تالار وحدت؛ میزبان نمایشگاه لباس عاشورایی/ درخواست برپايی نمايشگاه در مبادی مرزی
کد خبر: 3756088
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۰

تالار وحدت؛ میزبان نمایشگاه لباس عاشورایی/ درخواست برپايی نمايشگاه در مبادی مرزی

گروه جامعه ــ دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس از برپایی سومین نمایشگاه لباس عاشورایی طی 28 مهر تا چهارم آبان ماه خبر داد و گفت: درخواست کردیم در ایام اربعین نمایشگاه‌‌های فروش لباس عاشورایی در مبادی مرزی داشته باشیم که موافقت نشد.

به گزارش ایکنا؛ نشست خبری سومین نمایشگاه لباس عاشورایی، با حضور حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس، محبوبه الهی دبیر علمی نمایشگاه و خزائی دبیر اجرایی این نمایشگاه امروز دوشنبه 23 مهر ماه برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری از پوستر سومین نمایشگاه لباس عاشورایی رونمایی شد. در این پوستر از نماد «پر» به شکل سرو که نماد آزادگی است استفاده شده، تذهیب به کار رفته در آن نشانه فلک و رنگ سیاه زمینه آن نشانه سوگ لایتناهی عاشورا است.

در ادامه حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس به اهداف برگزاری این نمایشگاه اشاره و عنوان کرد: انتقال مفاهیم ارزشمند و مفهومی جامعه دینی از طریق لباس مهم‌ترین هدفی است که ما دنبال می‌کنیم. لباس سهم جدی در مفهوم محرم دارد و با پژوهش‌های صورت گرفته ثابت شده است که این سهم انکارناپذیر است.

جریان‌سازی مد و لباس ایرانی ـ اسلامی در حوزه لباس عاشورایی

وی تولید محتوا و انتشار منابع کافی در حوزه مد و لباس با مفهوم عاشورایی به ویژه با توجه به فقر منابع علمی در این حوزه، جهت‌دهی، هدایت و جریان‌سازی مد و لباس ایرانی ـ اسلامی در حوزه لباس عاشورایی، الگوسازی در مفاهیم اختصاصی و ورود موضوعات اختصاصی به مراکز علمی با توجه به کمبود منابع علمی دانشگاهی در این حوزه را از دیگر اهداف این نمایشگاه اعلام کرد.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس از ارسال 400 اثر به دبیرخانه جشنواره خبر داد و گفت: تعداد شرکت‌کنندگان و آثار ارسالی امسال افزایش داشته است و 115 اثر برگزیده از 28 مهر ماه تا چهارم آبان ماه از ساعت 10 تا 18 در تالار وحدت به نمایش درخواهد آمد.

وی نمایش لباس‌های کاربردی را در دستور کار نمایشگاه اعلام و اظهار کرد: قبل از برگزاری نمایشگاه دو پیش رویداد برگزار و طی این رویدادها کارگاه سه روزه طراحی لباس عاشورایی با طراحی 50 اثر ارزشمند که تعدادی از این آثار به تولید انبوه رسید و کارگاه یک روزه با همکاری دانشگاه علمی ـ کاربردی صورت گرفت که خروجی این پیش رویدادها را در نمایشگاه شاهد خواهیم‌بود.

محبوبه الهی عضو هیئت علمی دانشکده شریعتی و دبیر علمی سومین نمایشگاه لباس عاشورایی نیز در این نشست خبری با اشاره به اینکه محرم و عاشورا پر از ایده و نماد است، گفت: علی‌رغم این مسئله به لحاظ علمی این ظرفیت مورد غفلت قرار گرفته است و نیاز داریم پژوهشگران و اساتید در این حوزه کار کنند.

وی اعلام کرد: امسال برای اولین بار بخش از ایده تا اجرا با تشکیل گروه‌های سه نفره طراح، الگوساز و دوزنده تشکیل و طی سه روز لباس متناسب با فرهنگ محرم و عاشورا را طراحی و تولید می‌کنند. همچنین چهار کارگاه آموزشی نیز طی این مدت برگزار خواهدشد.

دبیر علمی نمایشگاه لباس عاشورایی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا که پرسید: مهم‌ترین آسیب لباس‌های عزاداری محرم امسال که مردم بر تن کرده بودند چه بود؟ گفت: مردم فکر می‌کنند همین که لباسی با زمینه سیاه بپوشند کافی است و به نشانه‌ها و نمادهای به کار رفته در این لباس‌ها توجه نمی‌کنند و بعضاً حتی لباس‌هایی با نمادهای نامناسب بر تن می‌کنند و ما سعی داریم نشانه‌ها و نمادها را به مردم بشناسانیم. باید محصولات مناسب به تولید انبوه رسیده و با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد.

مشکل عدم آگاهی مردم در خصوص نمادهای به کار رفته در لباس است

قبادی نیز در پاسخ به همین سؤال گفت: در وضع موجود، در فرم، معنی، برش و دوخت در بخشی از لباس‌ها که منطبق با فرهنگ عاشورا نیستند مشکل داریم و البته مهم‌ترین مشکل عدم آگاهی مردم در خصوص مفهوم و نمادهای به کار رفته در لباس‌ها به ویژه لباس‌های محرم است.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس با اشاره به اینکه امکان خرید لباس از نمایشگاه وجود ندارد، گفت: تلاش داریم هر نهاد وظیفه خود را انجام دهد و ما در وظایف سایر نهادها دخالت نکنیم. البته اسامی تولید‌کنندگان لباس‌ها را در سایت http://www.iranmode.com/ اعلام می‌کنیم هم‌اکنون نیز تعدادی از لباس‌هایی که تولید انبوه شده در مجموعه مهستان عرضه شده است.

وی در واکنش به انتقادهای وارده در خصوص زمان برگزاری نمایشگاه که باید قبل از ایام محرم انجام می‌شد، نیز گفت: باید حداقل 15 روز قبل از محرم نمایشگاه برگزار می‌‌شد که تلاش داریم این مهم سال آینده محقق شود.

قبادی در پاسخ به این سؤال که آیا در مراسم اربعین نمایشگاه لباس عاشورایی و عفاف و حجاب برگزار می‌کنید؟ گفت: دو سال است که به صورت مکتوب از ستاد مرکزی اربعین درخواست کرده‌ایم که این امکان را برای ما فراهم کنند اما این اتفاق نیفتاده است.

وی تشریح کرد: ما این امکان را داریم که در تمامی مبادی ورودی و خروجی ایران به خاک عراق نمایشگاه‌ها و محل‌های فروش لباس‌های عاشورایی و محصولات عفاف و حجاب را برپا کنیم اما فعلاً درخواست ما به نتیجه‌ای نرسیده است.

وی اعلام کرد: افرادی که در دوره فوق‌لیسانس و دکتری پایان‌نامه خود را با موضوع لباس عاشورایی انتخاب کنند مورد حمایت قرار می‌گیرند. همچنین فرصت پژوهشی برای تحقیق در حوزه لباس عاشورایی اقوام برای سال 98 درنظر گرفته شده است.

انتهای پیام

captcha