افزایش سه برابری عرضه روان‌گردان‌های جدید
کد خبر: 3756547
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۷

افزایش سه برابری عرضه روان‌گردان‌های جدید

مدیر کل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر نهاد ریاست جمهوری گفت: عرضه انواع روان‌گردان‌های جدید در جهان طی ۱۰ سال گذشته ۳۸۴ درصد افزایش داشته است که این امر شرایط را برای مقابله با مواد مخدر پیچیده‌تر می‌کند.

به گزارش ایکنا؛ شفقنا نوشت: حمید صرامی روز سه شنبه در مراسم افتتاح مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی معتادان به مواد مخدر در مشهد اظهار کرد: در سال ۲۰۰۶ انواع روانگردان ها ۱۶۶ نوع بودند که این تعداد در سال ۲۰۱۶ به بیش از ۸۰۳ نوع افزایش یافته است.
وی اظهار داشت: روند فزاینده عرضه مواد مخدر در کشور افغانستان طی ۱۰ سال اخیر و تولید سالانه ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن مواد مخدر در این کشور برای همسایگانش از جمله ایران خطر بزرگی محسوب می شود.
وی گفت: گرایش نوجوانان و نوجوانان به مواد مخدر، زنانه شدن اعتیاد و گرایش افراد تحصیل کرده و شاغل به این مواد از چالشهای کنونی حوزه مقابله با مواد مخدر است.
صرامی افزود: شواهد نشان می دهد که جهان در سال ۲۰۲۵ با افزایش فزاینده مواد مخدر مواجه خواهد شد و برای کنترل و مقابله با این شرایط نهادینه شدن برنامه های پیشگیری ضروری است.
وی کاهش ۲۵ درصدی اعتیاد در کشور را یکی از چشم اندازهای جمهوری اسلامی در پایان برنامه ششم توسعه عنوان کرد و اظهار داشت: برای دست یابی به این هدف باید هر سال پنج درصد میزان مصرف مواد مخدر در کشور کاهش یابد که این امر نیازمند نقشه راه استانی است.
وی گفت: بررسی های انجام شده نشان می دهد میانگین مصرف مواد مخدر در استان خراسان رضوی از میانگین کشوری کمتر است.

* تعداد معتادان تزریقی در کشور به ۴۰ درصد کاهش یافته است
رئیس اداره پیشگیری و آسیب مصرف مواد مخدر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این مراسم گفت: به دنبال اقدامات انجام شده طی سالهای گذشته تعداد معتادان تزریقی از ۶۸ به ۴۰ درصد کاهش یافته است.
دکتر سید ابراهیم قدوسی افزود: هم اکنون ۱۰۵ مرکز گذری DIC برای کاهش آسیب مواد مخدر در کشور فعال است.
وی اظهار داشت: ۱۷۰ تیم سیار در کشور نیز ارائه خدمات بهداشتی به معتادان پرخطر را بر عهده دارند.
وی تعداد مراکز گذری فعال در استان خراسان رضوی را ۶ مرکز عنوان کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی مشهد یکی از سه مرکز اجرای طرح آزمایشی ‘موبایل وند’ ویژه خدمات رسانی سیار به معتادان پرخطر در کشور است.

انتهای پیام

captcha