قصه‌گویی شفاهی رنگ نباخته است/ اثر تربیتی قصه
کد خبر: 3755821
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۲

قصه‌گویی شفاهی رنگ نباخته است/ اثر تربیتی قصه

گروه فرهنگی - مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه باوجود پیشرفت تکنولوژی، قصه‌گویی شفاهی رنگ نباخته‌است، تصریح کرد: یکی از دلایلی که باعث شده تا قصه مبنای توجه باشد، اثر تربیتی آن است.

پیشرفت تکنولوژی، تاثیری در رنگ‌باختن قصه‌گویی شفاهی نداشته‌است

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، جواد زاهدی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان‌غربی عصر امروز در اختتامیه بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی که در محل مجتمع شهیدفرخی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ارومیه برگزار شد، بیان کرد: آنچه برای کانون مهم است این بوده که باوجود پیشرفت تکنولوژی هنوز این نوع از قصه‌گویی شفاهی رنگ نباخته‌‌است.

وی بابیان اینکه قصه، درس زندگی و انتقال‌دهنده تجارب خوب و مهم زندگی است، افزود: کسب تجربه از طریق قصه می‌تواند ما را در مسیر تربیت کودکان و نوجوانان قرار دهد و راه آینده بشر باشد چراکه قصه‌ساختن و گفتن و شنیدن از مهم‌ترین راه‌های کسب تجربه است.

زاهدی باتاکید بر اینکه یکی از دلایلی که باعث شده تا قصه مبنای توجه باشد، اثر تربیتی قصه است، خاطرنشان کرد: قصه‌ها سرشار از اصول اخلاقی و تربیتی بوده و میراث غنی نسل‌ها را به یکدیگر منتقل می‌کنند و ما در این جشنواره قصه‌گویی اخلاق، زشتی‌ها و دعوت به خوبی‌ها را در متون قصه ها دیدیم.

وی ادامه داد: در قصه، هم نمایش، هم فن و هم زبان بدن را دیدیم و در واقع قصه، ترکیبی از چند فن است،
حتی قصه یک رسانه بود و نشان داد که می‌تواند منتقل‌کننده پیام باشد و این پیام نقش خود را در اثرگذاری بر کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان نیز نشان داد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان‌غربی یادآور شد: قصه‌گویی یکی از فعالیت‌هایی است که هیچگاه در کانون فراموش نشده‌ و اعضا و مربیان کانون هر روز بیان‌کننده قصه‌های خاصی هستند و کودکان همواره در مسیر هنر قرار دارند.

وی گفت: قصه‌گویی در استان ما در مرحله شهرستانی از شهریورماه آغاز شد و در ۲۳ مرکز ثابت و سیار صورت گرفت و ۲۶۳ اثر قصه‌گویی خلق شد و مورد ارزیابی داوران قرار گرفت که ۶۳ قصه در بخش بزرگسالان به مرحله استانی راه یافتند و در طول دو روز اجرای صحنه ای خود را ارائه دادند که ۱۱ قصه به مرحله منطقه‌ای که آبان‌ماه در اردبیل برگزار خواهد شد، راه یافتند.

زاهدی تاکید کرد: امید است بتوانیم باب قصه‌گویی را همواره باز نگه‌داشته و چراغ قصه‌گویی را در کانون روشن نگه‌داریم، چرا که کودکان به این نوع ادبیات بسیار علاقه‌دارند.

لازم به ذکر است، یست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی شامل بخش عمومی قصه ۹۰ ثانیه(فیلم)٬ بخش تخصصی شامل قصه‌گویی کلاسیک و قصه‌گویی خلاق و بخش علمی شامل مقالات بود.

انتهای پیام

captcha