اربعین؛ جلوه فداکاری برای عقیده‌ای مقدس و ثبات قدم در برابر طاغوت
کد خبر: 3756094
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۷
فقهی‌زاده عنوان کرد:

اربعین؛ جلوه فداکاری برای عقیده‌ای مقدس و ثبات قدم در برابر طاغوت

گروه جامعه ــ معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اربعین به عنوان نماد عزاداری و بزرگداشت مقدس‌ترین همایش خونین تاریخ شناخته می‌شود، گفت: افتخار می‌کنیم که میراث بزرگ اربعین را متعلق به خود می‌دانیم چراکه این حرکت جلوه‌گر فداکاری برای عقیده‌ای مقدس و ثابت قدم در مقابل طاغوت است.

اربعین جلوه فداکاری برای عقیده‌ای مقدس و ثبات قدم در برابر طاغوت است به گزارش خبرنگار ایکنا؛ همایش بین‌المللی اربعین میراث معنوی مشترک ملل جهان اسلام که صبح امروز دوشنبه 22 مهرماه با حضور آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای، رئیس بنیاد ایران‌شناسی و عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین جمعی از پژوهشگران و متخصصان میراث ناملموس فرهنگی و فرهنگ هویت اسلامی در بنیاد ایران‌شناسی برگزار شد.

فقهی‌زاده در این همایش با بیان اینکه اربعین قوام‌دهنده‌ فرهنگ و هویت فراگیر اسلامی است گفت: اربعین بزرگداشت مقدس‌ترین همایش خونین تاریخ اسلام است. این حادثه جهانی آموزگار جهانیان است که در جنبه‌های گوناگون اخلاق الهی به تمام بشریت عرضه شده است.

وی با بیان اینکه تاریخ اربعین به عنوان نماد عزاداری مقدس یاد می‌شود افزود: عاشورا پیش از آنکه حسینی باشد، حسنی است به این معنی که قبل از ایشان امام حسن مجتبی(ع) و به اعتقاد من قبل از امام حسن(ع)، حضرت علی(ع) و قبل از ایشان پیامبر گرامی اسلام(ص) علَم مبارزه با جاهلیت را برافراشتند. جاهلیتی که در آن رقبای دینی و کسانی که اسلام را به ظاهر پذیرفته بودند حضور داشتند.

جاهلیتی که هنوز ادامه دارد

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: جاهلیتی که در قرآن از آن به عنوان جاهلیت اولی نام برده می‌شود در تمامی این افراد دیده می‌شد و این جاهلیت امروز در ذهن و حیات خودش ادامه دارد. این جاهلیت در عاشورا تمام قد در مقابل اسلام ایستاد و به ظاهر پیروز شد ولی در حقیقت جاهلیت بدنام شد و همه به آن پی بردند.

فقهی‌زاده با بیان اینکه امام حسین(ع) آمد تا جاهلیت ِدوباره جان گرفته را به زمین بزند، تصریح کرد: عاشورا جلوه تقابل دو نظام اندیشه‌ای و اخلاقی بود؛ یکی ایثار و دیگری خودبینی. عاشورا فرهنگ ایثار است که در مقابل فرهنگ خودبینی قد علم کرده است. عاشورا فرهنگ جوانمردی، کرم و آزادگی است و سپاه یزید و معاویه سپاه بدلگامی و جاهلیت است.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه اظهار کرد: جهل و جهالت به معنی نادانی نیست جهل یعنی استیصال، ضلالت، کینه‌توزی، قبیله‌گرایی، انفعال، زود برافروخته شدن و عاقبت را ننگریستن است و آنچه در سپاه معاویه و سران این سپاه جلوه کرد جهالیتی بود که با رنگ و لعابی مقدس به نام دین به صحنه آمد.

عده‌ای به نام دین اصل دین را برای خدا سر بریدند

فقهی‌زاده اضافه کرد: بدیهی‌ترین و مصیبت‌بارترین حاد‌ثه‌ای که در کربلا رخ داد این بود که عده زیادی در سپاه شام و در کنار سران مرتد و بی‌دین یزید ایستاده بودند و شمشیر خود را تیز کرده بودند و در مقابل نماینده روشن و بزرگ دین اسلام و رسول خدا به جنگ پرداختند. فاجعه اینجاست که عده‌ای به نام دین اصل دین را برای خدا سر بریدند.

وی ادامه داد: عاشورا و اربعین تنها متعلق به مسلمانان نیست و افتخار می‌کنیم که این میراث بزرگ را اسلامی می‌دانیم و به آن می‌بالیم میراثی که جلوه‌گر فداکاری برای عقیده‌ای مقدس و ثابت قدم در مقابل طاغوت است که در واقع عاشورا هم حسینی و هم حسنی و علوی و محمدی است.

انتهای پیام

captcha