همكاری جهاد دانشگاهی و سازمان تعاون روستایی برای ایجاد كارگاه‌های صنایع كوچك تبدیلی
کد خبر: 3755826
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۲
در فارس صورت می‌گیرد؛

همكاری جهاد دانشگاهی و سازمان تعاون روستایی برای ایجاد كارگاه‌های صنایع كوچك تبدیلی

گروه اجتماعی ـ رئیس سازمان تعاون روستایی فارس از انعقاد تفاهمنامه‌ای با جهاددانشگاهی استان فارس با هدف ایجاد کارگاه‌های صنایع کوچک تبدیلی در کنار مزارع خبر داد.

به گزارش ایكنا از فارس، احد بهجت‌حقیقی، رئیس سازمان تعاون روستایی فارس امروز، 22 مهر در یک نشست خبری گفت: سازمان تعاون روستایی استان فارس با هدف توسعه فعالیت‌ها برمبنای رشد علم و بهره‌گیری از دانش روز تفاهمنامه‌هایی با دانشكده كشاورزی شیراز، پارك علم و فناوری و جهاد دانشگاهی استان فارس منعقد کرده یا در حال انعقاد است.
وی ادامه داد: در راستای استفاده از دانش اساتید و تحقیقات انجام شده در دانشكده كشاورزی و همچنین كمك به دانشجویان این دانشكده برای استفاده از ظرفیت تعاونی‌ها و گذراندن دوره‌های كارآموزی در تعاونی های روستایی این مهم امضا شده است.
بهجت حقیقی اضافه كرد: با پارك علم و فناوری استان فارس نیز تفاهم‌نامه‌ای مبنی كمك به تعیین دقیق موقعیت بارش‌ها تدوین شده که مراحل نهایی آماده‌سازی را برای امضا طی می‌کند؛ هدف این تفاهم‌نامه اطلاع دقیق از وضعیت جوی برای جلوگیری از هدر رفت منابع آبی و كاهش خسارت‌های احتمالی است.
وی همچنین گفت: با جهاد دانشگاهی استان فارس نیز تفاهم‌نامه‌ای منعقد و امضا شده است که بر اساس آن با همکاری این نهاد علمی دانشگاهی، كارگاه‌های كوچك صنایع تبدیلی در كنار مزارع و كارخانجات راه‌اندازی شود.
رئیس سازمان تعاون روستایی فارس با تاکید براینکه خرید تضمینی را نمی‌توان یک افتخار برای دولت محسوب کرد زیرا ضرر و زیان زیادی متوجه کشاورزان می‌کند، گفت: كشاوز زمانی ترغیب به ورود و تعامل با دولت برای خرید تضمینی می‌شود كه كیفیت محصول پایین باشد.
بهجت حقیقی با بیان اینکه تمام تلاش‌ها برای بهبود شرایط كشت و معیشت كشاورزان معطوف است، افزود: باید قبل از بروز مشكل در عرضه محصولات، میزان تفاضا را پیش‌بینی كرد.
رئیس سازمان تعاون روستایی فارس با اشاره به نوسان قیمت محصولات مختلف زراعی و باغی طی ماه‌های اخیر، تصریح کرد: دولت به جای ورود به تمام مسائل باید بخش خصوصی را توانمند و حمایت کند.
بهجت حقیقی ادامه داد: اقتصاد زمانی موفق خواهد شد كه اولویتش با صادرات باشد كه در این راستا در سال ٩٧ با تمهیداتی كه اندیشیده شده تلاش خواهیم كرد تا هم كشاورزان درآمد خوبی داشته باشند و هم صادرات محصولات آن‌ها افزیش یابد.
وی با قبول این مشکل که فضای سردخانه‌ای در فارس به شدت دچار نواقص است و سردخانه‌داران دچار دشواری هستند، گفت: علی‌رغم تمام مشکلات، محصول به موقع وارد سردخانه نمی‌شود، اگرچه انبار محصولات در اختیار تعاونی روستایی استان فارس برای خریدهای توافقی مناسب است و تا پایان امسال این انبارها به لحاظ فنی ساماندهی خواهد شد.
رئیس سازمان تعاون روستایی فارس همچنین به صادرات دو هزار تن محصولات كشاورزی توسط شبكه تعاون روستایی استان اشاره كرد و گفت: با توجه به حادث شدن خشكسالی های متوالی طی سال‌های گذشته، یكی از اقدامات تعاونی‌های كشاورزی در فارس در سال ٩٧ را بر بهبود و تقویت شرایط تولید و افزایش سود تولید كننده از سهم صادرات گذاشته‌ایم.
بهجت حقیقی با اشاره به اینکه 10 هزار تن محصولات باغی و زراعی در شش ماهه اول امسال در قالب خرید توافقی از باغداران فارس خریداری شده است، گفت: انگور، لیموترش، هندوانه، شلیل، سیب و سبزی و صیفی جزو این محصولات بوده که با هدف حذف واسطه‌ها انجام شده است.
رئیس سازمان تعاون روستایی فارس با بیان اینكه هم اینك بالغ بر سه هزار نفر در تعاونی های روستایی مشغول به كار هستند، گفت: اشتغال به كار این تعداد نیرو نشان از این است كه تعاونی های روستایی بخش قابل توجهی از اشتغال استان را تامین كرده است.
بهجت حقیقی به توزیع ٢٣ تن بذر گلرنگ بین كشاورزان استان برای كشت پاییزه اشاره كرد و گفت: یكی از كشت‌های اولویت دار امسال گلرنگ است؛ در این راستا با توزیع سه نوع بذر گواهی شده تلاش خواهیم كرد تا سطح زیر كشت این محصول را به همراه بذر بهاره به بیش از دو هزار تن برسانیم .
رئیس سازمان تعاون روستایی فارس همچنین از توزیع گوشت قرمز توسط شبكه تعاونی روستایی طی ماه‌های آینده خبر داد و گفت: این مهم به دستور سازمان مركزی در حال بررسی است و پس از نهایی شدن، استان‌های فارس و اصفهان اقدام به توزیع گوشت قرمز خواهند كرد.
انتهای پیام

captcha