شفاف‌سازی یکی از کارکردهای مناظره است
کد خبر: 3757757
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۵
معاون فرهنگی دانشگاه گیلان:

شفاف‌سازی یکی از کارکردهای مناظره است

گروه اجتماعی - کریمی، یکی از کارکردهای مناظره را شفاف سازی دانست و گفت: مناظره یکی از عوامل برون رفت از فساد اجتماعی در شئون مختلف اجتماعی است.

شفاف‌سازی یکی از کارکردهای مناظره است

به گزارش ایکنا از گیلان، فاطمه کریمی، معاون فرهنگی دانشگاه گیلان امروز، 29 مهر در آیین افتتاحیه مرحله منطقه‌ای مسابقات ملی مناظره دانشجویان که در تالار حکمت دانشگاه گیلان در حال برگزاری است، به بیان تعریفی از جامعه شناسی پرداخت و اظهار کرد: جامعه شناسی علم بررسی وقایع و رخدادهاست که این تعریف نشان می‌دهد جامعه ایستا نبود و پویایی دارد.

وی با بیان اینکه در دل پویایی، تنوع و تکثر جامعه می‌توان به الگوهای مشترک دست یافت، افزود: این الگوهای مشترک قادر هستند بین آحاد اجتماعی جامعه و گروه‌های مختلف وحدت و انسجام برقرار کنند.

معاون فرهنگی دانشگاه گیلان ادامه کرد: استخراج الگوهای مشترک در جوامعی که در حال پیشرفت هستند و مرحله گذار را طی می‌کنند مکانیکی و خود به خودی انجام نمی گیرد، بلکه مستلزم روشی هوشمندانه است.

مدرس دانشگاه، استخراج این الگوهای مشترک را عامل وحدت بخش در جامعه دانست و عنوان کرد: از جمله روش‌هایی که قادر است به نحو هوشمندانه و ارگانیکی؛ نه مکانیکی ورود و الگوهای مشترک وحدت بخش را استخراج کند و مانع از گسست اجتماعی بین نسلی شود، روشی به نام «مناظره» است.

وی کارکرد دیگر مناظره در جوامع رشد یافته را شفاف‌سازی ایده‌ها، علایق و سلایق جهت اداره جامعه در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دانست و گفت: یکی از عوامل موثر در برون رفت از فساد اجتماعی در شئون مختلف جامعه، مناظره است. اگر جامعه ای تلاش کند این کارکرد را به صورت گفتمان رایج در آورد، از فساد در امان خواهد بود.

کریمی، با بیان اینکه فرهنگ دینی و اسلامی ما مملو از تجارب مناظره ای است، خاطرنشان کرد: قرآن به عنوان کتاب زندگی بشر مناظره را به عنوان جدال احسن مطرح می کند و در حوزه های علمیه و محافل فقه و اصول تمرین مناظره حاکم و جاری بوده است، اما اجرای آن در جامعه کنونی نیازمند یادگیری روش‌های مناظره است.

وی با تاکید بر لزوم ساختار سازی در حوزه روش های مناظره، تصریح کرد: بعد از توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و مناظره در محافل علمی، جهاددانشگاهی ابتکار عمل را در دست گرفت و اقدام به برگزاری مسابقات مناظره دانشجویان کرد. مطالعات عمیق و دقیقی در حوزه مناظره پیرامون فرهنگ بومی و فرهنگ جهانی صورت گرفته و امروز در آستانه هفتمین دوره مسابقات ملی مناظره هستیم.

معاون فرهنگی دانشگاه گیلان، با بیان اینکه جوانان قاعده هرم جمعیتی کشور را تشکیل می دهند، گفت: اگر قرار است یک امر در جامعه فرهنگ سازی شود، این فرهنگ سازی در جمعیت کثیر با توفیق بیشتری همراه خواهد بود.

وی دانشجویان را مدیران آینده کشور دانست و یادآور شد: اگر این مدیران تمرین و یادگیری درست مناظره را بر عهده بگیرند، در جایگاه مدیریتی قادر خواهند بود این روش هوشمندانه و تعامل اجتماعی را در سطوح اندیشه ورزی و اجرایی به منصه ظهور و بروز بگذارند و در نهایت از مشکلات جامعه بکاهند.

کریمی، ضمن ابراز خرسندی از رشد 12 درصدی شرکت‌کنندگان در این مرحله نسبت به سال گذشته، خاطرنشان کرد: استقبال دانشجویان نشان می دهد که مسابقات ملی مناظره دانشجویی به نیکی و درستی جایگاه خودش را در دانشگاه پیدا کرده و امیدواریم این رویکرد در همه محافل اجتماعی شکل بگیرد.

انتهای پیام

captcha