ضعف تربیت و تشکیل خانواده در گذر مدرنیته و سنت/ نسخه‌های اشتباه!
کد خبر: 3757170
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷
حجت‌الاسلام برمایی تبیین کرد:

ضعف تربیت و تشکیل خانواده در گذر مدرنیته و سنت/ نسخه‌های اشتباه!

گروه جامعه ــ حجت‌الاسلام والمسلمین برمایی با بیان اینکه فضای امروز بحث طلاق یک آلارم برای تشکیل خانواده است، گفت: پیشگیری‌های ما در این حوزه مبتنی بر آموزش نبوده و صرفا مبتنی بر انتقال سنت است؛ امروز ما در جامعه‌ای هستیم که در گذر از بحث مدرنیته و سنت هنوز نتوانسته یک پکیج آموزشی درست به جوانان ارائه دهد تا آن‌ها را از دوره نوجوانی آماده تربیت و تشکیل خانواده بکند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد برمایی، کارشناس فرهنگی مذهبی و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به چرایی افزایش طلاق در جامعه ما و راه‌کار‌های اساسی مقابله با آن گفت: در همه دنیا طلاق زیاد است، ولی در جامعه ما انتظار این آمار طلاق نمی‌رود و آن هم به خاطر این است که ما نظام ارزشی خیلی عظیمی داریم و همچنین حوزه‌های حمایتی از خانواده در کشور حوزه‌های پرنهادی است؛ برای همین انسان مات و مبهوت می‌ماند از اینکه چرا در چنین جامعه‌ای و با چنین دقت، آرزو و ایمانی که در جوانان وجود دارد درصد طلاق بسیار بالاست.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: امروز مادری که آروزی داماد شدن پسرش و پدری که آرزوی عروس شدن دخترش را دارد، با عشق و تحمل هزینه‌های سنگین، یک خانواده را برای فرزندانشان تشکیل می‌دهند، اما بعد‌ از مدتی می‌بینیم که طلاق وارد خانواده می‌شود و نه تنها بنیان‌های عاطفی بلکه بنیان‌های اقتصادی خانواده‌ را هم تخریب می‌کند. این یعنی ما به ازای هر طلاقی که در کشورمان رخ می‌دهد چند صد‌میلیون تومان خسارت مالی به جامعه متحمل می‌کنیم.
 
پیشگیری‌های ما به هیچ وجه درست نیست
این کارشناس خانواده با طرح این سوال که چرا آن اتفاقی که در سبک زندگی اسلامی باید رخ دهد، صورت نمی‌گیرد؛ اظهار کرد: این چرا مانند همه چرا‌های تربیتی، خانوادگی و اجتماعی به ‌دلیل این است که پیشگیری‌های ما به هیچ وجه درست نیست. امروز پیشگیری‌های ما مبتنی بر آموزش نیست و صرفا مبتنی بر انتقال سنت است؛ امروز ما در جامعه‌ای هستیم که در گذر از بحث مدرن روز و جدید با بحث‌های سنتی هنوز نتوانسته یک پکیج آموزشی درستی را به جوانان ارائه بدهد تا آن‌ها را از دوره نوجوانی آماده تربیت و تشکیل خانواده بکند.
 
باید جهادی رفتار کرد
حجت‌الاسلام برمایی تصریح کرد: این اتفاقات هرچند بر روی دهه پنجاه رخ داد، اما بر روی دهه شصتی‌ها و مخصوصا اواخر آن و دهه ۷۰ این اتفاق رخ نداده است؛ به همین دلیل ما امروز شاهد این هستیم که ۱۷۵ هزار طلاق در سال گذشته رخ داد. این عدد بسیار ترسناکی است، اما به نظر عددی است که می‌تواند انگیزه‌های تبلیغاتی و کار مظاعف را برای همه کسانی که در حوزه خانواده هستند داشته باشد؛ این عدد یعنی اینکه دیگر نمی‌توان در این مسیر مهم خاله‌بازی کرد و باید جهادی رفتار کرد.

وی اضافه کرد: نکته بعدی این است که آموزش درست نیست و مهم‌تر اینکه خانواده‌های ما خصوصا والدین با مقوله ازدواج، در دوره جدید ناآشنا هستند. ما در حال حاضر یک فاصله جدی بین خانواده‌هایمان احساس می‌کنیم و عملا بین سنت و دوره جدید این فاصله در حال رخ دادن است و فضای مشترک هم نداریم. حال این فضای مشترک را نه دانشگاه، نه حوزه و نه ارگان دیگری ایجاد نکرده‌اند چراکه همه از این می‌ترسند که طرفداری دوره جدید را بکنند، و آن هم به دلیل این است که سنتی‌ها قدرت‌های بزرگی دارند و اتفاقا مزیتی‌هایی هم دارد.

‌این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه در فضای امروز بحث طلاق تنها یک آلارم برای تشکیل خانواده است، تصریح کرد: وگرنه در خود موضوع طلاق از ۱۷۵ هزار مورد ممکن است یک سوم آن درست باشد؛ یعنی یک طلاق درست واقعی و به تشخیص باشد، اما این عدد ما را باید به چند سال قبل از طلاق ببرد.

پادزهر جلوگیری و مقابله با طلاق
حجت‌الاسلام برمایی در پاسخ به این سوال که پادزهر جلوگیری و مقابله با طلاق در جامعه امروز چیست؟ به ایکنا گفت: آموزش و مجددا آموزش و باز هم آموزش؛ مهمترین پادزهر و راهکار مقابله با طلاق در جامعه امروز است. متاسفانه طلاق بسیار آسان و به آسانی یک چشم بر هم زدن شده است و این یعنی حال عشق و انتخاب در کشور ما خوب نیست.

وی در خصوص اینکه یک خانواده فروپاشیده شده چه مضرات و خسارت‌هایی برای جامعه ما دارد، گفت: همه آسیب‌های اجتماعی با همه موهبت‌های اجتماعی خانواده وقتی همراه می‌شود آسیب‌های خود را هم به همراه می‌آورد. وقتی صحبت از ۱۷۵ هزار طلاق در جامعه می‌شود یعنی اینکه ۱۷۵ هزار مطلقه، ۱۷۵ هزار پسری که تجربه زندگی ناموفق را دارند و این درحالی است که معدل سنی ۱۴ درصد از افرادی که طلاق می‌گیرند حدود ۳۰ سال است و پاسخ اینجاست که مقوله امید به زندگی این افراد چه می‌شود؟

برمایی بیان کرد: اضطراب‌هایی که به این افراد می‌خورد و استرس‌ها و بیماری‌های روان‌تنی که در فرد و بعد از طلاق در جامعه منتشر می‌کند همه مضرات طلاق است؛ و بدتر اینکه این‌ها یک نفر نیستند بلکه یک خانواده هستند و زمانی که یک طلاق در خانواده‌ای رخ می‌دهد ازدواج کل افراد خانواده را هم تحت تاثیر می‌گذارد و ازدواج فرزندان کوچک و بعد از فرد مطلقه در خانواده را هم به خطر می‌اندازد.
 
سوالی که مسئولان باید پاسخ دهند
این کارشناس مسائل خانواده ادامه داد: مسئله بعدی این است که در حوزه‌هایی همچون امنیت و فضا‌های مراوده و معاشرت‌های اجتماعی و امثال آن آثار منفی و مخرب طلاق را می‌بینید که وجود هم دارد، اما به هر شکل طلاق یک اتفاق است و متاسفانه شما حتی در این مملکت آموزش پس از طلاق هم ندارید؛ این یعنی اینکه پکیج حمایتی برای کسانی که طلاق می‌گیرند در جامعه مشخص نیست و این موضوعی‌ست که مسئولین باید به آن پاسخ دهند.
 
حجت‌الاسلام برمایی در ادامه گفت: به دلیل اینکه ما در حیطه ازدواج و تشکیل خانواده، تجربه‌محور نیستیم و کار تجربی نکرده‌ایم، نه مبانی اسلامی را به طور کامل رعایت کرده‌ایم و نه ایرانی آن را؛ لذا برای همین است که نسخه‌های اشتباهی را برای ازدواج جوانان تجویز می‌کنیم.
 
نه حق طلاق و نه مهریه به هیچ وجه تضمین کننده ازدواج موفق نیست
وی در پاسخ به سوال دیگیری مبنی بر اینکه آیا مهریه می‌تواند تضمین کننده فروپاشی خانواده نباشد، به ایکنا، گفت: نه حق طلاق و نه مهریه به هیچ وجه تضمین کننده ازدواج موفق نیست. ما با مهریه نباید زیاد ارزشی رفتار کنیم و زیاد هم نباید اقتصادی به آن فکر کنیم؛ تفکر دینی در مورد مهریه تفکری بسیار فاخر است؛ به این معنی که آن در شان افراد می‌بیند ضمن اینکه مهریه را در جامعه سنتی امروز پدران مشخص می‌کنند و شبیه شیربهای قدیمی شده است، ولی مهر آنچیزی است که در توان مرد و در شأن دختر است و این تناسب را باید خود دختر و پسر تعیین کنند که کار بسیار سختی است.
 
گفت‌گو از وهاب خدابخشی
انتهای پیام
captcha