جهاددانشگاهی، همگام با الگوی پیشرفت است/ اعتماد مردم؛ زمینه‌ساز تحقق اسناد کشور
کد خبر: 3757004
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۹
رئیس جهاددانشگاهی:

جهاددانشگاهی، همگام با الگوی پیشرفت است/ اعتماد مردم؛ زمینه‌ساز تحقق اسناد کشور

گروه جامعه ــ رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه این مجموعه از ابتدا همگام و همدل با مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بوده و فراخوان اخیر مقام معظم رهبری ضرورت این همکاری را مضاعف کرده است، گفت: اعتماد عمومی مردم و انتخاب مدیرانی پاکدست، خودباور و کارآمد ضروری‌ترین لازمه تحقق اسناد کشور است.

ردنشود//جهاد دانشگاهی، همگام با الگوی پیشرفت است/ اعتماد مردم؛ زمینه‌ساز تحقق اسناد کشوردکتر سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی کشور، در حاشیه نشست بررسی «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: از همان زمانی که مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تأسیس شد، جهاد دانشگاهی همکاری خود را با این مجموعه آغاز کرد و من در جلسات آن شرکت کرده‌ام. پیام اخیر مقام معظم رهبری درباره الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بر ضرورت و اهمیت پیگیری کار می‌افزاید و حضور من در نشست بررسی این الگو نیز در راستای اجابت به فراخوان معظم‌له بود.

وی افزود: یقیناً جهاد دانشگاهی با توجه به تجربه‌هایی که در تولید علم، تبدیل علم به فناوری و پیگیری آن برای استفاده در جامعه و صنعت دارد و همچنین موانع و مشکلاتی را که در این مسیر شناسایی و آسیب‌شناسی کرده است، می‌تواند تأثیر بزرگی بر پیشبرد تدوین نهایی این الگو و اجرایی‌ شدن آن در جامعه داشته باشد.

 طیبی در ادامه گفت: مثلاً یکی از مشکلات و موانع موجود، وجود تحریم‌های دشمن است. همچنین فساد در حوزه کارفرمایی، گمرک و مشکلاتی که در حوزه بانکی وجود دارد که باید در مسیر اجرای سند از تجربه مواجهه با این مشکلات استفاده شود. البته معتقدم اگر بهترین سندها را هم بنویسیم، این سندها زمانی قابل اجرا هستند که افراد کارآمد، مؤمن، انقلابی و خودباور، آن هم خودباوری که در اثر کار علمی به دست آورده‌اند، مسئولیت‌ها و زمام امور کشور را به عهده بگیرند وگرنه هیچ‌کدام از اسناد کشور اجرایی نمی‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ بسیار عالی بود اما اجرایی نشد، هیچ مشکلی هم در تحقق اهداف آن سند حتی در شرایط تحریم‌ها، وجود نداشت. با علم به اینکه کشور ما بی‌دلیل بیش از حد سیاسی شده و با گردش‌های سیاسی برنامه‌ها هم تغییر می‌کند، معتقدم ۸ سالی که یک دولت زمام کار را به دست می‌گیرد، زمان بسیار کافی برای تحقق بسیاری از اهداف است. حتی اگر متأسفانه بسیاری از برنامه‌ها را از صفر و کارها را از اول شروع کنیم.

وی تصریح کرد: مدیران ما ویژگی کارآمدی و خودباوری ندارند. در جهاد دانشگاهی بهترین فناوری‌هایی را که تولید می‌کنیم و واقعاً هم بی‌نظیر هستند و وقتی آن را به یک مدیر عرضه می‌کنیم، حتی اگر مدیر خوبی هم باشد، یک کارشناس او را به تردید و بدگمانی می‌اندازد.

رئیس جهاد دانشگاهی افزود: اگر مدیرمان را با آن مشخصاتی که اشاره شد انتخاب کرده بودیم این مشکل به وجود نمی‌آمد و امکان ندارد یک مدیر خودباور در مقابل گزارش‌های شیطنت‌آمیز، عقب‌نشینی کنند. تحریم اصلاً چیز خوبی نیست ولی اگر تحریم ظالمانه را بر ما تحمیل کردند باید مدیریت را به گونه‌ای پیش ببریم که برنامه‌ها به تعویق نیفتد، نه اینکه مدیریت تحریم را ضعیف انجام دهیم، بلکه اساساً مدیریتی برای آن نداریم. مثلاً هیچ موقع نباید نیازهای کشور را در حین اجرای پروژه تأمین کرد، فرضاً در صنعت نفت یا صنعت ریل این نیازها باید به موقع احصا و شناسایی شوند.

دکتر طیبی در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توان همه اقشار دانشگاهی را با ابعاد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت همگام کرد؟ گفت: نه فقط قشر دانشگاهی بلکه همه مردم باید احساس کنند کسانی که مدیریت جامعه را به عهده می‌گیرند به آنچه می‌گویند باور دارند، اگر می‌گوییم مدیر باید پاکدست باشد به معنای واقعی پاکدست باشد. معتقدم هیچ ایرادی ندارد یک مدیر کار اقتصادی مولد انجام دهد اما کار اقتصادی پاک و سالم. مردم باید آنچه را که مسئولان می‌گویند در رفتارشان ببینند. مشکل این است که مردم در رفتار بعضی مسئولان یا فرزندان آن‌ها نوعی نفاق می‌بینند. وقتی مسئولی حرف از خودباوری، ساده‌زیستی و ... می‌زند اما فرزند او در کشوری خارجی که اتفاقاً معاند جمهوری اسلامی هم هست زندگی می‌‌کند چه معنایی دارد؟ مردم می‌گویند حتماً تو برای خودت پایگاهی درست کرده‌ای که اگر خدای ناکرده انقلاب متزلزل شد، جریان انقلاب را تنها بگذاری.

وی افزود: در شرایط فعلی که جریان اطلاعات همه مردم را از همه چیز مطلع می‌کند این رفتارها مشکلات را تشدید می‌کند. خاصیت فضای مجازی این است که چه رفتار بد و چه رفتار خوب مسئولان را به سرعت به مردم منتقل می‌کند. بار دیگر تأکید می‌کنم که باید برای انتخاب مسئولان شاخصی تعیین کرد تا اعتماد مردم به نظام، که اصلی‌ترین سرمایه است، حفظ شود.

انتهای پیام

captcha