تازه‌های نشر/ از ترجمه قرآن قرن هفتم تا چاپ نفیس «مثنوی معنوی»
کد خبر: 3756137
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵

تازه‌های نشر/ از ترجمه قرآن قرن هفتم تا چاپ نفیس «مثنوی معنوی»

گروه ادب ــ کتاب‌هایی مانند «ترجمه قرآن کریم»، «مثنوی معنوی»، «هشتصد» و «امر به معروف و نهی از منکر» در هفته سوم مهرماه از مهم‌ترین موضوعات تازه‌های نشر در حوزه دین و قرآن است.

تازه‌های نشر/از ترجمه قرآن قرن هفتم تا چاپ نفیس «مثنوی معنوی»به گزارش خبرنگار ایکنا؛ در هفته سوم مهرماه کتاب‌هایی با موضوع دینی و قرآنی راهی بازار نشر شدند که ازجمله این کتاب‌ها می‌توان به «راه رهایی»، «رویکردهای نوین در حدیث‌پژوهی شیعه»، «در حواشی کتاب»، «سامانه تدبیر حسینی» و «ترجمه قرآن کریم» اشاره کرد که در ادامه گزیده‌ای از این آثار معرفی شده است.
«راه رهایی»
کتاب «راه رهایی» درباره حضرت رقیه(س) است که محمدحسین زورق آن را به نگارش درآورده است. در واقع این اثر شامل مجموعه شعرهایی درباره قهرمان سه ساله کربلا است.
زورق که از نوجوانی علاقه‌مند بود برای حضرت رقیه(س) بنویسد، می‌گوید؛ کتاب قهرمان کربلا نوشته عایشه بنت‌الشاطی ترجمه آیت‌الله سیدرضا صدر را خوانده بودم و بر همان سیاق چیزی نوشته بودم و آن را «خرابه‌نشین» نام گذاشته بودم. دبیر انشای ما در کلاس هشتم مدرسه آن را پسندید و حتی درصدد چاپ آن بود که نشد.
اثر حاضر، با شرح پایان زندگی این قهرمان سه ساله که با دست‌های کوچکش گهواره تاریخ را به حرکت درآورده است، پایان می‌یابد و آن را سومین عرض ادب خود به ساحت مقدس او می‌دانم. این کتاب از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی با شمارگان هزار نسخه و قیمت ۸ هزار تومان روانه به چاپ رسیده است.
«مثنوی معنوی» با تصحیح مصطفی بادکوبه‌ای
کتاب «مثنوی معنوی» دوجلدی مولانا جلال الدین محمد بلخی با تصحیح مصطفی بادکوبه‌ای از سوی نشر «صراط» منتشر شد، این اثر براساس نسخه متعلق به ملا احمد نراقی و مقابله با نسخه نیکلسون و موزه قونیه در قطع وزیری و با قیمت 150 هزار تومان به چاپ رسیده است.
از مزایای این نسخه نفیس می‌توان گفت که دارای ابیاتی خاص بوده که در دیگر نسخه‌ها نیست، همچنین دارای شرح واژگان بوده و مخاطبان با داشتن این کتاب، قطعاً از داشتن دیگر نسخه‌ها بی‌نیاز خواهند بود و شماره‌گذاری ابیات و فهرست کامل مطالب، خواننده را سریعاً به ابیات مورد نظر راهنمایی می‌کند.
«رویکردهای نوین در حدیث‌پژوهی شیعه»
کتاب «رویکردهای نوین در حدیث‌پژوهی شیعه» که به قلم جمعی از نویسندگان و به اهتمام مرتضی سلمان‌نژاد و سیدمحمدهادی گرامی به نگارش درآمده و از سوی نشر دانشگاه امام صادق(ع) در 488 صفحه و 32 هزار تومان منتشر شده است.
در بخشی از این کتاب آمده است؛ بی‌تردید استفاده صحیح و کامل از احادیث، همانند قرآن کریم، مستلزم آگاهی از دانش‌های متنوع و متعدد دیگری است که برخی از آن‌ها با عنوان دانش‌های حدیثی خود را نمایان کرد. با این حال توسعه نیازمندی‌های اجتماعی، روش‌های نوین مطالعاتی و پرسش‌های جدید علمی موجب شده تا حدیث‌پژوهان افزون بر توجه به دانش‌های پیشین، دانش‌ها و رویکردهای مطرح در سایر رشته‌های علوم انسانی را در این عرصه به کار گیرند، تا از این طریق بتوانند به تحلیل‌هایی از زوایای دیگر دست یابند.
«در حواشی کتاب»
کتاب «در حواشی کتاب» شامل شرح سیر و سلوک در حوزه نشر و مسائل و مشکلاتی است که در صنعت نشر کشور وجود دارد، از جمله موضوعاتی که در این کتاب به آن‌ها پرداخته شده، می‌توان به اتحادیه و نهاد صنفی، کتاب‌خوانی و ترویج آن، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نمایشگاه‌های کتاب فرانکفورت، پکن و لندن، پایتخت کتاب در ایران و جهان، اقتصاد نشر، قیمت ثابت کتاب و کتاب‌فروشان، حضور نشر ایران در بازار جهانی، یارانه‌های نشر و حقوق مالکیت فکری به ویژه چالش‌های آن در عصر دیجیتال و گرامیداشت از دست‌رفتگان صنعت نشر اشاره کرد.
این کتاب در 174 صفحه، شمارگان یک هزار نسخه و قیمت 14 هزار تومان از سوی انتشارات آمه منتشر شده است.
«سامانه تدبیر حسینی»
کتاب «سامانه تدبیر حسینی» جلوه‌های مدیریت و اخلاق در سیر و سلوک شهدای کربلا است که به قلم علی‌اصغر پورعزت به نگارش درآمده و موسسه کتاب مهربان نشر با شمارگان هزار نسخه به چاپ رسیده است.
این کتاب با هدف اخذ درس از حال و هوای فکری و تحلیلی حاکم بر معادله‌های تصمیم حادثه‌سازان و راویان حادثه عاشورا نگارش یافته است. با نگاهی فرا زمانی به پیشینه عاشورا، از سنت مصطفوی و فاطمی و مرتضوی گرفته تا سنت مجتبوی و با تأملی بر واقعه نبرد حسینی و تبارشناسی آن، در میراث‌داری امامان شیعه، از حضرت امام سجاد(ع) تا حضرت امام حسن عسکری(ع) و سپس در رهگذر باور شیعه به منجی منتظر و مهدی هدایتگر در ورای عصرها و نسل‌ها و نژادها و قوم‌ها گویا داستان این خانواده، داستان بشریت و بلکه داستان اخلاق در برابر بی‌اخلاقی است.
«هشتصد»
کتاب «هشتصد» شرح هشتصد نکته از نهج‌البلاغه است که به قلم مجتبی زینی‌وند به رشته تحریر در آمده و انتشارات «فرهنگ علوی» این اثر 300 صفحه‌ای را با شمارگان هزار نسخه و قیمت 16 هزار تومان به چاپ رسیده است.
نویسنده درباره عنوان کتاب می‌گوید؛ هشتصد از اینجا ناشی شد که مجموع 241 خطبه، 79 نامه و 480 حکمت نهج‌البلاغه ترجمه محمد دشتی می‌شود. براساس تخصص مراجعه‌کنندگان به نهج‌البلاغه هر شخص می‌تواند برداشت خود را از بیانات امیرالمؤمنین(ع) بیان کند. بدیهی است که برخی می‌توانند صد مطلب کمتر و یا بیشتر بنویسند و آن را منشور زندگی خود قرار دهند. چنانچه برخی کتاب با عنوان «شرح صد و ده» کلمه از کلمات امیرالمؤمنین(ع) و «هزار گوهر» نوشته‌اند و برخی شرح صد کلمه از بیانات امیرالمؤمنین(ع) نوشته‌اند.
«ترجمه قرآن کریم»
«ترجمه قرآن کریم» نظام الدین حسن بن محمد نیشابوری که با تحقیق و تصحیح محمد دزفولی از سوی نشر کتابخانه مجلس به چاپ رسیده است. این ترجمه در قطع وزیری و 750 صفحه و قیمت 50 هزار تومان وارد بازار کتاب شده است.
نظام‌الدين حسن بن محمد بن حسين خراسانى نيشابورى معروف به نظام اعرج از حافظان و مقريان صاحب نام دنياى اسلام در اواخر قرن ششم بود. خاندان و قبيله او در ديار قم مى‌زيسته‌اند، اما وی در نيشابور به دنيا آمده و در آنجا پرورش يافته است. فضل، ادب، تحقيق، تبحر، دقت نظر و جودت قريحه وی در ميان متأخرين مشهور بوده است.
رويكرد صوفيانه وى در تأليفات وی به ويژه تفسيرش به روشنى هويداست و نيز از ديباجه تفسيرش به حسب ظاهر عدم تشيع وى ثابت مى‌شود. وى در عقيده شهرت به مذهب شافعى اشعرى دارد.
«دعا در مکتب اهل بیت(ع)»
کتاب «دعا در مکتب اهل بیت(ع)» بازتنظیم و بازتدوین یادداشت‌های پراکنده‌ای به قلم حسن قدسی‌زاده است که سال‌ها پیش تهیه و تنظیم شده است. وی هدف اصلی از تألیف این کتاب را، آشنایی هر چه بیشتر خوانندگان با معارف اهل بیت(ع) در دعاها و ایجاد انس و الفت هر چه بیشتر نسل جوان دانشگاهی و حوزوی با این متون پرمحتوا دانست.
این کتاب در یازده فصل به نگارش درآمده که تعریف و حقیقت دعا، ارکان دعا، دعا از دیدگاه امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، آداب دعا، استجابت دعا، نیازهای انسان، دعا از دیدگاه روایات، گزیده مباحث تفسیر المیزان درباره دعا و مکان‌ها و زمان‌های مناسب دعا برخی از عناوین آن را شامل می‌شود.
این اثر با شمارگان هزار نسخه و قیمت ۱۱ هزار تومان از سوی نشر معارف منتشر شده است.
«صد روز کما»
کتاب «صد روز کما» با نگاهی به زندگینامه شهید حججی به قلم ابراهیم نجفی در قالب داستان نوشته است. این اثر با هدف آشنایی با شخصیت و زندگی شهید محسن حججی و بر مبنای اسناد و گفت‌وگوهای مرتبط با این شهید والامقام از طرف انتشارات مدرسه منتشر و روانه بازار شده است.
شهید محسن حججی یکی از نیروهای لشکر زرهی ۸ نجف اشرف و از نیروهای فعال مؤسسه شهید احمد کاظمی بود. او اهل اصفهان و ۲۵ ساله بود که در منطقه مرزی عراق و سوریه طی یورش داعش، اسیر و دو روز بعد از اسارت همچون سالار شهید اباعبدالله الحسین(ع) به درجه رفیع شهادت نائل شد. وی در محرومیت‌زدایی مناطق فقیر کشور حضور فعال داشت. از این شهید فرزندی به نام علی به یادگارمانده است.
کتاب «صد روز کما» به بهای ۱۲ هزار تومان در فروشگاه‌های سراسر کشور در دسترس مخاطبان قرار دارد.
«امر به معروف و نهی از منکر»
ویرایش نو از کتاب «امر به معروف و نهی از منکر» نوشته سیدحسن اسلامی پس از دو دهه منتشر شد، این اثر با قیمت 18 هزار تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.
نویسنده در این کتاب کوشیده است به زبانی ساده و به شکلی منسجم گزارشی از جایگاه، اهمیت، ابعاد و شرایط و اخلاقیات این آموزه دینی به دست دهد و تأکید کند که استفاده نادرست از این آموزه نباید ما را به کنار نهادن آن بکشاند. این کتاب گزارشی است ساده، کوتاه و در عین حال روشن و مختصر درباره یکی از ابعاد مسلمان زیستن در جهان امروز. خواندن و پراکندن این کتاب و کتاب‌هایی از این است به واقع نوعی فعالیت مدنی و تلاش برای تحقق زندگی مسئولانه و آگاهانه است.
«اربعین مرثیه»
کتاب «اربعین مرثیه» که شامل برترین اشعار عاشورایی فارسی و محصول نهایی پژوهشی است که در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ در بنیاد دعبل خزاعی انجام شده است از سوی انتشارات «سپیده باوران» منتشر شد.
طرح «انتخاب برترین اشعار عاشورایی فارسی به داوری کارشناسان» زیر هیئت علمی بنیاد دعبل خزاعی با مدیریت محسن‌حسام مظاهری انجام شد و در این راستا مسلم نادعلی‌زاده کارشناس و مشاور علمی و رضا اسماعیلی و سعید بیابانکی از دبیران مرحله‌ داوری بودند.
انتهای پیام

captcha