آینده مؤسسه سزگین در آلمان؛ ادغام یا استقلال؟
کد خبر: 3756515
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۳

آینده مؤسسه سزگین در آلمان؛ ادغام یا استقلال؟

گروه بین‌الملل ـ فؤاد سزگین، محقق علوم اسلامی اهل ترکیه و بنیانگذار کُرد تبار مؤسسه تاریخ علوم عربی ـ اسلامی در دانشگاه «گوته فرانکفورت» آلمان، چندی پیش درگذشت، حالا این نگرانی وجود دارد که پس از وی سرنوشت این مؤسسه چه می‌شود.

به گزارش ایکنا؛ مسئولان فعلی در پاسخ به نگرانی‌ها درباره سرنوشت این موسسه می‌گویند که تلاش می‌کنند تا این مؤسسه اسلامی پایدار بماند. به گفته آنان برای فعالیت مؤسسه، سرمایه‌ای در نظر گرفته شده و همچنین ادغام این مؤسسه در دانشگاه گوته نیز به عنوان گزینه دیگری مدنظر است.

مؤسسۀ تاریخ علوم عربی- اسلامی در فرانکفورت پس از مرگ فواد سزگین، به راه خود ادامه می‌دهد. کلاوس زیمرمان، وکیل و عضو هیأت مدیره موقت این مؤسسه به روزنامه فرانکفوتر آلگماین گفت: «انحلال مؤسسه فعلا مورد بحث نیست.» او از سوی دادگاه منطقه‌ای فرانکفورت به عنوان مسئول هیأت موقت، منصوب شده است.

بنا به گزارش رایزنی فرهنگی ایران در آلمان؛ سزگین، استاد مشهور در تاریخ علوم اسلامی، در ماه ژوئن در سن ۹۳ سالگی درگذشت. مؤسسه تاریخ علوم عربی-اسلامی فرانکفورت، مجموعه‌ای منحصر به‌ فرد از ۸۰۰ مدل از ابزار و نقشه‌های تاریخی متعلق به عصر طلایی علوم اسلامی را در اختیار دارد.

 براساس گفته‌های زیمرمان، انتظار می‌رود، مدیر جدید این مؤسسه تا پایان سال جاری انتخاب شود. او گفت:«تا آن زمان، کارکنان فعلی مسئول مراقبت از مجموعه‌ها و کتابخانه، همچنین نشریات و ترجمه‌های این مؤسسه هستند. کارمندان مؤسسه و همچنین جامعه علمی از آن پشتیبانی می‌کنند. بنابراین برای انحلال این مؤسسه نگرانی وجود ندارد. هرگاه رسیدن به اهداف مؤسسه غیرممکن باشد، درباره بسته‌شدن آن تصمیم‌گیری می‌شود. اما از آنجا که این مؤسسه فعلا از لحاظ مالی تأمین است، در این باره صحبت نمی‌شود.»

حمایت کشورهای عربی
همانطور که زیمرمان توضیح داد، این مؤسسه به شکلی قانونی تأسیس شده است و با سرمایه چندین کشور عربی قرار است به راه خود ادامه دهد. این کشورها شامل الجزایر، اردن و عربستان سعودی هستند. دولت کویت نیز امکان خرید ساختمانی را فراهم کرده است که مؤسسه در آن قرار دارد. تمام کشورهای حامی، در شورای تصمیم‌گیری مؤسسه نماینده دارند و به زودی در مورد مدیر جدید تصمیم خواهند گرفت. زیمرمان در مورد میزان سرمایه گفت:« سرمایه‌گذاران به طور دائم از مؤسسه و اهداف آن حفاظت می‌کنند.»

برای بسیاری مشخص نیست که این مؤسسه در آینده به دانشگاه فرانکفورت متصل خواهد شد یا خیر. مؤسسه در حال حاضر بخشی از دانشگاه نیست، بلکه به عنوان یک مؤسسه  مستقل کار می‌کند، اما در وب سایت آن، آرم دانشگاه وجود دارد. زیمرمان در این باره معتقد است که از سال ۱۹۸۲ که این موسسه افتتاح شد، به دانشگاه گوته متصل بوده است. با این وجود شورای اتباع خارجی در فرانکفورت اخیرا به شورای شهر پیشنهاد داده‌اند تا این مؤسسه در دانشگاه گوته ادغام شود. در این صورت، این مؤسسه می‌تواند به مؤسسه مطالعات فرهنگی و دین اسلام در دانشگاه گوته متصل شود.

بدین منظور، اعضای شورای شهر باید با رئیس دانشگاه، مدیران دو مؤسسه و مسئولان وزارت علوم هسن مذاکره کنند. در هر صورت میراث سزگین باید به عنوان یک دارایی علمی و فرهنگی شهر فرانکفورت حفظ شود. مانفرد شوبرت-زیلاویچ، نایب رئیس دانشگاه، رضایت خود را در مورد این پیشنهاد اعلام کرده است. البته ادغام کامل این مؤسسه به دانشگاه امکان‌پذیر نیست، زیرا این مؤسسه کاملا مستقل از دانشگاه است. با این حال، دانشگاه برای همکاری‌های پربار با مؤسسه آمادگی دارد. در سال‌های اخیر، همکاری بسیار نزدیک میان دانشگاه و مؤسسه، قابل تصور نبود. شوبرت-زیلاویچ مسئول روابط دانشگاه با جوامع مدنی است. به گفته او، دانشگاه گوته در هیئت امناء مؤسسه، نماینده دارد.

انتهای پیام

captcha