ترویج بی‌بندوباری موجب بی‌غیرتی می‌شود
کد خبر: 3756755
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۲
ویسکرمی:

ترویج بی‌بندوباری موجب بی‌غیرتی می‌شود

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان این‌که آیه ۲۸۲ سوره بقره به‌عنوان بلندترین آیه قرآن در مورد ادای دِین است، ترویج بی‌بندوباری را موجب بی‌غیرتی دانست و اظهارکرد: هر جا حرامی با حلال مقایسه شود عقل شیطانی است چراکه انسان حق ندارد حلال و حرام خدا را تفسیر به رای کرد.

ترویج بی‌بندوباری موجب بی‌غیرتی می‌شود 

مهرداد ویسکرمی، عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان و مفسر قرآن‌کریم در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، در رابطه‌با نکات تفسیری فراز ابتدایی آیه ۲۸۲ سوره بقره به‌عنوان بلندترین آیه قرآن کریم با مضمون «كانَ الَّذِي عَلَيْهِ الْحَقُّ سَفِيهاً أَوْ ضَعِيفاً أَوْ لا يَسْتَطِيعُ أَنْ يُمِلَّ هُوَ فَلْيُمْلِلْ وَلِيُّهُ بِالْعَدْلِ وَ اسْتَشْهِدُوا شَهِيدَيْنِ مِنْ رِجالِكُمْ فَإِنْ لَمْ يَكُونا رَجُلَيْنِ فَرَجُلٌ وَ امْرَأَتانِ مِمَّنْ تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَداءِ أَنْ تَضِلَّ إِحْداهُما فَتُذَكِّرَ إِحْداهُمَا الْأُخْرى‌ وَ لا يَأْبَ الشُّهَداءُ إِذا ما دُعُوا وَ لا تَسْئَمُوا أَنْ تَكْتُبُوهُ صَغِيراً أَوْ كَبِيراً إِلى‌ أَجَلِهِ ذلِكُمْ أَقْسَطُ عِنْدَ اللَّهِ وَ أَقْوَمُ لِلشَّهادَةِ» اظهارکرد: نشانه عقل شیطان‌زده این است که حرام را با حلال مقایسه می‌کند
وی با ذکر این مطلب که از دید عقل شیطان‌زده عقد موقت مثل زنا است، تصریح کرد: حال آن‌که عقد موقت حکم خداست کمااینکه وقتی انسان فرق حلال و حرام را نمی‌فهمد عقل وارونه دارد.

حلال و حرام خدا را تفسیر به رای نکنیم

ویسکرمی با اشاره به این‌که ترویج بی‌بندوباری موجب بی‌غیرتی می‌شود، اضافه کرد: هر جا حرامی با حلال مقایسه شود عقل شیطانی است چراکه انسان حق ندارد حلال و حرام خدا را تفسیر به رای کرد.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان این‌که شیطان به‌خاطر قیاس شیطان شد، ادامه داد: از دیدگاه شیطان آتش از گِل بالاتر است در صورتی‌که در هیچ جایی برتری آتش بیان نشده است.
این مفسر قرآن‌کریم با ذکر این مطلب که باید بدهی و دین را مکتوب کرد، خاطرنشان کرد: هرگاه به کسی قرض داده می‌شود باید از آن فرد رسید گرفت و این امر یک قاعده قرآنی است.
وی با اشاره به این‌که کسی‌که وصیت می‌کند و مدیون است تقوا داشته باشد و چیزی از بدهی خود کم نگوید، تصریح کرد: برای قرض دادن دو مرد یا یک مرد و دو زن را شاهد بگیرید این در حالی‌است که مزیت شاهد گرفتن در هنگام قرض دادن این است که این امر در نزد خدا به عدالت نزدیک‌تر است.

«ادای دِین»؛ بلندترین آیه قرآن

ویسکرمی با اشاره به این‌که آیه ۲۸۲ سوره بقره بلندترین آیه قرآن‌کریم است، ادامه داد: در این آیه به بحث شهادت دادن زن و مرد نیز اشاره شده است.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان این‌که آیه ۲۸۲ سوره بقره طولاني‌ترين آيه قرآن است، اضافه کرد: این آیه به آيه «دين» مشهور است و در آن آداب قرض دادن و ادای دین بیان شده است.
این مفسر قرآن‌کریم با ذکر این مطلب که گواهانی که به هنگام قرض دادن گرفته می‌شوند مورد اطمینان و رضایت‌بخش باشند، تصریح کرد: این گواهان کسانی باشند که در صورت نیاز در نزد قاضی گواهی دهند.

انتهای پیام

captcha