وقف؛ محور و جهش دهنده تمدن سازی اسلامی
کد خبر: 3757282
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷
صالحی تصریح کرد:

وقف؛ محور و جهش دهنده تمدن سازی اسلامی

گروه جامعه ــ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین تکریم و معارفه رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: اگر می‌خواهیم به سمت بازسازی و نوسازی تمدن اسلامی حرکت کنیم باید وقف را به عنوان یکی از عناصر پایه و محوری مورد توجه قرار دهیم.

 وقف؛ محور و جهش دهنده تمدن سازی اسلامیبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز ۲۸ مهرماه، در آیین تکریم و معارفه رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به ایراد سخنرانی پرداخت و عنوان کرد: وقف همواره در تمدن سازی، جهش دادن و ایجاد زیرساخت‌های آن نقش داشته است.

 وی با بیان اینکه وقف در عرصه‌های مختلفی همچون بهداشت و درمان، مدارس، دانشگاه‌ها، تامین اجتماعی، مساجد، ایتام، معلولان و .... نقش آفرین بوده است، گفت: برای نوسازی تمدن اسلامی که مقام معظم رهبری نیز بر آن تأکید دارند باید از نقش محوری وقف نیز استفاده کرد. اگر می‌خواهیم به سمت بازسازی و نوسازی تمدن اسلامی حرکت کنیم باید وقف را به عنوان یکی از عناصر پایه و محوری مورد توجه قرار دهیم.

وی با تاکید بر اینکه دایره وقف را باید گسترده دید و صرفاً آن را محدود به ثروتمندان نکرد، گفت: دایره وقف را باید به لحاظ تمکن، جنسیت و سن گسترده‌تر دید و صرفاً افرادی که سن متوسط به بالا دارند را مخاطب وقت قرار نداد.

دیدن و گسترده کردن نیازها از دیگر  الزاماتی بود که صالحی بدان اشاره کرد و افزود: ابزارهای نوین مالی و ارتباطی به اندازه ابزارهای سنتی مهم هستند و باید از آن استفاده کرد. همچنین باید به دنبال گستره شفافیت بود چرا که شفافیت، اعتمادسازی و باروری وقف را در پی دارد.

وی بر ضرورت ایجاد هماهنگی مطلوب بین دستگاه‌ها و سازمان اوقاف تاکید و تصریح کرد: حاکمیت باید دریابد که وقف نقطه مرکزی تمدن‌سازی است تا بتوان مشارکت مدنی و اجتماعی در صدر اسلام را تجدید کرد.

یادآوری می شود، وزیر ارشاد از حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی برای زحمات هشت ساله‌ای که داشتند تشکر و برای حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی آرزوی موفقیت کرد.

انتهای پیام

captcha