دنیاگرایی منجر به محرومیت از بهره‌های معنوی می‌شود/ حسنات قرائت سوره جمعه
کد خبر: 3756321
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۵
آیت‌الله صفایی بوشهری:

دنیاگرایی منجر به محرومیت از بهره‌های معنوی می‌شود/ حسنات قرائت سوره جمعه

کانون خبرنگاران نبأ ــ نگاه دنیاگرایانه انسان را از بهره‌های معنوی محروم می‌کند، ولو اینکه در کنار پیامبر(ص) باشند زیرا رب رحمان «وَاللَّهُ خَيْرُ الرَّازِقِينَ» است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ نخستین جلسه تفسیر قرآن کریم آیت‌الله صفایی بوشهری، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر ویژه سال جاری، ۲۳ مهرماه مصادف با پنجم ماه صفر با حضور دانشجویان و طلاب در سالن اجتماعات دانشگاه علامه طباطبایی منطقه 1 شهر بوشهر برگزار شد.
آیت‌الله صفایی بوشهری در این آئین با اشاره به اینکه مبحث مورد بحث این دوره از جلسات تفسیر قرآن مربوط به سوره‌های صلاة است، گفت: سوره‌های صلاة شامل سوره‌های «توحید، حمد، قدر، اعلی، شمس، جمعه و منافقون» است که قرائت این سوره‌ها در روایات اشاره شده است. در بین این سوره‌ها، سوره جمعه جایگاه ویژه‌ای دارد که در متن آیات آن در خصوص مفاهیم تربیتی انسان و همچنین مسائل نژادپرستانه قوم یهود صحبت شده است.
مولف کتاب «پایان دنیا در کلام خدا»، بیان کرد: سوره جمعه به‌عنوان سوره شصت و دوم قرآن کریم، شامل 11 آیه و در جزء بیست و هشتم کتاب آسمانی مسلمان به‌عنوان سوره مدنی آمده است.
ویژگی سوره‌های مدنی در قرآن
آیت‌الله صفایی بوشهری با اشاره به اینکه سوره‌های مدنی پیرامون اولیات اسلام و توحید‌شناسی و معاد است، گفت: ویژگی‌های سوره‌های مدنی فراتر از مسائل ابتدایی اسلام بوده و در خصوص فروعات دین، فقه زندگی، نژادپرستی یهود صحبت شده است و همچنین نیز سوره جمعه در رابطه با خدا، خداشناسی و طریقت انسان با خدا است.
رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه استان بوشهر با اشاره به اینکه سوره‌های مکی در رابطه با مطالب اصلی، اساسی و زیربنای اسلامی است، ادامه داد: سوره جمعه اسم یک روز از ایام هفته از ناحیه رب سبحان بر آن نهاده شده است و تنها سوره‌ای که پروردگار متعال نام یک روز بر آن به عنوان «جمعه» قرار داده است و آیه نهم این سوره «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِیَ لِلصَّلاةِ مِنْ یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِکْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَیْعَ ذَلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید، چون ندای نماز روز جمعه در دهند، به نماز بشتابید و داد و ستد را رها کنید اگر دانا باشید، این کار برایتان بهتر است» توضیح داده شده است.
شرافت روز جمعه نزد پروردگار متعال
وی اضافه کرد: روز جمعه ویژگی فوق‌العاده‌ای دارد، چون روز جمعه یک روز فوق العاده‌ای است که به نام «سید الایام» مشهور است و روز «سید الایام» به‌عنوان بزرگ‌ترین و شریف‌ترین روز هفته است و در نزد پروردگار متعال خیلی فراتر از عید قربان و عید سعید فطر است؛ یعنی روز جمعه اینقدر دارای شرافت و مرتبه بالایی است که فراتر از عید قربان و عید فطر است.
امام جمعه بوشهر اظهار کرد: اگر انسان روز جمعه یک صدقه‌ای بدهد چندین برابر محاسبه و حساب می‌شود و کار خیر در روز جمعه چند برابر ثواب دارد و در این روز انجام کار شر چند برابر عقاب دارد.
بیان اعمال عبادی روز «سید الایام» در کتاب سید بن طاوس
مفسر دانشگاه خلیج فارس بندر بوشهر گفت: روز جمعه اعمال عبادی بسیاری دارد که در کتاب سید بن طاوس و مجموعه مفاتیح‌الجنان بیان شده است و در روز «سید الایام» تمامی کارهای عادی مسلمانان تعطیل می‌شود، چون این روز، روز عبادت است.
حسنات قرائت سوره جمعه
وی اشاره کرد: هر کس سوره جمعه را قرائت کند خداوند رحمان 10 حسنه برای او می‌نویسد، اما با این موضوع که ثوابش به اندازه کل کسانی که در روز جمعه همان روز نماز جمعه می خوانند با ضریب 10 برای او محاسبه می‌شود و به همان میزان ثواب نوشته می‌شود؛ همچنین کسی که در شبانه روز یک بار سوره جمعه را بخواند از هر چه می‌ترسد در امان خواهد بود و هر بدی از او دور می‌شود.
طریق تربیت انسانی؛ سیاست راهبردی بعثت پیامبر اسلام(ص)
آیت‌الله صفایی بوشهری در ادامه توضیح داد: سه آیه اول سوره جمعه پیرامون روح حاکم معنوی بر کل عالم وجود و خلقت است و همچنین سیاست راهبردی بعثت حضرت رسول الله(ص) در طریق تربیت انسانی است.
این استاد حوزه و دانشگاه به شرح تفسیر آیه اول سوره جمعه «یُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأرْضِ الْمَلِکِ الْقُدُّوسِ الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ؛ خدا را تسبیح می‌گویند هر چه در آسمان‌ها، و هر چه در زمین است، آن فرمانروای پاک از عیب را، آن پیروزمند حکیم را» پرداخت و افزود: روح حاکم عبودیت تمام عالم وجود نسبت به خدا است و همه یک سرود همگانی سر می‌دهند و آنها تسبیح خداوند سبحان می‌گویند.
قوام همه عالم به عبودیت الهی و تسبیح خداوند رحیم است
نویسنده کتاب «انوارالهدی (زندگی‌نامه چهارده معصوم)» با بیان اینکه قوام همه عالم به عبودیت الهی و تسبیح خداوند رحیم است، عنوان کرد: سرود توحید و سرود تسبیح را سر می‌دهند و با همین سرود، حیات پیدا می‌کنند و به این جهت است که خداوند روح حاکم معنوی به عالم خلقت را بیان می کند.
هدف بعثت حضرت محمد(ص)؛ تعلیم و هدایت مردم در نظام سبحانی
وی با بیان اینکه روح حاکم بر عالم معنوی سرود ذکر خدایی است، اظهار کرد: عبارت «وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ» مربوط به آیه دوم سوره جمعه است یعنی حضرت محمد مصطفی(ص) که به پیامبری به میان شما مردم مبعوث شد که شماها را در نظام سبحانی تعلیم و هدایت کند.
مفسر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) به تفسیر آیه ششم سوره جمعه « قُلْ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ هَادُوا إِن زَعَمْتُمْ أَنَّكُمْ أَوْلِيَاء لِلَّهِ مِن دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ؛ بگو ای قوم یهود، هر گاه می‌پندارید که شما دوستان خدا هستید، نه، مردم دیگر، پس تمنای مرگ کنید اگر راست می‌گویید» اشاره کرد و افزود: خالق عالم هستی نسبت به اعمال ستمکاران «وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ» است.
نگاه دنیاگرایانه موجب محروم‌سازی انسان از بهره‌های معنوی می شود
مؤلف کتاب «ولایت‌مداری؛ تنها حجت سیاسی الهی» با بیان اینکه همه چیز را باید در بستر رحمت الهی طراحی کرد، گفت: نگاه دنیاگرایانه انسان را از بهره‌های معنوی محروم می‌کند، ولو اینکه در کنار پیامبر(ص) باشند زیرا رب رحمان «وَاللَّهُ خَيْرُ الرَّازِقِينَ» است.
تسبیح خداوندی نظام کهکشانی شخصیت انسان در مسیر کمال است
آیت‌الله صفایی بوشهری در پایان با اشاره به اینکه زمین و آسمان هفت‌گانه تسبیح پروردگار سبحان می‌گویند، بیان کرد: تسبیح خداوندی نظام کهکشانی شخصیت انسان است و این نظام کهکشانی یک پدیده‌ای در مسیر کمال انسانی است.

خبرنگار: حامد فکوری
عکاس: کیوان عمادی
انتهای پیام

captcha