تلاش مجلس برای پایان‌ دادن به حبس ناشی از مهریه/ دیداری با مراجع تقلید نداشته‌ایم
کد خبر: 3756410
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۳
در گفت‌وگو با دو عضو کمیسیون قضایی مجلس مطرح شد؛

تلاش مجلس برای پایان‌ دادن به حبس ناشی از مهریه/ دیداری با مراجع تقلید نداشته‌ایم

گروه اقتصاد ــ با توجه به نوسانات بازار طلا و سکه مشکلات و گرفتاری‌ها برای مردم بیشتر شده و ورودی زندان‌ها در حوزه بدهی ناشی از مهریه بیشتر شده است؛ بنابراین باید قوانین مرتبط با آن تغییر یابد.

تلاش مجلس برای پایان دادن به حبس ناشی از مهریه/ دیداری با مراجع تقلید نداشته‌ایم

به گزارش ایکنا، در روزهای اخیر خبری منتشر شد مبنی بر اینکه طرحی در مجلس شورای اسلامی در مهریه آماده شده که بنا دارد به مواردی همانند حبس ناشی از عدم پرداخت مهریه پایان دهد. در این مورد قوه قضائیه نیز برنامه‌هایی در مورد مهریه و کاهش زندانیان ناشی از این امر در دستور کار خود دارد؛ موضوعی که مراجع عظام تقلید نیز بارها درباره آن هشدارهای لازم را داده‌اند. برای بررسی بیشتر این موضوع، دیدگاه دو تن از اعضای کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی را جویا شدیم.
یحیی کمالی‌پور، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، در این‌باره گفت: یکی از چالش‌هایی که امروزه در جامعه وجود دارد، افزایش زندانیان ناشی از عدم پرداخت مهریه است و با توجه به اینکه اکنون رسم شده که بدون توجه به دارایی افراد، مهریه سنگینی را وضع می‌کنند و نهایتاً بعد از مدتی که اختلافی بین زوجین ایجاد می‌شود بلافاصه زوجه، مهریه خود را به اجرا می‌گذارد و به راحتی می‌تواند شوهر خود را زندانی کند. بنابراین باید برای آن چاره‌اندیشی شود.
منتخب مردم جیرفت و عنبرآباد ادامه داد: از سوی دیگر، با توجه به اینکه غالب مهریه‌ها سکه است و نوسانات بازار طلا و سکه هم باعث شده که مشکلات و گرفتاری‌ها برای مردم بیشتر شود و ورودی زندان‌ها در حوزه بدهی ناشی از مهریه بیشتر شود، باید قوانین مرتبط با آن تغییر پیدا کند.
کمالی‌پور بیان کرد: با این وصف عده‌ای از نمایندگان مجلس طرحی را آماده کردند که این طرح بتواند گوشه‌ای از مشکلات و گرفتاری ناشی از مهریه را کم و بستری را فراهم کند که قاضی بتواند در آرای خود هم تخفیف در نظر گرفته و هم براساس سنجش زندگی و وضعیت مالی فرد وی را به پرداخت مهریه محکوم کند.
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس یادآور شد: این طرح هنوز در دست بررسی است و به محض اینکه آماده شد، به هیئت‌رئیسه مجلس ارجاع خواهد شد. البته این طرح هنوز کامل نیست و باید با طرح دیگری، که به مرکز پژوهش‌های مجلس ارجاع داده شده، ادغام و قانون کاملی آماده شود.
وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به تأکیدات آیت‌الله مکارم شیرازی در مورد مهریه، آیا تاکنون دیداری با ایشان ‌داشته‌اید؟ اظهار کرد: تاکنون دیداری در این مورد نداشته‌ایم و ایده آن هم از سوی نمایندگان مجلس برای کاهش یکی از مشکلات جامعه بوده است و امیدواریم هرچه زودتر بتوانیم آن را تعیین تکلیف کنیم.
همچنین محمدعلی پورمختار، عضو دیگر کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا در این‌باره عنوان کرد: این طرح فعلاً در مرحله مقدماتی است و هنوز جمع‌بندی لازم در مورد آن انجام نشده است و تلاش بر این است که تدابیر لازم را در مورد اثرات افزایش قیمت‌ها، مخصوصاً قیمت سکه که موضوع مهریه‌هاست، بیندیشیم.
وی ادامه داد: این موضوع باعث افزایش تعداد زندانیان شده است؛ بنابراین باید راهکاری برای آن یافت تا مراجع قضایی صادرکننده رأی به گونه‌ای دیگر در این مورد عمل کنند. اکنون بررسی‌های لازم در این مورد در مجلس انجام شده اما هنوز تبدیل به طرح نشده است.
نماینده بهار و کبودرآهنگ در خانه ملت یادآور شد: باید یک طرح منطقی و کامل آماده شود تا بتوان بر این مشکل غلبه کرد. البته صرفاً در حد طرح موضوع بوده است. گاه پیشنهاداتی هم که آماده شده با مرکز پژوهش‌های مجلس هم مطرح شده تا دیدگاه‌های خود را در مورد آن بیان کنتند اما همچنان در کمیسیون مطرح نشده است.
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: پیگیر به سرانجام رسیدن این موضوع هستیم و بعد از اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس، کارهای میدانی آن را انجام و نتیجه را اعلام کند، بلافاصله هم آن را بررسی خواهیم کرد.
پورمختار نیز در پایان گفت: تاکنون دیداری با مراجع تقلید نداشته‌ایم اما سعی ما این است که به دغدغه مراجع عظام و مردم کشور پاسخ درخوری داده شود.
انتهای پیام

 

captcha