مؤسسه روشندلان اصفهان؛ مبدع چاپ‌های آسان قرآن‌ و ادعیه بریل
کد خبر: 3756209
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۳

مؤسسه روشندلان اصفهان؛ مبدع چاپ‌های آسان قرآن‌ و ادعیه بریل

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت روشندلان اصفهان، مرکزی است مردمی که قرآن‌ و ادعیه‌های به‌خط بریل را چاپ و به‌نابینایان عرضه می‌کند.

سید‌مرتضی نیكزاد، مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت روشندلان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، ضمن تبریک به مناسبت 23 مهرماه، روز جهانی عصای سفید، گفت: انتشارات مؤسسه فرهنگی ـ قرآنی روشندلان ازجمله مراکزیست که در سطح کشور در زمینه چاپ و نشر کتاب به‌خط بریل به‌ویژه در حوزه دین و نشر قرآن منحصر‌به‌فرد است.
وی با اشاره به اینکه پیش از این از چاپگرهای بریل خارجی استفاده می‌کردیم، اضافه کرد: اما به‌دلیل هزینه‌های قابل توجه و سنگین واردات این تجهیزات، آنها را وارد نکردیم و متوجه شدیم، دستگاه‌‌های چاپگر بریل به‌همت ایرانیان در اصفهان تولید می‌شود، لذا بر این اساس وابستگی به چاپگرهای بریل خارجی قطع شد.
نیکزاد بیان کرد: چاپگرهای بریل دارکوب، تولید کشور نه‌تنها بهتر از نمونه خارجی آن هست، بلکه قیمت آن یک چهارم قیمت‌های خارجی است که از تولیدکنندگان این چاپگر‌های ایرانی تشکر می‌کنم.
وی درباره قرآن‌هایی که به‌خط بریل چاپ می‌شود، اظهار کرد: قرآن‌هایی که به‌خط بریل در کشور چاپ می‌شد، تمام آن از کتاب‌های بریل عربستان و اردن و یا کشورهای آفریقایی تقلید بود، اما چند سالی است که با همکاری و حمایت مرکز طبع و نشر کشورمان، رسم‌الخط قرآن بریل که با استاندارهای بین‌المللی هماهنگی داشته باشد، تدوین کردیم که چاپ و نشر قرآن بریل به این روش انجام می‌شود.
مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت روشندلان با اشاره به اینکه چند نوع قرآن به‌خط بریل چاپ شده است، اظهار کرد: قرآنی با ترجمه آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی است به‌گونه‌ای که هر جزء در یک جلد همراه با ترجمه است که در مجموع 30 جلد است، اما قرآن بدون ترجمه به‌خط بریل منتشر شده است که هر سه جزء در یک جلد است و در مجموع 10 جلد را شامل می‌شود.
وی تأکید کرد: در همه این قرآن‌های بریل خط عثمان طه رعایت شده است و حتی صفحات قرآن‌های عثمان طه نیز در قرآن‌های بریل رعایت شده است و هر جا که صفحه قرآن‌های عثمان‌طه تمام شده، در قرآن بریل نیز برای نابینانان خط‌کشی شده و مقابل خط‌کشی صفحه بعدی قرآن عثمان طه مشخص شده است.
نیکزاد اضافه کرد: همچنین قرآن دیگری که برای قرآ‌ن‌پژوهان نابینا تدوین و چاپ شده است، مختص به افراد نابینایی است که در ابتدای فراگیری روخوانی و روان‌خوانی قرآن هستند تا بتوانند از این قرآن بریل استفاده کنند. این قرآن به‌صورتی تنظیم شده که یک خط درمیان نوشته شده و فاصله بین خطوط بیشتر است تا نابینایان چون از حس لامسه استفاده می‌کنند، بتوانند آیات قرآن را لمس کنند و راحت‌تر آن را فراگیرند.
وی با اشاره به قرآن دیگری که توسط این انتشارات چاپ شده است، بیان کرد: قرآن‌های بدون ترجمه و تک جزء‌ای است که در قطعه A5 است و چاپ این کتاب به دلیل قابل حمل بودن آن برای قرآن‌پژوهانی است که در جلسه‌های قرآن شرکت می‌کنند تا مجبور نباشند قرآن بزرگ را حمل کنند. این قرآن به گونه‌ای طراحی شده است که هر جلد آن مشتمل بر یک جزء است که به سبک عثمان طه چاپ و تهیه شده است.
مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت روشندلان بیان کرد: از مسئولان مراکز دینی و تولیت‌ آستان‌های مقدس رضوی، حرم حضرت معصومه(س)، حضرت احمد‌بن‌موسی شاهچراغ و عبدالعظیم الحسنی(ع) در شیراز می‌خواهم که به وجود ادعیه و زیارت‌نامه‌های بریل در صحن‌ها برای زیارت نابینایان توجه کنند. در حرم رضوی تعداد محدودی ادعیه و زیارت‌نامه به خط بریل است، اما باید صحن‌ها و رواق‌ها را پشت سر بگذارند و در اتاقی این قرآن‌ها و ادعیه‌ها قرار داده شده است و حال آنکه طی این مسیر برای افراد نابینا سخت و مشکل است و بهتر است زمینه‌های تسهیل این امر را فراهم کنند.
وی ادامه داد: مثلا در صحن رضوی قفسه‌ها ادعیه و زیارتنامه‌ها در تمامی صحن‌ها و رواق‌ها است، اما بدون در نظر گرفتن قرآن و ادعیه به خط بریل برای روشندلان است.
نیکزاد افزود: همچنین کلیات مفاتیح‌الجنان حتی موضوعات حاشیه و ملحقات آن جمعاً در 36 جلد همراه با ترجمه و در 17 جلد بدون ترجمه فراهم شده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر نیاز به دو مقوله مهم احساس می‌شود یکی فراهم کردن دعا و زیارت‌نامه‌های بریل در قطعه‌های کوچک و دیگر اینکه بخشی از هزینه‌های این قرآن و ادعیه‌های بریل از سوی دستگاه‌های مربوطه اختصاص پیدا کند، زیرا هدیه تهیه قرآن کامل با ترجمه بعضاً حدود 600 هزار تومان برای یک نابینا است. چون کتاب‌هایی که به‌خط بریل تبدیل می‌شود، حتماً باید روی برگه‌ها و مقواهای ضخیم 140 و 160 گرمی تهیه شود تا بریل برجسته شود هر صفحه کتاب عادی تبدیل به دو صفحه می‌شود که این موجب تعداد بالای صفحات کتاب بریل می‌شود.
نیکزاد گفت: امیدوارم معاونت قرآن و عترت ارشاد در این رابطه مثل سال 95 و سازمان دارالقرآن برای چاپ و نشر از قرآن بریل حمایت کنند، همچنین اتحادیه‌ها و شهرداری‌ها و مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران نیز در این زمینه حمایت‌های لازم را انجام دهند تا نابینایان مجبور نباشند، هزینه‌های سنگین را متحمل شوند.
وی با اشاره به چاپ‌های جدید این مؤسسه، اظهار کرد: همچنین صحیفه سجادیه امام سجاد(ع) را به‌خط بریل در پنج جلد، تمامی دعاها و زیارتنامه‌ها به‌خط بریل در 9 جلد، همچنین درباره نهج‌البلاغه به‌خط بریل نیز بخش حکمت‌های آن به اتمام رسیده و مناسب‌سازی شده است و کارشناسان این مؤسسه مشغول آماده کردن خطبه‌ها و نامه‌های نهج‌البلاغه هستند که امیدوارم با همکاری دستگاه‌ها و حمایت‌های لازم، این مهم را به‌پایان برسانیم تا به‌زودی در اختیار قرآن‌پژوهان و علاقه‌مندان قرار گیرد.
یادآور می‌شود، نابینایان برای تهیه این قرآن‌ و ادعیه‌های بریل می‌توانند طی ایام هفته از ساعت 8 تا 14 با انتشارات مؤسسه فرهنگی ـ قرآنی روشندلان با شماره‌های 03134450130 و 34457376 031 تماس بگیرند.
انتهای پیام

captcha