شهادت برای ارتقای درجه انسان است
کد خبر: 3755852
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۷

شهادت برای ارتقای درجه انسان است

گروه معارف ــ یک مدرس دانشگاه با بیان اینکه مصیبت بر امام حسین(ع) برای ترفیع اوست، اظهار کرد: خانواده شهدا باید بدانند که شهادت برای ترفیع درجه انسان است، مصیبتی که هم خود فرد و هم خداوند در آن دخیل بوده است، لذا باید انسان بر این مصیبت شاکر باشد.

شهادت برای ارتقاء درجه انسان است

به گزارش ایکنا از همدان، حجت الاسلام سیدمجتبی حسینی یمین، مدرس حوزه و دانشگاه، یکشنبه، 22 مهرماه در اردوی آموزشی همسران شهدا، اظهار کرد: خداوند در قرآن کریم 2 بار با صراحت از زنده بودن شهدا یاد کرده است.

وی افزود: طبق آیه شریفه «وَلاَتَقُولُوا لِمَن يُقْتَلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَ َتُ بَلْ أَحْيَآءٌ وَ لَـَكِن لآتَشْعُرُون؛ و به آنها كه در راه خدا كشته مي شوند، مرده نگوييد! بلكه آنان زنده اند اما شما نمي فهميد» (بقره/ 154) شهدا زنده اند و از حيات مخصوصي برخوردارند كه ما قدرت فهم و درك آن را نداريم.

حجت الاسلام حسینی یمین اضافه کرد: خداوند در آیه شریفه «وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلُوا في‏ سَبيلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ؛ هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند مرده اند، بلکه زنده اند و در نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند»(آل عمران/169) نیز حتی تفکر اینکه شهدا مرده اند را نیز به انسان اخطار می‌دهد.

این مدرس دانشگاه ابراز کرد: منظور از زنده بودن شهدا در دو آیه ذکر شده زنده بودن روح این عزیزان است و زنده بودن از بعد دینی در کلام امیر المومنین علی(ع)، شخصی است که تأثیر گذار باشد.

وی با اشاره به اینکه شهدا موثر در عالم هستند، یادآور شد: پرونده شهدا همچون انسان‌های عادی پس از مرگ بسته نمی‌شود بلکه آنها زنده بوده و بر این عالم تأثیر گذار هستند اما ما قدرت درک این حیات را نداریم.

شهدا موثر در عالم هستند

حجت الاسلام حسینی یمین با بیان اینکه شهدا وسیله خدا برای حفظ عالم هستند، گفت: شهدا زنده اند لذا انسان ها می‌توانند از آنها برای قرب به خدا و دست یابی به مقام شهادت بهره مند شوند.

این مدرس حوزه بیان کرد: هر بلایی که متوجه انسان می‌شود از 4 جهت خارج نیست، نخست نتیجه اعمال او، گناه فرد، امتحان الهی و یا ترفیع رتبه و درجه انسان، اگر به دلیل رفتار و اعمال او باشد باید آن را اصلاح کند.

وی ادامه داد: اگر بلایی که بر جان انسان افتاده به دلیل گناه او باشد باید توبه کند، اگر در این میان امتحان الهی دخیل است باید صبر کند و در پایان اگر عملی از سوی خدا برای ترفیع رتبه اوست باید شاکر باشد.

حجت‌الاسلام حسینی یمین با بیان اینکه مصیبت بر امام حسین(ع) برای ترفیع اوست، ابراز کرد: خانواده شهدا باید بدانند که شهادت، برای ترفیع درجه انسان است، مصیبتی که هم خود فرد و هم خداوند در آن دخیل بوده است لذا باید انسان بر این مصیبت شاکر باشد همانگونه که امام باقر(ع) در زیارت عاشورا به ما آموخته است.

انتهای پیام

captcha