«ساوی»؛ مسجدی قدیمی در دل «مولتان» پاکستان+عکس
کد خبر: 3756725
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۴

«ساوی»؛ مسجدی قدیمی در دل «مولتان» پاکستان+عکس

گروه بین‌الملل ـ مسجد ساوی در شهر «مولتان» پاکستان در سال 1325 میلادی تكميل شد و در ابتدا به عنوان «عيدگاه» معروف بود و بعدها به ساوی شهرت يافت.

به گزارش ایکنا؛ زاهده بخاری، نماینده خانه فرهنگ ایران در شهر «مولتان» پاکستان، اخیراً از مسجد ساوی یكی از مساجد قدیمی شهر مولتان بازدید كرد و در گزارشی نوشت:

ساوی یكی از قدیمی‌ترین مساجد مولتان و به عنوان یادگاری از مغول‌ها در این شهر محسوب می‌شود. این مسجد در منطقه «كوتله توله خان»  مولتان را نواب سعید خان قریشی در دوره حكومت شاه جهان و اورنگ زیب، از پادشاهان سلسله گورکانی، تأسیس کرد.

این مسجد در سال 1325م تكمیل شده است و در ابتدا به عنوان «عیدگاه» معروف بود و بعدها به نام ساوی شهرت یافت.

غلام محمد، باستان‌شناس مولتان، می‌‌گوید: بیشتر رنگ دیوارهای این مسجد فیروزه‌ای و آبی است و در زبان مولتانی رنگ فیروزه‌ای را سبزی می‌گویند. لذا این مسجد «مسجد ساوی» نام گرفت. 

شوكت محمود، استاد دانشگاه پنجاب و باستان‌شناس برجسته این كشور، می‌نویسد  فضای ساختمان مسجد كوچک است و به دلیل كوچک بودن مسجد و خواندن نماز عیدین (عید فطر و قربان) داخل محوطه بدون سقف  و محصور، این محل،  به نام عیدگاه هم معروف است.

در مسجد ساوی مولتان بیش از 20 ستون وجود دارد و مسجد بدون گبند و سقف است و بعد از گذشت قرن‌ها خیلی قدیمی به نظر می‌رسد. اداره باستان‌شناسی مولتان برای بازسازی این مسجد مبلغ سه میلیون و دویست هزار روپیه اختصاص داده است و هنوز مرحله بازسازی آن ادامه دارد.

لازم به ذكر است آیات قرآنی و احادیث نبوی(ص) به زبان عربی در دیوارهای  مسجد خطاطی شده است و همچنین اشعار فارسی در دیوارهای مسجد «ساوی» به خط نسخ  طغراء(نوعی خوشنویسی پیچیده‌) و نستعلیق خطاطی شده‌اند و اشعاری نیز در مدح رسول اكرم(ص) از مولانا و جامی و ابوسعید ابوالخیر، شاعر برجسته صوفی، به فارسی در این مسجد خطاطی شده است.

مسجد مذكور با غفلت اداره باستان‌شناسی مولتان به حالت تخریب و شکل امروزی رسیده است و نیاز به بازسازی دارد. به نظر مردم منطقه اگر مسئولان مربوطه  به این مسئله توجه نكنند این مسجد از بین خواهد رفت و دوباره ساختن مسجد به این زیبایی امكان‌پذیر نیست. هنگام بازدید مشاهده شد كه این مسجد در حال تخریب است و «اسلم عالم گیر مغول» متولی مسجد است.

مساجد باستانی و قدیم پاکستان از وضعیت نامناسبی برخوردار هستند و مقامات  این کشور از سازما‌ن‌ها و نهادهای غیردولتی برای بازسازی مساجد درخواست همکاری کرده‌اند.

انتهای پیام

captcha