10 محفل مشترک با حضور قراء ایرانی و عراقی در پیاده‌روی اربعین/ توزیع ۵ هزار جلد قرآن
کد خبر: 3756002
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳
حسن محمدی خبر داد:

10 محفل مشترک با حضور قراء ایرانی و عراقی در پیاده‌روی اربعین/ توزیع ۵ هزار جلد قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مسئول کارگروه قرآنی کمیته فرهنگی ـ آموزشی ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: در مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی امسال، 10 محفل مشترک با حضور قراء ایران و عراق برگزار می‌شود.

10 محفل مشترک با حضور قراء ایرانی و عراقی در پیاده‌روی اربعین/ توزیع ۵ هزار جلد قرآنبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست «تشریح فعالیت‌های قرآنی اربعین ۹۷ به همراه اعلام اسامی کاروان نور اربعین حسینی» با حضور حسن محمدی، مسئول کارگروه قرآنی کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین حسینی و جمعی از اصحاب رسانه امروز، دوشنبه ۲۳ مهرماه در محل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور برگزار شد.

مسئول کارگروه قرآنی کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین حسینی در این نشست بیان کرد: مراسم اربعین به حرکت عظیمی تبدیل شده است که به نوعی می‌توان گفت بزرگ‌ترین اجتماع بشری  و رژه سیاسی ـ الهی شیعیان، مسلمانان و آزادگان جهان است. اتفاقی که قطعاً زمینه‌‌ساز تمدن نوین اسلامی و حضور حضرت مهدی(عج) خواهد بود.

وی ادامه داد: این حرکت عظیم که بر پایه اشتیاق مسلمانان و شیعیان به امام حسین(ع) شکل می‌گیرد یک ظرفیت بسیاری عظیمی را ایجاد می‌کند و افرادی از 70 کشور جهان در این اجتماع حضور پیدا می‌کنند. جمعیتی تحت لوای حضرت سید شهدا(ع) جمع می‌شوند تا در راستای آن تمدن‌سازی هماهنگ و نوین که منجر به ظهور خواهد شد، یک فرهنگ منسجم را ترویج دهند.

محمدی ادامه داد: اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور نیز براساس فلسفه ذاتی حضورش بر مبنای بسط و ترویج مفاهیم قرآنی طی سال‌های گذشته، متوجه این ظرفیت عظیم  شد و طی سه الی چهار سال گذشته کاروانی را با عنوان «کاروان نور اربعین» شکل داد که هم مورد استقبال خوبی از سمت مسئولان هر دو کشور عراق و ایران قرار گرفت و هم با استقبال چشمگیری از سوی مردم در مراسم پیاده روی اربعین روبرو شد، به‌طوری که در سال۹۳، پنج نفر از قراء برجسته کشور را در کاروان قرآنی اربعین همراه داشتیم که امسال با توجه به خیل عظیم مشتاقان شرکت در این کاروان اعم از قراء و گروه‌های تواشیح، بالاجبار مجبور شدیم تا براساس فرآیندی گزینشی عمل کنیم؛ چراکه بالغ بر۲۵۰ نفر از قاریان ممتاز کشوری و گروه‌های تواشیح خواستار شرکت در این کاروان بودند.

مسئول کارگروه قرآنی کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین حسینی بیان کرد: لذا یک شورای راهبردی اربعین با حضور مسئولان ایجاد و شاخص‌هایی را برای حضور این افراد در مراسم اربعین تعیین کردیم که با توجه به ظرفیت پشتیبانی و مکان مورد نظرحدود 30 نفر از قرای برجسته و گروه‌های منتخب تواشیح انتخاب شدند.

محمدی اظهار کرد: حدود 17 نفر از قراء و سه گروه تواشیح هم از استان‌های البرز، یزد و خوزستان را در این کاروان به‌همراه خواهیم داشت که بخشی از این افراد به‌همراه کاروان اعزام می‌شوند و برخی دیگر به‌علت همزمان نبودن اعزامشان در روز‌های بعد به‌کاروان اضافه خواهند شد تا بتوانند در برنامه‌های مختلفی که در موکب‌ها و در راه خواهیم داشت، شرکت کنند.

وی بیان کرد: برنامه اصلی ما در موکب‌های بین مسیر پیاده‌روی نجف تا کربلا خواهد بود که بالغ بر ۳۰۰ محفل و برنامه قرآنی را امسال برگزار خواهیم کرد تا یک فضای مؤثر قرآنی را در این موسم برگزار کنیم.

به گزارش ایکنا، محمدی تصریح کرد: امسال 10 محفل مشترک  با حضور قراء ایران و عراق برگزار می‌شود که موجب تأمل و همبستگی فرهنگی بیشتر بین کشور ایران و عراق خواهد شد. با توجه به هجمه‌هایی که اخیراً علیه این همبستگی‌ بین این دو کشور به‌وجود آمده و در اربعین هم از طریق معاندین به اوج خواهد رسید، لذا برنامه‌ریزی‌های مشترکی با کشور عراق داریم که برخی از برنامه‌هایی که مهم‌تر و منسجم‌تر هستند هم از طریق رسانه‌های عراق و هم رسانه‌های داخلی کشورمان پخش شود.

مسئول کارگروه قرآنی کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین حسینی بیان کرد: یک تیم رسانه‌ای برای پوشش خبری محافل از شبکه قرآن سیما از یکم تا هفتم آبان‌ماه با ما همراهی می‌کنند که در موکب حضرت معصومه(ع) واقع در عمود ۱۰۸۰ مستقر خواهند شد.

10 محفل مشترک با حضور قراء ایرانی و عراقی در پیاده‌روی اربعین/ توزیع ۵ هزار جلد قرآن

اجرای طرح 1452 در مراسم پیاده‌روی اربعین

وی افزود: برنامه اصلی ما در این موسم برگزاری محافل و مجالس است، اما در حاشیه، برنامه‌های متنوع دیگری ازجمله اجرای طرح ۱۴۵۲ با یک قالب مناسب با محوریت جزء سی و اهدای جوایز به‌برگزیدگان این طرح، مشاوره‌های قرآنی، غرفه‌های کودک، پاسخ به شبهات قرآنی، بیان احکام، تصحیح قرائت قرآن و نماز و سایر برنامه‌های فرهنگی که در ذیل این فعالیت‌های قرآنی کمیته شکل می‌گیرد، ازجمله برنامه‌های ما خواهد بود.

توزیع 5 هزار مصحف بین موکب‌های مسیر پیاده‌روی

محمدی تصریح کرد: تجهیزاتی اعم از پنج هزار مصحف با هماهنگی مرکز طبع و نشر قرآن و سازمان اوقاف و امور خیریه مهیا کرده‌ایم تا بتوانیم به برخی از موکب‌های که نیازمند قرآن و رحل هستند از طریق مصاحف جمهوری اسلامی تجهیز کنیم تا این نیاز هم تا حدی مرتفع شود. درواقع اهدای مصحف به مسئولان موکب‌ها و زوار، کاری است که سال‌های گذشته نیز انجام می‌دادیم و ان‌شاالله سال‌های آینده هم انجام خواهیم داد تا یک نظم و هماهنگی در مصاحف موجود در موکب‌های بین راه که محافل و مراسم ما برگزار می‌شود، اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: برنامه‌های آموزشی برای حداقل 50 نفر از مسئولان ارشد موکب‌های کشورعراق در نظرگرفته‌ایم که البته در موسم اربعین این برنامه با محدودیت انجام می‌شود، اما بعد از این مراسم در ایران، میزبان افراد خواهیم بود و این برنامه‌ها را به‌صورت منسجم برایشان برگزار خواهیم کرد.

مسئول کارگروه قرآنی کمیته فرهنگی ـ آموزشی ستاد مرکزی اربعین حسینی در پاسخ به این سوال ایکنا که چند درصد اطمینان دارید که همه این 300 برنامه در کشور عراق اجرا می‌شود؟ اظهار کرد: این تجربه چندساله ما است. یک بخشی از کار در دست ایران و کمیته اربعین است که هماهنگی با موکب‌های ایرانی را در داخل کشور انجام می‌دهیم، اما قطعاً جمعیت در آنجا به‌گونه‌ای است که بسیاری از هماهنگی‌ها در لحظه انجام می‌گیرد. اکنون همه هماهنگی‌ها را انجام داده‌ایم، اما در حین اجرا ممکن است به‌برخی از موکب‌ها نرسیم و یا نتوانیم در موکبی برنامه اجرا کنیم که قطعاً موکبی را جایگزین خواهیم کرد و عدم هماهنگی منجر به عدم برگزاری برنامه‌ها نخواهد شد؛ چراکه قاریان یک روحیه جهادی دارند و بیشتر از برنامه قرائت می‌کنند، مانند سال گذشته که ۴۰۰ برنامه پیش‌بینی شده بود، اما با روحیه جهادی دوستان بالغ بر هزار برنامه و محفل داشتیم.

محمدی ادامه داد: تأکید همه مسئولان جمهوری اسلامی و کشور عراق بر این است که این مراسم به‌صورت مردمی اداره شود و از قالب دولتی و حاکمیتی خارج شود و تأکید ما و اتحادیه هم به‌گونه‌ای است که مستقل عمل کنیم. تاکنون هیچ کمکی از نهادهای دولتی نداشتیم و نخواهیم داشتیم و این کار را برای ما دشوار کرده است، اما تأکید بر این است که این برنامه مردمی انجام شود و این مشارکت و همراهی توسط مردم باشد.

وی اظهار کرد: البته شورایی را با حضور بسیج، شورای عالی قرآن و بعثه ایجاد کرده‌ایم تا از تجربیات این دوستان در انتخاب و فعالیت‌های کاروان بهره‌مند شویم. البته به معنای این نیست که این شورا در ذیل کمیته خواهد بود؛ چراکه کمیته در ذیل اتحادیه‌ تشکل‌های قرآنی کشور به‌عنوان نهادی مردمی اداره خواهد شد.

افتتاح حسابی برای خیرین قرآنی

محمدی بیان کرد: کاروان نور تنها کاروان قرآنی است که اعضای آن بدون هرگونه چشمداشت مالی فعالیت می‌کنند. اما ایاب و ذهاب و برنامه‌های دیگر این کاروان هزینه‌هایی خواهد داشت که امیدواریم با کمک مردم و خیرین برطرف شود، لذا حسابی به شماره ۱۴۱۱۴ را به نام «خیرین قرآنی» در بانک تجارت افتتاح کردیم تا افرادی که می‌خواهند در این امر خیر و مقدس شرکت کنند، کمک‌هایشان را از طریق این حساب به دست ما برسانند.

یادآور می‌شود، همایشی برای تجلیل از کاروان قرآنی سال گذشته تا آخر هفته جاری برگزار خواهد شد که مکان و زمان دقیق این همایش متعاقباً اعلام می‌شود.

اسامی قاریان کاروان اربعین را اینجا ببینید.

انتهای پیام

captcha