آغاز اجرای نمایش«خورشید از حلب طلوع می‌کند» در دمشق
کد خبر: 3757365
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۴

آغاز اجرای نمایش«خورشید از حلب طلوع می‌کند» در دمشق

گروه هنر ــ نمایش«خورشید از حلب طلوع می کند» به کارگردانی کوروش زارعی، اجرای خود را در دمشق سوریه و مصلای حرم حضرت زینب(س) آغاز کرد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، نمایش «خورشید از حلب طلوع می‌کند» به کارگردانی کوروش زارعی، پس از اجرای موفق و با استقبال گسترده از سوی هنرمندان و عموم مردم در حلب از امروز در دمشق روی صحنه خواهد رفت.

این نمایش طی چند شب اجرا در حلب در مسجد‌النقطه یا مشهد‌النقطه و یا مشهد‌الحسین به روی صحنه رفت. این مکان در اصل جایی است که سر امام حسین(ع) به هنگام انتقال از کربلا به دمشق در آنجا، بر سنگی قرار داده شده و چند قطره از خون سر حضرت(ع) بر آن سنگ جاری شده است؛ از این رو داستان نمایش «خورشید از حلب طلوع می‌کند» نیز در همین راستا پیش می‌رود.

«خورشید از حلب طلوع می‌کند» نوشته ابوباسم حیادار که در ایران نزدیک به سه دهه است با نام «خورشید کاروان» اجرا  می‌شود و از اواخر دهه سوم محرم به مدت 10 شب در حلب به روی صحنه رفت و پس از آن با وقفه یک هفته‌ای به مدت 10 شب در دمشق به روی صحنه می‌رود.

این نمایش نخستین پروژه مشترک نمایشی میان کشور ایران و سوریه است که با درخواست وزارت فرهنگ و هنر سوریه کار تولید آن از ابتدای فصل تابستان سال جاری آغاز شده بود. این اثر اولین نمایش پس از حدود 70 سال است که با روایتی تاریخی و مضمونی دینی در کشور سوریه اجرا می‌شود. این اتفاق بر جذابیت و اشتیاق مخاطبان برای تماشای نمایش افزوده است. از طرف دیگر به گفته برخی هنرمندان سوری این اولین پروژه مشترک تئاتری با یک کشور دیگر پس از نزدیک به پنجاه سال است.

انتهای پیام

captcha