عوامل اصلی طلاق در جامعه/ ضرورت سیستم کنترلی تقوا محور در جامعه
کد خبر: 3756756
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۲
غلامی تبیین کرد:

عوامل اصلی طلاق در جامعه/ ضرورت سیستم کنترلی تقوا محور در جامعه

گروه جامعه ــ رئیس مرکز پژوهش‌های علوم اسلامی صدرا با اشاره به علل اصلی طلاق و آسیب‌های اجتماعی در خانواده، گفت: اگر نقطه کانونی تربیت را تقوا در نظر بگیریم به مراتب می‌توانیم در کنترل آسیب‌های اجتماعی در نهاد خانواده به موفقیت دست پیدا کنیم البته در این میان وجود سیستم کنترلی تقوا محور در جامعه ضروری است.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلیمن رضا غلامی، رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا، در کنگره ملی خانواده که امروز ۲۵ مهرماه برگزار شد؛ با طرح این مسئله که نمی‌توان انکار کرد که خانواده در اجتماع ما یک نهاد آسیب‌پذیر است و افزایش طلاق آن را تهدید می‌کند، گفت: طلاق یعنی فروپاشی خانواده با خسارت‌های جبران ناپذیر؛ پدیده خطرناکی که به جان خانواده‌ها افتاده و هر روز هم قربانی بسیاری می‌گیرد.

وی با بیان اینکه امروز آمار طلاق در جامعه نشان از وضعیت خانواده‌های ما می‌دهد، اظهار کرد: امروز اگر طلاقی در جامعه صورت گیرد مشکلات آن در جامعه گسترش پیدا می کند.

وی در ادامه به عوامل طلاق در جامعه اشاره کرد و گفت: سبک زندگی غربی، فرد‌گرایی در خانواده، عدم کنترل خشم، محرکات جنسی، بی‌اعتمادی و خیانت، زن و هویت، عدم توجه به جایگاه پدر، مادی گرایی، اقتصاد نابسامان و مشکلات برون زا نقش مهمی در افزایش آمار طلاق‌ها در کشور دارند.

حجت‌الاسلام غلامی با بیان اینکه امروز متاسفانه سبک زندگی‌ها به سمت غربی‌ها پیش رفته است، گقت: نقطه کانون‌های سبک زندگی غربی فردگرایی است که ریشه بسیاری از آسیب‌ها و چالش‌های امروز خانواده است. فردگرایی امروز فرهنگ خانواده ایرانی را دچار آسیب کرده است که باید با توجه به مسائل دینی و توصیه‌های قرآنی با آن مقابله کنیم.

خشم عامل دیگر آسیب‌زا در نهاد خانواده است

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا با اشاره به اینکه خشم عامل دیگر آسیب‌زا در نهاد خانواده است، گفت: اگر امروز پای صحبت ‌خیلی از زوجین بشینیم، متوجه می‌شویم که خشم یکی از دلایل طلاق در جامعه ما است که باید در این خصوص و افزایش و مهارت‌های کنترل خشم با رویکرد اسلامی اقدامات لازم پیش‌بینی شود. همچنین باید به برگزاری کارگاه مهارت کنترل خشم در قبل ازدواج به طور جدی‌تر پرداخته شود.

وی با بیان اینکه امروز به دلیل هجمه‌های غرب، محرکات جنسی تأثیر زیادی بر روی طلاق در جامعه داشته است، گفت: یکی از دلایل طلاق در جامعه نارضایتی جنسی است که باید مراکز مربوطه به این موضوع بپردازند و برای این موضوع راهکاری داشته باشند. در این موضوع باید ضمن تعادل بخشی جنسی به تربیت جنسی و اصلاح آن به صورت جدی پرداخته شود. همچنین باید یک مدل اسلامی از این موضوع را با توجه به آموزه‌های دینی و قرآنی استخراج کرد و در یک زمان معقول انتخاب و به مخاطب ارائه داد.

وی عامل بعدی در افزایش طلاق را بی‌اعتمادی و خیانت دانست و افزود: حس بی‌اعتمادی به همدیگر با علائم و نشانه‌هایی شروع می‌شود که بخشی از آنها توهم و برخی از آن‌ها واقعی است؛ در این زمینه باید با ایجاد یک نیروی بازدارندگی فردی مقابله با این مسئله پرداخت که ما در دستورات اسلامی موارد بسیار خوبی برای مقابله با این مسئله داریم که باید با استفاده از آنها شرایط بهتری را ایجاد کنیم.

حجت‌الاسلام غلامی با اشاره به اینکه مسئله زن و هویت یکی از چالش‌های مهم جامعه است، گفت: اگر امروز بتوانیم نقش زن در جامعه را به خوبی نشان دهیم می‌توانیم مشکلات حوزه بی‌حجابی و خانواده را برطرف کنیم. متاسفانه امروزه برخی از افراد هنوز فکر می‌کنند که زن در خانواده نقش خدمتکار دارد و باید در خدمت همسر و سایر افراد خانواده باشد. این موضوع به صورت کامل با مبانی اسلامی در تعارض است و چنین رویکردی در اسلام به هیچ وجه قابل قبول نیست. شکل گیری این رویکرد باعث ضعف پرورش استعدادهای خدادادی زن و تضعیف روحیه او در ایفای نقش واقعی خود می‌شود.

وی با بیان اینکه عدم توجه به جایگاه پدر در زندگی یکی از دلایل طلاق است، گفت: اگر نقش پدر در خانواده نادیده گرفته شود، عدم مدیریت در خانواده ایجاد می‌شود و مشکلات به وجود می‌آید. لذا باید نقش مادری و همسری پررنگ تر دیده شود. متاسفانه در این سال‌ها سبک زندگی غربی و به نوعی بی عقلی فرهنگی موجب تخریب جایگاه پدر در خانواده شده است که عواقب آن را در جامعه شاهد هستیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم اسلامی صدرا یکی دیگر از عوامل اصلی طلاق در جامعه را مادی گرایی دانست و اظهار کرد: مادی گرایی امروز باعث شده است که ارزش‌های الهی از نهاد خانواده هجرت کنند، در این زمینه مصرف زدگی و تجمل طلبی از آفت‌های همین مادی گرایی است. مسئله بعدی نیز وجود اقتصاد نابسامان در خانواده است که اگر ما روی تربیت اقتصادی خانواده کار کنیم می‌توانیم مشکلات درون خانوادگی را بهبود ببخشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامی تصریح کرد: عامل بعدی مسائل اجتماعی در خانواده است که از آن به التهابات برون‌زا تعبیر می‌کنیم. متاسفانه امروز همانقدر که خانواده‌ها مشکل داخلی دارند، مشکل برون‌زا دارند و امروز فضای مجازی به عنوان یکی از بزرگترین مشکلات برون‌زا قاتل خانواده‌های ما شده است.

وی با تأکید بر ضرورت تقویت سیستم خود کنترلی در خانواده که از آن می‌توان در جامعه اسلامی به عنوان تقوا نام برد، گفت: تقوا در فرهنگ اسلامی نقش حیاتی و سیستم ایمنی بدن و ارکان زندگی انسان را بازی می‌کند. تقوا عقل انسان را زنده و شکوفا و بارور می‌کند و به انسان اجازه می‌دهد تا یک زندگی خوب داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامی در پایان با تأکید بر ضرورت پرداختن به تربیت فردی و اجتماعی، گفت: اگر نقطه کانونی تربیت را تقوا در نظر بگیریم به مراتب می‌توانیم در کنترل آسیب‌های اجتماعی در نهاد خانواده به موفقیت دست پیدا کنیم؛ البته در این میان وجود یک سیستم کنترلی تقوا محور در جامعه ضروری است.

انتهای پیام

captcha