توجه به بانوان قرآنی در تجلیل یک‌روزه خلاصه نشود/ قدردان مشوقانم هستم
کد خبر: 3757504
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۹
اسکینی، برگزیده همایش بانوان قرآن‌پژوه:

توجه به بانوان قرآنی در تجلیل یک‌روزه خلاصه نشود/ قدردان مشوقانم هستم

گروه چهره‌ها ــ شهناز اسکینی قاری روشندل کشورمان است که با بیش از 18 رتبه کشوری معتقد است که تالی و قاری قرآن باید اثرگذار باشد، به‌ گونه‌ای که دیگران را به سمت قرآن بکشاند.

توجه به بانوان قرآنی در تجلیل یک‌روزه خلاصه نشود/ قدردان مشوقانم هستمبه گزارش ایکنا؛ همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه با وقفه‌ای یک‌ ساله طی آذرماه امسال پانزدهمین دوره آن با محوریت «قرآن و امام جواد(ع)» در مشهد مقدس برگزار می‌شود. در این همایش از تعدادی از بانوان در عرصه‌های مختلف چون حفظ، قرائت و تفسیر قرآن، هنر و پژوهش در بخش ملی و بین‌الملل تجلیل به‌ عمل می‌آید که در این گفت‌وگو به معرفی شهناز اسکینی، از جمله بانوان برگزیده این دوره از همایش در رشته قرائت قرآن، می‌پردازیم.
بخشی از موفقيت‌های اين قاری و حافظ قرآن‌ از این قبیل است: مقام اول استانی مسابقات قرآن‌ دانش‌آموزی طی سال‌های ۷۵ تا ۷۸، مقام اول استانی در زمينه حفظ قرآن‌ طی سال‌های ۷۸ تا ۸۷، مقام اول استانی قرائت قرآن‌ كانون‌های هلال احمر، مقام سوم كشوری نابينايان در سال ۸۱، مقام دوم كشوری در سال ۸۴ در رشته ترتيل، مقام اول كشوری در زمينه حفظ قرآن‌ و تواشيح گروهی، مقام دوم كشوری در رشته قرائت نابينايان، مقام اول كشوری قرآن‌ دانش‌آموزان استثنايی طی چندين سال متوالی و... در ادامه مشروح این مصاحبه آمده است.
ــ خودتان را به طور کامل معرفی کنید.
شهناز اسکینی هستم. در سال 1360 در خرم‌آباد لرستان متولد شدم و در حال حاضر نیز ساکن آنجا هستم.
ـ از رشته تحصیلی و مقطع تحصیلی‌تان بگویید.
میزان تحصیلاتم دیپلم است.
ــ شغلتان چیست؟
اپراتور مخابرات هستم.
ــ در این دوره از همایش از شما به چه عنوان تجلیل می‌شود؟
قاری قرآن هستم و سال‌ها در این عرصه فعالیت می‌کنم. البته مداح هم هستم و در زمینه تواشیح نیز گروه دارم که با عنوان «همدلان بیداردل» فعالیت داشتیم که چند رتبه کشوری نیز دریافت کردیم.
ــ از چه سالی فعالیت‌های قرآنی خود را آغاز کردید؟
از سال 1373 فعالیت‌هایم را آغاز کردم و رشته تخصصی‌ام قرائت است. به دلیل علاقه‌‌ای که در خودم احساس کردم، به دنبال این رشته رفتم.
ــ مشوق شما چه فرد و یا افرادی در این زمینه بودند؟
بعد از باری‌تعالی و توکل به اهل‌بیت(ع)، پدر و مادرم از بهترین مشوق‌ها و حمایت‌کنندگانم بودند. البته یک معلم به‌ نام آقای عزیزی داشتم، هنگامی که در مدرسه استثنایی مشغول به تحصیل بودم ــ همان طور که می‌دانید من نابینا هستم ــ ایشان بارها و بارها من را تشویق می‌کرد تا قرائت را دنبال کنم.
ــ اولین باری را که در مسابقات قرآن شرکت کردید به خاطر دارید؟
بله، من کمی دیرتر از موعد معمول که همه بچه‌ها به مدرسه می‌روند، به مدرسه رفتم. البته دلایلی داشت. سال 1373 کلاس چهارم ابتدایی بودم و تمام کتاب‌های ما با خط بریل بود و تمام درس‌هایم را با نمرات خوبی قبول شدم و یا نمرات خوب و قابل قبولی را کسب کردم. ریاضی، فارسی و علوم و سایر درس‌هایم را با نمرات 19 و یا 20 قبول شدم، اما متأسفانه قرآن خواندن و به عبارت دیگر روخوانی ساده قرآن را بلد نبودم و نمی‌دانستم.
آقای عزیزی به من می‌گفت: «درست نیست، شما قرآن خواندن بلد نباشید. نمرات سایر دروستان خوب و عالی است و این عیب بزرگی است.» من هم هر چقدر به دوستانم می‌گفتم که با من کار کنید تا من هم یاد بگیرم، اما زمینه‌اش فراهم نشد تا اینکه در کلاس چهارم همین معلمم من را برای شرکت در مسابقات قرآن که آموزش و پرورش استثنایی استان آن را برگزار می‌کرد معرفی کرد. به ایشان گفتم «من چطور بروم، حتی قرآن‌ خواندن بلد نیستم و نمی‌دانم.» خاطرم هست که حدو 24 روز برای مسابقات فرصت داشتم و این مسابقات حفظ جزء سی‌ام قرآن بود.
با وجود اینکه کتاب جزء سی‌ام قرآن را نداشتم و نوار صوتی نیز از آن نداشتم تا گوش دهم، اما یکی از اقوام برای من آیات را دیکته می‌کرد و من می‌نوشتم و سپس حفظ می‌کردم. آن سال من رتبه نیاوردم یعنی نتوانستم از 37 سوره جزء سی‌ام قرآن تمامش را حفظ کنم و رتبه هم نیاوردم.
البته سال 1374 نیز در مسابقه قرآن شرکت کردم و بازهم رتبه نیاوردم، اما این فتح بابی شد برای من. هنگامی که در مقطع راهنمایی مشغول به تحصیل شدم، چون مدرسه‌ ما تلفیقی بود، یعنی با دانش‌آموزان عادی در کنار هم درس می‌خواندیم، علاقه‌مند به فراگیری قرآن شدم. به یاد دارم که کتاب درسی‌مان قرآن داشت که با علاقه‌ می‌خواستم آن را یاد بگیرم.
هنگامی که صوت قرآن را از رادیو و تلویزیون می‌شنیدم، تقلید می‌کردم، اما نمی‌توانستم بخوانم. وقتی دبیر پرورشی‌ مدرسه علاقه‌مندی‌ام را دید، من را برای مسابقات معرفی کرد. هنگامی که در مرحله مقدماتی این مسابقات حاضر شدم، داور به من گفت: «بخوان.» پرسیدم: «یعنی با صوت به مانند تلویزیون بخوانم؟» گفت: «بله.» من هم شروع کردم به خواندن و مانند آنچه از تلاوت‌های تلویزیون شنیده بودم قرائت کردم که طی آن سال (1375) در مسابقات قرآن مرحله شهرستانی و حتی استانی، که حتی دانش‌آموزان عادی نیز در آن‌ها حضور داشتند، حائز کسب رتبه اول شدم و در مسابقات قرآن مرحله کشوری که باز هم دانش‌آموزان عادی نیز شرکت کرده بودند، رتبه سوم را در رشته ترتیل کسب کردم.
ــ درباره طریقه تمرین و قرائت قرآنتان بگویید.
قرآن به خط بریل را در مقابلم می‌گذاشتم و نوار صوتی استاد شهریار پرهیزکار را گوش می‌دادم و سپس آن را تکرار می‌کردم و ترتیل و تجوید را از این طریق فراگرفتم و معتقدم که لطف و معجزه حضرت حق بود.
ــ یعنی از محضر اساتید به‌ صورت حضوری بهره نگرفته‌اید؟
خیلی کم، چون زیاد کلاس نرفتم و بیشتر فایل‌های صوتی قراء را گوش می‌دادم.
ــ بیشتر علاقه‌مند به استماع صوت کدام قاری مصری هستید؟
تلاوت‌های اساتیدی چون محمدصدیق منشاوی و عبدالباسط محمد عبدالصمد را گوش می‌دهم، اما کمتر از آن‌ها تقلید می‌کنم.
ــ از رتبه‌هایی که تاکنون کسب کرده‌اید بگویید.
حدود 18 رتبه کشوری در مسابقات قرآنی مختلف از سوی دستگاه‌ها و در مقاطع متعدد کسب کرده‌ام و یک سال هم به عنوان «زن نمونه غرب کشور» انتخاب شدم که از وزیر کشور وقت تقدیرنامه دریافت کردم. این همایش در استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد که از سوی استانداری‌ها دعوت شده بودیم.
ــ نحوه آشنایی خود را با همایش بانوان قرآن‌پژوه بیان کنید؟
دوستانم مرا به مؤسسه قرآن‌پژوهان معرفی کردند و رزومه‌ام را برای آن‌ها ارسال کردم و رتبه‌های کشوری‌ام هم بخشی از رزومه‌ام بود که در نهایت پذیرفته شدم.
ــ پس از اهداف این همایش نیز اطلاع دقیقی ندارید؟
چون اولین باری‌ است که در این همایش حضور پیدا می‌کنم، نه متأسفانه اطلاع دقیقی ندارم.
ــ برگزاری مراسمی برای تکریم بانوانی که در امور قرآنی فعال هستند چه تأثیراتی دارد؟
در ابتدا باید بگویم اگر تبلیغات و اطلاع‌رسانی این‌گونه همایش‌ها بیشتر باشد، بانوان تشویق می‌شوند و هم در این زمانه که با تهاجم شدید فرهنگی از سوی دشمنان روبه‌رو هستیم، این همایش‌ها پیامی دارد که ما بانوان از حجاب، دین و قرآن دفاع کنیم و هم نشان می‌دهیم به اهداف قرآن و به آن عقاید قرآنی و مذهبی پایبند هستیم و حامی رهبر انقلاب هستیم و حتی اگر جانمان قابل باشد آن را تقدیم می‌کنیم. می‌خواهم بگویم که در زمان غیبت حضرت ولی‌عصر(عج) می‌توانیم اثرگذار و پاسدار هدف‌های قرآنی باشیم.
ــ وجود این همایش‌ها چه میزان در تشویق شما برای ادامه فعالیت قرآنی‌تان مؤثر است؟
این تشویق‌ها اثرگذار است، اما گلایه‌مند هستم، برای اینکه در زمینه قرآنی و توجه و اهتمام به فعالیت‌های قرآنی به ویژه در بخش بانوان کم کار شده و شاید همین‌ها موجب حضور کم‌رنگ‌تر بانوان در عرصه قرآنی شده است.
ــ آیا این نوع تشویق و تکریم کافی است؟
نه، معتقدم این میزان تشویق‌ها نه تنها کافی نیست، بلکه باید بیش از پیش نیز به عرصه فعالیت‌های قرآنی به ویژه در بخش بانوان توجه شود.
ــ چه نوع تشویق‌هایی را پیشنهاد می‌دهید؟
به نظرم یکی از این برنامه‌هایی که تشویق محسوب می‌شود دیدار بانوان با مقام معظم رهبری است. معتقدم این از جمله تشویق‌هایی است که در من اثرگذار است. از سوی دیگر به فعالیت‌های بخش معلولان نیز بیشتر اهمیت داده شود. برنامه دیدار با مقام معظم رهبری را برای ما فراهم و مقدمات آن را مهیا کنند.
ــ به نظر شما حوزه‌های مغفول در امور قرآنی کشور کدام است که بانوان بتوانند در آن‌ها فعالیت کنند؟
بیشتر در زمینه حفظ قرآن فعالیت کنند. البته همراه با تدبر و ترجمه آیات به گونه‌ای که بر آن مسلط باشند و آن را به کار گیرند، چون بانوان به عنوان مادران آینده می‌توانند آن خانواده را قرآنی و فرزندانی متعهد تربیت کنند و این است که فرهنگ قرآن اندک‌اندک در جامعه رشد و نمو پیدا می‌کند.
ــ روزانه چقدر با قرآن همراه هستید؟
سعی می‌کنم روزانه حدود نیم ساعت تا یک ساعت قرآن بخوانم و در آیاتش تدبر کنم. البته گاهی هم شده که به دلیل مشغله کاری و زندگی نتوانستم برنامه قرآنی‌ام را اجرا کنم.
ــ انس بیشتر بانوان و دختران با قرآن کریم چگونه حاصل می‌شود؟
اگر برای بانوان به ویژه دختران در مدارس و یا پایگاه‌های بسیج و یا امور بانوان در استانداری‌ به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که زمینه آگاه‌سازی در موضوعاتی چون حجاب و یا سایر زمینه‌های مذهبی چون احکام، تربیت‌ فرزندان و همسرداری، که در قرآن نکاتی گوشزد شده است، فراهم و تقویت شود، آن هنگام آن‌ها جذب قرآن و آموزه‌های آن خواهند شد و تلاش می‌کنند تا آن را در زندگی و در سطح جامعه به کار گیرند.
ــ چقدر خودتان را به دستورات قرآن و رسیدن به یک بانوی مسلمان نزدیک کرده‌اید؟
در حد توان در زمینه حجاب، نماز و یا سایر آموزه‌ها سعی کرده‌ام آن گونه که دستور داده شده است عمل کنم و آن گونه باشم، اما معتقدم بازهم هر چقدر در این زمینه‌ها کار کنم کم است.
ــ به عنوان بانوی قاری و فعال قرآنی آیا تاکنون روی اطرافیانتان تأثیرگذار بوده‌اید؟
بله، یکی از دوستانم صدای خوبی داشت اما در راه قرآن استفاده نمی‌کرد. البته کمی تلاوت قرآن انجام می‌داد، اما هنگامی که با او صحبت کردم، تمام صوتش را برای امر تلاوت قرآن گذاشت.
ــ زندگی کدام یک از بانوانی که نامشان در قرآن است، برایتان جذابیت داشته و ذهنتان را به تفکر واداشته است؟
زندگی حضرت مریم(س) برایم جالب است زیرا در کنار ظرافتی که داشتند، اثرگذاری عبادتش به اندازه‌ای بود که خداوند فرزندی مانند حضرت عیسی(ع) با آن ویژگی منحصر به فرد عنایت کرد.
ــ توصیه قرآنی شما به عنوان فعال قرآنی چیست؟
توصیه‌‌ام این است که همه قاریان و حفاظ وظیفه داریم که مردم را به سبک فرهنگ مهدویت بکشانیم نه اینکه فقط به دنبال حضور در مسابقات و کسب رتبه باشیم. تالی و قاری قرآن باید اثرگذار باشد و بتوانیم دیگران را به سمت فرهنگ مهدویت بکشانیم، چون شمارش معکوس تا ظهور حضرت مهدی(عج) را پشت سر می‌گذاریم و لذا مردم را باید به فرهنگ مهدویت نزدیک کنیم، چون قرآن و عترت از هم جدا نیستند.
ــ صحبت پایانی
درخواست می‌کنم که تنها توجه به بانوان قرآنی محدود به تجلیل در همایش نباشد، بلکه ارتباط مداوم با آنان وجود داشته باشد تا بتوانند در همه زمینه‌ها از ظرفیت بانوان قرآنی استفاده کنند و در کنار آن نیز بتوانیم پویش مهدویت را راه‌اندازی کنیم.
انتهای پیام

captcha