اجرای طرح نائب الشهید در مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی
کد خبر: 3757425
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۲
عامریان:

اجرای طرح نائب الشهید در مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی

گروه جهاد و حماسه ــ رئیس کارگروه شاهد کمیته فرهنگی اربعین اظهار کرد: در سومین سال اجرای طرح نائب شهید، برنامه‌هایی را با مشارکت عراقی‌ها در 5 موکب برگزار خواهیم کرد.

اجرای طرح نائب الشهید در مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری اجرای طرح نائب الشهید در پیاده‌روی اربعین حسینی با حضور حسین عامریان، رئیس کارگروه شاهد کمیته فرهنگی اربعین و مدیر عامل کانون همبستگی فرزندان شهید، عصر امروز در سالن اجتماعات سازمان حج و زیارت برگزار شد.

عامریان با اشاره به این‌که اربعین فرصت مناسبی برای جهان تشیع است، گفت: اربعین مانور قدرتی برای اسلام و تشیع است و همه باید از این قدرت استفاده کنیم، اما متاسفانه فضای اربعین سکولار برگزار می‌شود و جهت‌دهی سیاسی و اجتماعی ندارد، در حالی که ما می‌توانیم بهره‌برداری مناسبی از آن داشته باشیم.

وی افزود: برای هر مناسبتی، آدابی وجود دارد و اداب اربعین و ماهیت آن ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است و باید به اربعین با موضوع ایثار و شهادت نگاه کنیم. متاسفانه هم اکنون کمترین توجه به این موضوع ایثار و شهادت است، در حالی که دنیا تشنه این موضوع است.

وی بیان کرد: نهادهای مسئول فرهنگی کشور کمترین توجه را به این موضوع دارند و فرهنگ ایثار و شهادت بیشتر به سمت و سوی خدمات‌رسانی مادی به زوار است که البته در جای خود کار ارزشمندی است، اما باید از این فرصت برای صدور پیام انقلاب و تحکیم جبهه مقاومت بهره‌مند شویم و مسئولان هم باید در این زمینه فعال باشند.

وی افزود: طرح نیابت شهدا از جمله طرح‌هایی است که ریشه اعتقادی دارد و می‌تواند محور وحدت در جهان باشد. در اجرای این طرح، به تکریم همه شهدای کشورهای شیعی می‌پردازیم و برای ما فرقی نمی‌کند که شهید مورد نظر برای کدام ملیت است. ما می‌کوشیم که ثابت کنیم همه ما پشت جبهه مقاومت هستیم و شهدای آنها شهدای ما است.

وی بیان کرد: برای اجرای طرح نیابت شهدا، در مسیر اربعین موکب‌های مشترکی را با عراقی‌ها تعریف کرده‌ایم و در این موکب‌ها کارت‌های نیابت شهدای عراقی را توزیع می‌کنیم. این کارت‌ها به زبان‌های عربی، فارسی، انگلیسی و اردو است.

وی یاد آور شد: سال گذشته علاوه بر ایرانی‌ها شاهد حضور خادمان عراقی، پاکستانی، نیجریه و افغانستانی بودیم و آنها با زبان خودشان فرهنگ ایثار را در موکب‌ها ترویج می‌دادند. همچنین تعداد موکب‌ها را امسال کاهش دادیم تا بیشتر به برنامه‌های کیفی موکب‌ها بپردازیم.

وی یاد آور شد: تلاش داریم تا هر زائری خود را نائب و مدیون یک شهید بداند و به نوعی جانشین آن شهید باشد و زمانی که به کشورش بازگشت، راه آن شهید را ادامه دهد.

وی بیان کرد: امسال 5 موکب را در پنج موقعیت راه‌اندازی کرده‌ایم. موقعیت این موکب‌ها مرز شلمچه، فرودگاه امام خمینی(ره)، عمود 271 (با عنوان انتفاضه 15 شعبان)، عمود 285 (باعنوان موکب امام رضا(ع)) و عمود 860 است و در آنها برنامه‌های مختلفی با موضوع نیابت شهدا و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در نظر گرفته شده است.

عامریان اظهار کرد: امسال در مجموع 500 هزار کارت نیابتی شهدا در مسیر اربعین توزیع می‌شود که از این میان، 200 هزار توسط استان‌ها بود. همچنین 35 تشکل برای اجرای این طرح در استان‌ها با تولید نماهنگ‌ها و توزیع کارت‌ها و تهیه بیلبوردها فعال است. همچنین گروه وارثون در این حوزه فعال است و به تبلیغ طرح نیابتی شهدا می‌پردازد.

وی بیان کرد: امسال سومین سال اجرای طرح نیابتی شهدا برگزار می‌شود. این طرح را در سال اول به صورت آزمایشی و بدون موکب اجرا کردیم و در سال دوم شاهد 7 موکب بودیم و امسال 5 موکب را در مسیر اربعین با مشارکت عراقی‌ها خواهیم داشت. همچنین سال گذشته یک میلیون کارت شهدا توزیع کردیم و امسال 700 هزار کارت شهدا توسط ایرانی‌ها توزیع خواهد شد و همچنین عراقی‌ها هم تعدادی کارت نائب شهدا را در مسیر اربعین توزیع خواهند کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امسال 150 خادم ایرانی و غیرایرانی مستقیما در مسیر پیاده‌روی اربعین مشغول خواهند بود که از این میان 120 خادم ایرانی هستند.

 انتهای پیام

captcha