هدف دشمن از جنگ اقتصادی کاهش منابع درآمدی ایران است
کد خبر: 3755781
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۴
اسحاق جهانگیری:

هدف دشمن از جنگ اقتصادی کاهش منابع درآمدی ایران است

گروه اقتصاد ــ معاون اول رئیس‌جمهور، با بیان اینكه در این جنگ اقتصادی می‌خواهند علاوه بر كاهش منابع درآمدی ایران امكان واردات محصولات مورد نیاز را از بین ببرند و در نهایت با فشارها، مردم را ناراضی و علیه حاكمیت بشورانند، گفت: حتماً باید تلاش كنیم منابع درآمدی خود را افزایش دهیم.

هدف دشمن از جنگ اقتصادی کاهش منابع درآمدی ایران است

به گزارش ایکنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، اسحاق جهانگیری صبح امروز یكشنبه در مراسم روز جهانی استاندارد، ضمن تبریك این روز به دست اندركاران استاندارد كشور، با اشاره به تحریم‌های ظالمانه آمریكا و مقاومت ملت ایران در برابر فشارهای خارجی اظهار داشت: امروز ما در شرایط خاصی به سر می‌بریم كه این شرایط می‌طلبد سیاست‌هایی متناسب با وضعیت فعلی تدوین كنیم.
وی با بیان اینكه در این جنگ اقتصادی می‌خواهند علاوه بر كاهش منابع درآمدی ایران امكان واردات محصولات مورد نیاز را از بین ببرند و در نهایت با فشارها، مردم را ناراضی و علیه حاكمیت بشورانند، گفت: حتماً باید تلاش كنیم منابع درآمدی خود را افزایش دهیم. نفت اصلی‌ترین منبع درآمدی ماست و آمریكا ادعا كرده كه آن را به صفر می‌رساند، برخی كشورها نیز با آمریكا همراهی می‌كنند. در این شرایط حتماً مردم ایران از مسئولین انتظار دارند كه با وجود فشارها بتوانیم میزان صادرات را در حد قابل قبول انجام دهیم.
جهانگیری اضافه كرد: ما با استفاده از برخی روش‌ها، شركای جدید در دنیا پیدا كرده‌ایم و با شركای سنتی نیز مذاكره داشته و راهكارهایی پیدا كرده‌ایم و آمریكا باید بداند كه هر كشوری كه مورد تحریم قرار بگیرد برای دور زدن تحریم‌ها تلاش خواهد كرد.
معاون اول رییس جمهور ادامه داد: یكی از اتفاقاتی كه آمریكا نمی خواست رخ بدهد افزایش بهای نفت بود؛ چرا كه آمریكا تصور می‌كرد كشورهای دیگر می‌توانند جایگزین ایران شوند اما الان می‌بینند هنوز تحریم نفت ایران شروع نشده قیمت نفت بالای ۸۰ دلار شده است یعنی اگر به میزان نصف گذشته هم نفت صادر كنیم درآمد نفتی ما به اندازه پیش از تحریم ها خواهد بود.
وی خاطر نشان كرد: بازرگانان و بخش خصوصی داخلی نیز به كمك آمده‌اند. ایران مسیر استراتژیك ترانزیت است و دنیا نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد و بسیاری از كشورها ناچار هستند برای تامین انرژی خود نفت ایران را به صورت غیرمستقیم خریداری كنند.
جهانگیری با اشاره به اینكه این حق صادر كنندگان، تولید كنندگان و فعالان اقتصادی است كه مطالبات و انتظاراتی داشته باشند، تصریح كرد: اما امروز زمانی است كه مردم و كشور از فعالان اقتصادی و تولید كنندگان مطالباتی دارند و وقت آن است كه بخش خصوصی دلسوز و عاشق وطن ببیند كه چگونه می تواند صادرات خود را افزایش داده و منابع حاصل را در اختیار كشور قرار دهد تا كشور بتواند از این شرایط با سربلندی عبور كند.
معاون اول رییس جمهور افزود: امروز كه كشور گرفتار است این هنر نیست كه ببینیم چگونه می توانیم سود بیشتری ببریم پس وطن پرستی و جوانمردی برای چه زمانی است؟
وی با تاكید بر اینكه باید صادرات غیرنفتی كشور را افزایش دهیم گفت: خوشبختانه ورود صادر كنندگان به صحنه خوب است اما بهتر می توانند به صحنه بیایند و انتظار این است كه در بازگرداندن ارز به چرخه اقتصاد عملكرد بهتری داشته باشند.
معاون اول رییس جمهور با تاكید بر اینكه مدت دوران تحریم را ما تعریف می‌كنیم، اظهار کرد: این دوران را می توان طوری تعریف كرد كه چند ماهه تمام شود و راه آن این است كه نخبگان، دلسوزان و فعالان اقتصادی و همه كسانی كه به وطن عشق می ورزند پای كار بیایند و ثبات و آرامش را به كشور برگردانند . نباید با جو سازی دشمن در بازی آنها قرار بگیریم بلكه باید طوری بازی كنیم كه منافع ملتمان در آن تامین می شود.
جهانگیری با اشاره به نامگذاری سال جاری تحت عنوان حمایت از كالای داخلی گفت: در شرایط تحریم برخی كالاهای خارجی به دلیل محدودیت منابع ارزی اجازه واردات پیدا نمی كنند. در شرایط عادی و برای سالهای متمادی واردات هر كالایی با تعرفه مشخص مجاز بود اما امروز و در شرایط غیرعادی تحریم باید منابع ارزی محدود كشور را مدیریت كنیم كه در جایی كه مصلحت است، هزینه شود.
وی با بیان اینكه در دوره تحریم جهت گیری مردم به سمت كالای داخلی خواهد بود،‌تصریح كرد: این فرصتی طلایی برای تولید كنندگان كشور است و اینكه گفته می شود در شرایط تحریم باید تهدیدها را به فرصت تبدیل كنیم به این معنی نیست كه تحریم خوب است. تحریم بسیار ظالمانه و زورگویانه است ولی می توان از دل آن فرصت بوجود آورد.
معاون اول رییس جمهور تصریح كرد: تولید كننده داخلی باید بداند كه ملت امروز نگاهش به آنهاست پس نباید قیمت ها را غیرطبیعی بالا ببرد. نباید به ملت ظلم كرد. كیفیت كالا نباید كاهش یابد چون مردم مجبور شده اند به كالای داخلی رو آوردند. تولید كننده دلسوز كسی است كه با قیمت مناسب و كیفیت خوب كالا را ارائه دهد و وقتی كه مردم به یك كالای داخلی با كیفیت و قیمت مناسب عادت كنند، وقتی نمونه خارجی آن وارد شود، كالای داخلی را رها نمی كنند تا به سمت كالای خارجی بروند.
وی در ادامه با تاكید بر اینكه سازمان‌ها نیز باید متناسب با تحریم چابك شوند، بر ضرورت از بین بردن بروكراسی تاكید كرد و گفت: در جلسه سران قوا نیز كه با حضور مقام معظم رهبری برگزار شد ایشان تاكید كردند كه قوانین و مقرراتی كه مانع هستند شناسایی و لغو شوند.
جهانگیری از اتاق بازرگانی، اتحادیه‌ها و انجمن های بخش خصوصی خواست قوانین و مقرراتی كه فكر می كنند مزاحم فعالیت آنها است را به دولت پیشنهاد دهند تا دولت آنها را بررسی و حذف كند.
معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سازمان هایی مانند سازمان ملی استاندارد نیز باید در زمینه صادرات و واردات كالا چابك عمل كنند و وقتی كه كالایی به كشور وارد می شود نباید چند روز در بنادر و گمركات برای بررسی و نمونه برداری معطل باشد این جفا به حق مردم است.
جهانگیری اظهار داشت: روز جهانی استاندارد فرصت مناسبی است كه تأملی در ضرورت رسیدن به معیارها و شاخص هایی كه زندگی را برای مردم بهتر می كند، داشته باشیم.
معاون اول رییس جمهور هدف اصلی استاندارد را زمینه سازی تامین شرایط زندگی مناسب و با كیفیت برای مردم دانست و تصریح كرد: این همایش فرصتی برای دست اندركاران موسسه استاندارد، سیاست گذاران، دستگاه های اجرایی ، نهادهای مدنی و بخش خصوصی است تا كنار هم بنشینند و اتقافاتی كه در استاندارد افتاده را نقد و بررسی كنند و افق های بزرگ تر و بهتری برای خود ترسیم نمایند.
وی با بیان اینكه همانطور كه شاخص در بخش صنعت، تولید،‌اقتصاد، صادرات و واردات بسیار ضروری است و هیچ كس حاضر نیست كه كالایی كه از شاخص های حداقلی برخوردار باشد را مصرف كند، خاطرنشان كرد: در جنبه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نیز ضرورت ایجاب می كند كه شاخص های مناسب داشته باشیم .
جهانگیری ادامه داد: بخش هایی مانند آموزش و پرورش و آموزش عالی، بهداشت، محیط زیست و مقوله هایی نظیر‌ انسجام اجتماعی،‌ داشتن امید، اعتماد به نهادهای اجرایی و حكومتی و احساس امنیت نیازمند معیارهای مناسبی است تا این نیازهای اجتماعی و فرهنگی از یك حداقل لازم كمتر نباشد.
معاون اول رییس جمهور با بیان اینكه ما در جامعه به هم پیوسته جهانی زندگی می كنیم، به شعار روز جهانی استاندارد تحت عنوان انقلاب صنعتی چهارم اشاره و خاطر نشان كرد: هر كدام از انقلاب های صنعتی كه در دنیا رخ داد منشأ تحولات عظیمی در روابط ملت ها و زندگی مردم شد . امروز موضوعی تحت عنوان فناوری های پیشرفته و فناوری های نوین، تقریبا تمام ابعاد زندگی انسانی، اقتصاد، تولید و صنعت را تحت تاثیر قرار داده است بنابراین باید استاندارد های متناسب با هر موقعیتی را ایجاد كنیم.
جهانگیری با اشاره به اینكه توسعه كشور، رفاه مردم و رضایتمندی جامعه را به دنبال دارد، بر حضور نخبگان و لزوم ارایه شاخص های متناسب با بخش های مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی تاكید كرد و اظهار داشت: وقتی در دنیا استاندارد شعار خود را انقلاب چهارم صنعتی قرار داده ما نمی توانیم هنوز درباره مسائل اولیه نظیر خودرو صحبت كنیم.
وی گفت: چند سال پیش درمیان ده شركت برتر دنیا نام شركت هایی دیده می شد كه سرمایه و كارخانه های بیشتری داشتند ، اما امروز شركت هایی كه دارای بیشترین گردش مالی هستند، شركت های فعال در بخش فناوری های جدید هستند . پیام تغییر بوجود آمده این است كه اگر می خواهیم واحد تولیدی موفق داشته باشیم باید فناوری های روز دنیا را به خدمت بگیریم.
رییس شورای اقتصاد ادامه داد: امروز شركتی در صادرات موفق می شود كه از كیفیت و استانداردهای روز دنیا برخوردار باشد. چرا كه در امر واردات، كیفیت موضوع حاكمیتی می شود و حاكمیت هر دولت و كشوری روی این موضوع اصرار دارد كالایی وارد كشور كند كه از حداقل استانداردهای معتبر جهانی برخوردار باشد.
جهانگیری ادامه داد: خوشبختانه تولید كنندگان كشور در سالهای گذشته هم در فرآیند تولید و هم در ارایه محصول نهایی با اخذ استانداردهای لازم كیفیت قابل توجهی بدست آورند و این برای افزایش صادرات غیر نفتی كشور بسیار مهم است.
معاون اول رییس جمهور با بیان اینكه البته پیش از انقلاب عمده صادرات كشور فرش،‌ پسته و برخی از محصولات سنتی بود اما امروز كالاهای صنعتی كه دانش سهم بالاتری در آنها دارند از سهم بیشتری درصادرات برخوردارند، اظهار کرد: پیام مهم این موضوع صادرات محصولات صنعتی است كه میزان ارزش افزوده مغز انسان در آنها بالاتر است و جزو كالاهای دانش بنیان هستند.
جهانگیری با اشاره به اینكه در حال حاضر تعداد شركت های مستقلی كه با مشخصه دانش بنیان فعالیت دارند به چند هزار رسیده است، گفت: بقیه شركت ها كه با این عنوان فعالیت نمی كنند نیز تلاش كرده اند در فرآیند تولید از دانش و فناوری های روز استفاده كنند و باید به این جهت گیری در بنگاه های اقتصادی توجه شود.
معاون اول رییس جمهور با طرح این موضوع كه ایران با بسیاری از كشورهای شرق آسیا و آمریكای لاتین به طور همزمان مسیر توسعه را آغاز كرد اما از آنها در جریان توسعه عقب ماند به مساله ضعف در سیاست گذاری پرداخت و افزود: تمام بررسی ها و مطالعات بیانگر آن است كه بخش خصوصی كشور توانمند است و ضعف اصلی در اینكه نتوانسته ایم با سرعت مسیر را طی كنیم به خاطر نبود سیاست گذاری های عالمانه و دقیق بوده است.
جهانگیری اضافه كرد: عدم استمرار سیاست های عالمانه نیز از دیگر دلایل عدم موفقیت است چرا كه گاهی سیاست ها خوب بوده اما با تغییر مدیر سیاست ها نیز متوقف شده اند. كشورهایی موفق شده اند كه با وجود تغییرات مدیریتی، تغییر دولت ها و حتی در زمان كودتا،‌ سیاست های توسعه ای آنها تغییر نكرده است.
معاون اول رییس جمهور در ادامه با تاكید بر اینكه ایران شایستگی توسعه را دارد و از بخش خصوصی توانمند، قدرت برنامه ریزی بالا و نیروی انسانی جوان و تحصیلكرده برخوردار است، خاطر نشان كرد: ایران دارای موقعیت جغرافیای منحصر به فرد است و همه این ظرفیت ها كمك می كند كه به روند توسعه شتاب داده شود.
در این مراسم رییس سازمان ملی استاندارد ایران نیز گزارشی از اقدامات انجام شده و ارتقاء جایگاه ایران در حوزه استاندارد ارائه كرد و گفت: از میان ۱۶۳ كشور عضو ایزو، ایران دارای رتبه ۲۲ است و انتخاب مجدد سازمان ملی استاندارد به عنوان رییس كارگروه خاور نزدیك سازمان بین‌المللی استاندارد غذایی و كشاورزی یك دستاورد بزرگ است.
گفتنی است در این مراسم با حضور معاون اول رییس جمهور از واحدهای تولیدی نمونه تقدیر به عمل آمد.
انتهای پیام

captcha