ورزش بانوان میان حجابی از درختان
کد خبر: 3755866
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۶

ورزش بانوان میان حجابی از درختان

گروه اجتماعی - سلامت مادران و بانوان جامعه به‌عنوان گروه دخیل در تربیت نسل، به طور مستقیم با سرنوشت نسل آینده مرتبط است؛ چرا که مادران خوشحال قطعاً فرزندان شادی را تربیت خواهند کرد، در همین راستا جاده سلامت در جنگل قائم کرمان فضایی بسیار مناسب برای ورزش بانوان است که طرح آن چندی پیش در کمیسیون بهداشت شورای شهر مطرح شد.

ورزش بانوان میان حجابی از درختان

به گزارش ایکنا از کرمان، به عقیده بسیاری از کارشناسان، ورزش به سلامت جسم و روح بانوان کمک می‌کند و در انجام نقش همسری و مادری نیز بسیار مؤثر است. نقش موثر مادران در خانواده می‌تواند زمینه‌ساز الگوبرداری همه اعضای خانواده در امر ورزش شود و چه بسا مادر می‌تواند مشوق بسیار خوبی برای فرزندان خود در این امر باشد و چه بسا با ورزش و با ایجاده انگیزه و روحیه بالا در پی آن موفقیت‌های زیادی در زمینه‌های دیگر نیز به دست آورند.

حدود یک ماه پیش بود که معصوم زاده، رئیس کمیسیون بهداشت به همراه اعضای این کمیسیون و نمایند شهرداری به مسیر سلامت رفتند، وی در همان جلسه به اهمیت وجود راهی سالم و بدون دغدغه برای بانوان شهر کرمان اشاره کرد گفت: این مسیر چون از جنگل عبور می‌کند برای ورزش بانوان مناسب است و خود دارای یک حریم است.

در همان جلسه مقرر شد تا شهرداری نقشه هوایی این محدوده را با نظر کارشناسی در قالب پیشنهادات ارائه دهند و اما پس از دو هفته نقشه هوایی مشخص شد همچنین ورودی و مسیر نیز انتخاب شدند. 

معصوم‌زاده بر ایجاد سر در، نیمکت و سطل زباله مناسب در این مسیر نیز تاکید کرد.

با این کار بانوان کرمانی می‌توانند در روزهای پنجشنبه و جمعه با خیالی آسوده و دور از مزاحمت، در حالیکه این مسیر برای آقایان بسته است، به ورزش و پیاده‌روی بپردازند.

همچنین رئیس کمیسیون بهداشت تصمیم بر این دارد که حوزه اشتغال خانگی نیز در این محدوده در قالب آشکده و صنایع دستی فعال شود. نور این محدوده نیز با ‌پنل‌های خورشیدی تأمین خواهد شد.

دین مبین اسلام به ورزش توجه ویژه‌ای دارد
حجت‌الاسلام سالاری‌کیا، استاد معارف در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اهمیت ورزش در متون مذهبی گفت: امام علی(ع) می‌فرمایند : «قو علی خدمتک جوارحی»، درخواست امام علی(ع) برای آن بوده است که برای خدمت به خدا و در راستای آن خدمت به دین مبین اسلام  نیاز به سلامت بدنی کامل وجود دارد و البته این نیاز مربوط به همه طبقات، چه زن، چه مرد خواهد بود. جسم مرکبی برای روح انسان است و البته بزرگان دین در باب اهمیت سلامت جسم تاکید ویژه داشتند و تذکر دادند که از امر به این مهمی نباید غافل ماند.

وی با اشاره به کارهایی که در زندگی مهم است، گفت: بر آداب خوردن، دقت در آداب معاشرت و تنظیم برنامه زندگی در اسلام بسیار تاکید شده است و ورزش یکی از راه‌های بهبود تنظیم برنامه زندگی است.

این مسئول بیان کرد: برخی از ورزش‌ها مانند تیراندازی و سوارکاری اگر برای آنها جایزه هم تعیین شود اشکالی ندارد که نشان‌دهنده آن است که اسلام به امر ورزش توجه خاصی دارد و البته برای زنان و مردان تفاوتی در نظر نگرفته است.

تاثیر ورزش بانوان برای نسل‌ها ماندگار است
محمدحسین غفاری، مسئول کمیته فیوژن فیتنس استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: تاکید ما در هیئت ورزش‌های همگانی بیشتر بر ورزش خانواده‌ها و به نوعی ترویج فرهنگ عمومی ورزش است که با برنامه‌هایی مانند پیاده‌روی خانوادگی، ورزش‌های صبحگاهی و ... انجام می‌شود تا فرهنگ عمومی ورزش در جامعه درونی شود.

وی با اشاره به اهمیت امنیت در ورزش بانوان تصریح کرد: یکی از دلایل کاهش استقبال بانوان از ورزش در فضاهای عمومی احساس عدم امنیت است. در دهه‌های گذشته، ورزش برای بانوان به شدت نادیده گرفته شد و پیامدهای آن امروزه برای آن‌ها نمود پیدا کرده است، دختران نسل گذشته امروزه مادرانی با انواع دردها و اشکالات در ساختار قامتی هستند.

وی با اشاره به موفقیت‌های بانوان در زمینه ورزش‌های قهرمانی افزود: قطعاً بانوان در بحث ورزش موفق هستند و باید مورد تشویق قرار گیرند تا این امر تداوم داشته باشد.

وی بیان کرد: هنگامی که ورزش از زندگی حذف می‌شود یا اضافه وزن به سراغمان می‌آید و یا لاغری مفرط، گاهی ورزش نکردن باعث اشکال در ساختار قامت می‌شود که بعدها عوارض زیادی را به همراه دارد.

مسئول روابط عمومی هیئت ورزش‌های همگانی شهرستان ابراز کرد: افتادگی شانه، سر به جلو، گودی کمر و برخی از دردهای مفصلی معضلاتی هستند که گاهی با ورزش کردن اصلاح و با ورزش نکردن در سنین بالا ایجاد مشکل خواهند کرد.

وی با اشاره به ورزش در مکان عمومی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین دلایلی که بسیاری را از ورزش کردن محروم می‌سازد، نبود مکان مناسب و در پی آن هزینه برای استفاده از آن‌هاست، حق طبیعی هر کس است که سالم زندگی کند و ما با ایجاد مکان‌های مناسب برای بانوان این امر را برایشان قابل دسترس کنیم.

عضو هیئت رئیسه کمیته ورزش شورای شهر با اشاره به طرح جاده سلامت در شورا گفت: هزینه برای احداث جاده سلامت کاری ارزشمند است که نه تنها به سلامتی این نسل بلکه به سلامتی مادران نسل‌های  دیگر نیز کمک می‌کند.

وی اظهار کرد: اگر مسئولان همت کنند و کارهای انجام طرح جاده سلامت را به سرعت انجام دهند بانوان می‌توانند تا هوا سرد نشده است در این مکان ورزش کنند البته ما در هیئت ورزش‌های همگانی هم سعی می‌کنیم با انجام فعالیت‌های جنبی مانند حضور مربی بانو در محل، جذب اسپانسر برای برگزاری برنامه‌های شاد و آموزشی، کمک کنیم.

captcha