فلسفه وجودی جشنواره‌های هنری فجر را تغییر داده‌ایم
کد خبر: 3756623
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۴
محمد لارتی:

فلسفه وجودی جشنواره‌های هنری فجر را تغییر داده‌ایم

گروه هنر ــ ایجاد بخش چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در «تئاتر فجر» در واقع تذکری به مسئولان است مبنی بر اینکه روح انقلابی و ارزشی باید در تمامی بخش‌های این جشنواره و تولیدات عرضه شده در آن‌ها جاری و ساری باشد.

محمد لارتی، رئیس مرکز هنرهای نمایشی بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا گفت: هفته گذشته نخستین نشست هم‌اندیشی دبیر سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی «تئاتر فجر» با حضور نمایندگان سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی و انقلابی که در بخشی از امور جاری خود به مقوله تولید و اجرای آثار نمایشی با موضوع انقلاب و دفاع مقدس می‌پردازند، برگزار شد.

وی ادامه داد: دوستان مسئول در آن نشست که این حقیر هم حضور داشتم به طرح دیدگاه‌های خود درباره بخش چهل سالگی انقلاب اسلامی این دوره از جشنواره پرداختند تا با هم‌افزایی شاهد هرچه باشکوه و پربارتر برگزار شدن این بخش باشیم. این خواست صریح معاون هنری ارشاد، مدیرکل هنرهای نمایشی ارشاد و همچنین عزم و اراده دبیرخانه جشنواره است که در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، هنر تئاتر سهم خود را در گرامیداشت این مناسبت بزرگ به خوبی ایفا کند.

این نویسنده و کارگردان تئاتر تصریح کرد: بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز البته از ابتدای سال با تأکید معاونت فرهنگی و آموزشی مجموعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری خود را در راستای گرامیداشت این مناسبت بزرگ آغاز و در حال انجام دارد و مرکز هنرهای نمایشی بنیاد شهید نیز در این راستا به تولید مجموعه‌ای از آثار نمایشی، تولید نمایشنامه‌هایی با موضوع فرهنگ ایثار و شهادت و زندگی شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس پرداخته است و لذا پیشنهادهایی نیز در جلسه اخیر به دبیر جشنواره «تئاتر فجر» داشتیم که البته تصمیم نهایی در به کارگیری این پیشنهادات را باید دبیر جشنواره اتخاذ کند.

لارتی افزود: این مرکز حتی دورخیزی برای تولید تله‌تئاترهایی با موضوعات فرهنگ ایثار و شهادت را در دستور کار قرار داده است، هر چند که تولید چنین محصولاتی به جهت استفاده از ابزار و امکانات فنی هزینه‌بر بوده و علاوه بر تأمین ملزومات و بودجه کافی نیاز به هماهنگی و رایزنی دارد که با توجه به شرایط حاکم در وهله نخست شاید دست نیافتنی باشد اما تمام تلاش خود را خواهیم کرد که به این مهم دست پیدا کنیم.

وی در مورد ایجاد بخش گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی «تئاتر فجر» نیز گفت: ابتکار خوبی است که از سوی ستاد برگزاری جشنواره امسال رقم خواهد خورد اما نباید از این مسئله غافل باشیم که اساساً فلسفه وجودی جشنواره‌های فرهنگی و هنری تحت عنوان فجر در سال‌های آغازین انقلاب اسلامی تأکید بر این نکته بوده است که تمامی مناسبات و تولیدات چنین رویدادهایی باید رنگ و بوی انقلابی و ارزشی به خود بگیرند.

رئیس مرکز هنرهای نمایشی بنیاد شهید و امور ایثارگران تأکید کرد: ایجاد بخش چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در جشنواره «تئاتر فجر» در واقع تذکری به مسئولان است مبنی بر اینکه روح انقلابی و ارزشی باید در تمامی بخش‌های این جشنواره و تولیدات عرضه شده در آن‌ها جاری و سایر باشد و نباید چنین تصور شود که این بخش موسمی است و لذا با حذف آن در سال‌های آینده می‌توان مناسبت دیگری را جایگزین آن کرد.

وی در پایان گفت: امیدوارم تجربه ایجاد این بخش در جشنواره امسال زمینه را برای فراگیر شدن پرداختن به موضوعات انقلابی و ارزشی در تمامی برنامه‌های بزرگترین رویداد تئاتری کشور فراهم سازد و در این راستا جشنواره با ترغیب چهره‌های شناخته شده تئاتر حرفه‌ای از آن‌ها برای تولید آثار نمایشی فاخر و ماندگار با مضمون انقلاب اسلامی برای دوره‌های آتی جشنواره استفاده کند.

انتهای پیام    

captcha