انگلیس، آلمان و فرانسه قتل خاشقچی را محکوم کردند
کد خبر: 3757764
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۱

انگلیس، آلمان و فرانسه قتل خاشقچی را محکوم کردند

گروه بین الملل ــ وزیران خارجه سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه با صدور بیانیه مشترکی قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار مشهور عربستانی را محکوم کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری ایرنا؛ وزرای خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه طی بیانیه مشترکی قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار  را محکوم کردند.

در این بیانیه که یک نسخه از آن در تارنمای وزارت خارجه انگلیس منتشر شده، آمده است: برای چندین روز بیم آن می‌رفت که خاشقچی در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول کشته‌شده است؛ اما تائید آن، یک خبر تکان‌دهنده است.
این بیانیه می‌افزاید: هیچ‌چیز نمی‌تواند این قتل را توجیه کند و ما شدیداً آن را محکوم می‌کنیم. دفاع از آزادی بیان و آزادی رسانه برای انگلیس، فرانسه و آلمان اولویت کلیدی به شمار می‌رود.
بیانیه یادشده تصریح کرد: تهدید، حمله و قتل خبرنگاران تحت هر شرایطی غیرقابل‌قبول و برای ملت‌های ما بسیار نگران‌کننده است.
این بیانیه اضافه می‌کند: فکر و ذهن ما امروز همراه خانواده خاشقچی، نامزد و دوستانش است که هفته‌ها نگران او بودند. بدین‌وسیله نهایت تسلیت خود را به آن‌ها اعلام می‌داریم.
وزیران امور خارجه سه کشور اروپایی با اشاره به بیانیه عربستان سعودی درباره قتل خاشقچی عنوان کردند: شفاف‌سازی درباره اینکه در تاریخ دوم اکتبر دقیقاً چه اتفاقی رخ‌داده یک نیاز فوری است. از این ‌رو ما بر ضرورت دست‌یابی به حقیقت شفاف، جامع و معتبر تأکید داریم.
این بیانیه تصریح کرد: بر اساس اعتبار توضیحات بیشتری که درباره این حادثه دریافت می‌کنیم، قضاوت خواهیم کرد.
در پایان این بیانیه آمده است: کیفیت و اهمیت رابطه با عربستان سعودی بر پایه احترامی است که ما برای ارزش‌هایی قائل هستیم که با مقام‌های سعودی به‌طور مشترک به آن در قالب قوانین بین‌المللی پایبندیم.
دولت عربستان سعودی بعد از 18 روز سکوت و تکذیب و بالاخره تحت‌فشار افکار عمومی و جامعه جهانی دیروز تائید کرد که خاشقچی روزنامه‌نگار مشهور عرب، در کنسولگری این کشور در استانبول به قتل رسیده است.
وی دوم اکتبر (10 مهر) برای انجام امور مربوط به ازدواجش به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد و پس‌ از آن ناپدید شد. بر اساس شایعاتی که پیش‌تر منتشر شد، خاشقچی توسط 15 مأموری که در روز و ساعت حضور او در کنسولگری، از عربستان به استانبول آمده بودند، به قتل رسیده است و قاتلان نیز به کشور خود بازگشته‌اند.

انتهای پیام

captcha