وضعیت موجود آموزش و پرورش کودکان مطلوب نیست
کد خبر: 3757593
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۴
در میزگرد «هویت کودکان ایران اسلامی» مطرح شد؛

وضعیت موجود آموزش و پرورش کودکان مطلوب نیست

گروه معارف ـ در میزگرد «هویت کودکان ایران اسلامی» که در ایکنای یزد برگزار شد، مطرح شد که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نشان می‌دهد که وضعیت موجود آموزش و پرورش کودکان هر چه هست مطلوب نیست و باید تحول پیدا کند.

به گزارش ایکنا از یزد، با توجه به برگزاری اولین همایش ملی «هویت کودکان ایران اسلامی در دوره پیش دبستانی» در آبان‌ماه به میزبانی استان یزد، میزگردی با حضور عباسعلی دانافر مدیرکل آموزش و پرورش استان، علیرضا جلالی مشاور مدیرکل، سعیده بهادرزاده معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان در محل ایکنا یزد برگزار شد.
آموزش و پرورش اولویت اول جامعه باشد
عباسعلی دانافر، مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد در این میزگرد اظهار کرد: آموزش و پرورش رکن اصلی توسعه است و هر جامعه‌ای که بخواهد به تعالی برسد، باید تلاش کند آموزش و پرورش اولویت اول آن جامعه باشد.
وی ادامه داد: اولویت اول در هر جامعه‌ای یکی بیشتر نیست، همان طور که مدتی امنیت اولویت اول شد و پس از مدتی، تقریباً یک دهه گذشته بعد از امنیت سلامت اولویت دوم شد و در بحث بهداشت، درمان و سلامت در منطقه و همچنین در بعضی شاخص‌های سلامت در جهان نیز حرف برای گفتن داریم.
دانافر با اشاره به اینکه مهم‌ترین هدف هر جامعه‌ای توسعه همه جانبه است گفت: تمامی کشورها به دنبال توسعه یافتگی در ابعاد مختلف هستند و زیربنای چشم اندازهای توسعه، آموزش پرورش است و راه حل در تبدیل شدن آموزش و پرورش به اولویت اول این است که به یک گفتمان تبدیل شود و همه آن را بپذیریم و دغدغه همگان باشد.

برگزاری میزگرد «هویت کودکان ایران اسلامی» در ایکنای یزد

شکل‌گیری هویت چالش اصلی نظام آموزشی
مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد گفت: همه نهادها، بخش‌های خصوصی، مردم، ائمه جماعات و هر کسی دستی بر آتش دارد و سرمایه فکری و معنوی دارد باید همراه باشد و راه برون رفت از وضعیت موجود این است که آموزش و پرورش اولویت اول جامعه باشد لذا باید مولفه های آموزش و پرورش مشخص شود که در درجه اول نیروی انسانی شامل معلم و مدیریت است و در کنار آن فضای آموزشی، محتوا، تکنولوژی آموزشی و... همه اینها را باید داشته باشیم.
وی ادامه داد: به عنوان مثال در استان یزد ما وقتی به فضای آموزشی نگاه می کنیم به عنوان مولفه مهم، می‌بینیم 35 درصد فضاهای آموزشی غیراستاندارد است و نیاز به تخریب یا بازسازی و مقاوم سازی دارد و به همین میزان نیار به مراکز آموزشی جدید داریم.
دانافر افزود: وقتی صحبت از معلم می‌شود به شدت نیاز به معلم فرهیخته و آموزش دیده داریم تا مجبور نباشیم کمبود معلم را از طریق سرباز معلم، نیروهای خرید خدمات، بازنشستگان یا آزاد استفاده کنیم و یا افرادی که تحصیلات عالی و دانشگاهی دارند ولی به عنوان معلم آموزش ندیده‌اند و از طریق دانشگاه فرهنگیان به عنوان تنها نهادی که صلاحیت تربیت معلم را دارد، باشد.
خروجی نیروی انسانی نسبت به ورودی قابل مقایسه نیست
مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد گفت: خروجی نیروی انسانی از آموزش و پرورش نسبت به ورودی قابل مقایسه نیست به نحوی که تا حدود سه سال آینده نزدیک به 380 هزار معلم از آموزش و پرورش جدا می‌شوند و بازنشسته خواهند شد ولی کمتر از 20 درصد جذب می‌شوند، نیروی انسانی در جامعه فراوان است ولی نیروی انسانی باید وارد شود که دوره‌های آموزشی متناسب با یک معلمی که بتواند دانش‌آموزان را آموزش بدهد، گذرانده باشد.
وضعیت موجود مطلوب نیست
وی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اظهار کرد: این سند نشان می‌دهد وضع موجود هرچه هست مطلوب نیست و باید تحول پیدا کند و به وضعیت مطلوب برسد، این سند اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را مشخص کرده و حتی مسیر نیز مشخص شده است.
دانافر بیان کرد: کمتر از چهل روز آینده این استان میزبان همایش ملی «هویت ایران اسلامی در دوره پیش دبستانی» خواهد بود که هم موضوع کودکان پیش دبستانی و هم بحث هویت دارای اهمیت زیادی است.
وی ادامه داد: این همایش از سطح بالایی برخوردار است به نحوی که وزیر آموزش و پرورش، معاونان وزیر، مدیرکل های آموزش و پرورش سراسر کشور و روسای دوره اول آموزش ابتدایی و پیش دبستانی کل کشور حضور خواهند داشت.
دانافر افزود: این همایش در شش قالب مقاله، قصه گویی، فیلم کوتاه، عکس، آواها و نواهای بومی محلی، دکلمه خوانی برگزار می‌شود و آثار تا 30 مهر تمدید شده و علاقه‌مندان می‌توانند نسبت به ارسال آثار اقدام کنند.

برگزاری میزگرد «هویت کودکان ایران اسلامی» در ایکنای یزد

شکل‌گیری شاکله‌های اصلی شخصیت در دوره پیش دبستانی
وی گفت: دوره پیش دبستانی از دوره‌های جدی و با اهمیت است و شاکله‌های اصلی شخصیت کودکان در سنین پیش دبستانی شکل می‌گیرد اگر چه از بدو تولد تا لحظه مرگ در یک فرآیند رشد و پویایی هستیم ولی زمان‌هایی که جنبه زیربنایی دارد، دوران پیش دبستانی است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد افزود: چالشی که درحال حاضر نظام آموزشی در کل و نه فقط آموزش و پرورش رسمی که جامعه کوچکی را شامل می شود بلکه ده‌ها کانال غیررسمی که بحث جامعه پذیری و آماده کردن کودکان را بر عهده دارد، با آن درگیر است شکل گیری هویت است.
وی ادامه داد: در تکوین هویت با مشکل مواجه هستیم و سند تحول در کنار رویکردهای مختلف و اهداف متعددی که دارد، در چهار قالب به تکوین هویت کودکان پرداخته است.
توجه به چهار بعد از ابعاد هویت با تاکید بر اسلامی بودن
دانافر با اشاره به اینکه چهار بعد از ابعاد هویت در سند تحول بنیادین دنبال می شود با تاکید بر بعد اسلامی که زیربنای هویت ما است گفت: 1.هویت ایرانی، فرزندان ما باید ایرانی تربیت شوند ولی در شکل گیری هویت ایرانی و اینکه به فرهنگ ایرانی احساس غرور کند چالش داریم و اگر این عنصر تقویت نشود نگران تمامیت ارضی خواهیم بود، ما در ایجاد تعلق و تعهد نسبت به فرهنگ ملی و ایرانی کوتاهی کردیم.2. هویت اسلامی 3. هویت بومی محلی که واقعا جدی است، گویش یزدی در حال نابودی است به نحوی که اکثر خانواده ها با لهجه یزدی صحبت می کنند ولی با فرزندانشان با لهجه دیگری صحبت می کنند و در نهایت هویت جهانی، که کلی است و مجموعه ای از عناصر کلی که با عنوان ارزش های جهانی یاد می شود مثل راستگویی که ارزش جهانی است و باید کار شود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد در خصوص انتخاب یزد برای برگزاری این همایش گفت: استان یزد شرایط خاصی دارد هم از بعد فرهنگی هم تمدنی و آثارش و همچنین دارای بافت سنتی و قدیمی است و به ثبت یونسکو رسیده و شهری جهانی است، انتخاب شد.
نقش معلم در تقویت هویت ایران اسلامی در کودکان
وی با اشاره به نقش معلم در تقویت هویت ایران اسلامی در کودکان بیان کرد: معلم در بین مولفه هایی که آمورش و پرورش را تشکیل می دهد، زیربنایی ترین و بالاترین سطح قرار دارد به نحوی که معلم دانش آموز را به تعالی می رساند و اینکه ما می خواهیم سند تحول را پیش ببریم، معلم می تواند کمک کند و دانشگاه فرهنگیان براساس این سند باید به تربیت معلم متناسب با هویت ایران اسلامی اقدام کند.
نقش خانواده در تقویت هویت ایران اسلامی در کودکان
دانافر افزود: برای تحقق سند تحول بنیادین بزرگترین دغدغه آموزش و پرورش تغییر نگرش خانواده هاست اینکه دانش آموز با شادی و نشاط به مدرسه برود و اینکه خانواده ای به آموزش تاکید داشته باشد و شب و روز فرزندش را بمباران هدف آموزشی می کند تا وارد دانشگاه های خوب شود و مانع ورود فرزندش به برنامه های جنبی می شود در واقع این دانش آموز یک عالم تربیت می شود که حاکمیت درس و کلاس و تست مطرح بوده است و اگر بخواهیم نگرش تغییر کند هم نظام آموزشی باید تغییر کند هم نگرش خانواده ها.

ادامه دارد...

captcha