صادرات لباس‌های آئینی نیازمند حمایت/ سوغاتی زائران کربلا را می‌توانیم تأمین کنیم
کد خبر: 3757800
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۴
بهمنی عنوان کرد:

صادرات لباس‌های آئینی نیازمند حمایت/ سوغاتی زائران کربلا را می‌توانیم تأمین کنیم

گروه جامعه ــ یک طراح و تولیدکننده لباس عاشورایی خواستار ایجاد زمینه‌های فروش طرح‌های عاشورایی که به تولید انبوه رسیده است در کربلا شد و گفت: اگر این محصولات در کربلا و سایر شهرهای مذهبی ارائه شود، می‌تواند از سوی زائران کربلا که قصد خرید سوغات دارند مورد استفاه قرار گیرد.

غزال بهمنی، طراح و تولیدکننده لباس عاشورایی که در نمایشگاه لباس عاشورایی سال جاری نیز با سه طرح برگزیده حضور یافته است، در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ اظهار کرد: طی سه سال گذشته تولیدات ما در نمایشگاه لباس‌های عاشورایی به نمایش گذاشته شده و به تولید انبوه رسیده و در داخل و خارج از ایران به فروش رسیده است.

وی با بیان اینکه امسال نزدیک به دو هزار مورد لباس با نمادهای عاشورایی طراحی شده و به تولید و فروش رسیده است، گفت: امسال در بخش بانوان در نمایشگاه لباس‌های عاشورایی سه طرح را ارائه دادیم که همگی به تولید انبوه رسیده است. الباقی طرح‌های ارائه شده در نمایشگاه در حد طرح و یا تولید تک بوده است. این تولیدی دو ماه پیش از آغاز محرم آغاز به کار می‌کند تا تولیدات پیش از آغاز این ماه قابل ارائه باشند.

بهمنی از اقدامات خوب بنیاد مد و لباس در سال جاری را معرفی طراحان گرافیست خواند و اظهار کرد: این طرح‌های گرافیکی بر روی لباس‌ها نمایی مفهومی و جذاب به لباس‌ها می‌بخشد که مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد. یکی از این طرح‌ها با محوریت علقمه بود که به شکل مدرن بر روی لباس مورد استفاده قرار گرفت. اگر طرح‌های مذهبی قصد القای مستقیم داشته باشند، در تولید انبوه موفقیتی برای فروش به دست نمی‌آورند؛ برای ترویج فرهنگ عاشورایی باید از دوخت، برش و طراحی به صورت همزمان و هنرمندانه بهره گرفت تا رضایت مخاطب را در پی داشته باشد.

این برگزیده نمایشگاه لباس‌های عاشورایی با تأکید بر اینکه به تولید انبوه رساندن پوشاک زیرکی‌های خاص و هنرمندانه‌ای را می‌طلبد، ادامه داد: در مراسم اربعین حسینی افرادی از سایر ملل نیز حضور دارند، باید طراحی‌ها به نحوی باشد که برای همگان قابل درک بوده و مورد استفاده قرار گیرد. این طرح‌ها باید ضمن رعایت پوشش فرد از نمادهای عاشورایی و جذابیت نیز برخوردار باشد.

وی به طرح دیگری که در نمایشگاه لباس‌های عاشورایی به نمایش گذاشته شده است، اشاره وعنوان کرد: در این طرح شعر «دست من گیر که این دست همان است که من/ سال‌ها از غم هجران تو بر سر زده ام» به صورت گرافیکی و نمادین در دوقسمت از لباس به کار رفته است.

وی پیشنهاد داد تا از لباس‌های هماهنگ با نمادهای عاشورایی برای هیئتی‌ها استفاده شود و گفت: نه تنها در زمینه پوشاک بلکه برای کیف و کفش و سایر ملزومات تولیدات وسیعی در کشور صورت می‌گیرد، تمامی این تولیدات می‌توانند به نمادهای آئینی زینت داده شوند تا به معرفی فرهنگ نیز بیانجامد.

وی خواستار ایجاد زمینه‌های فروش طرح‌های عاشورایی که به تولید انبوه رسیده است در کربلا شد و گفت: سال‌ها است که در این زمینه پیشنهاداتی را مطرح کردیم اما هنوز اتفاقی رخ نداده است. اگر این محصولات در کربلا و سایر شهرهای مذهبی ارائه شود، می‌تواند از سوی زائران کربلا که قصد خرید سوغات دارند مورد استفاه قرار گیرد. در شرایطی که تأکیدات مطرح در کشور مبتنی بر حمایت از کالای ایرانی است، فروش لباس با طرح‌های عاشورایی در طول سال در کربلا و همچنین در مواکب پیاده روی اربعین می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.

بهمنی در ادامه افزود: با پایین آوردن قیمت و در نظر گرفتن سود کمتر هم می‌توان به رونق تولید ملی کمک کرد و هم به لحاظ فرهنگی فعالیت بهینه‌ای را ارائه داد. مسلمانان کشورهای اسلامی در مراسم اربعین و در طول سال در کربلا و نجف حضور دارند و خرید این محصولات از سوی آنان می‌تواند سبب صادارت فرهنگ نیز شود.

این طراح و تولید کننده لباس با ابراز خشنودی از اینکه امسال در بازار لباس شاهد طرح‌های چینی، فراماسونری  و .. نبودیم، اظهار کرد: وقتی تولید وجود نداشته باشد مجبور به واردات هستیم. نمایشگاه لباس‌های عاشورایی امسال به لحاظ کیفی از رتبه بالاتری برخوردار بود و تنوع و جذابیت بیشتری داشت.

بهمنی با بینان اینکه تولیداتشان به کشورهای سوئیس و عربستان نیز صادر می‌شود، گفت: طرح‌های آئینی باید از طریق نهادهای مختلف حمایت و به سایر کشورها ارسال شود. برای معرفی در سایر کشورها باید طرح‌ها بازبینی و مطابق با فرهنگ سایر ملل تولید شود. لباسی که با طرح‌های آئینی و عاشورایی برای ایرانیان تولید می‌شود قابل استفاده برای شیعیان هند نیست، بدین جهت باید مؤلفه‌های متعددی همچون فرهنگ، آب و هوا و .. را مدنظر قرار داد و سپس اقدام به تولید کرد.

وی ادامه داد: نهادهایی همچون وزات صنعت، معدن و تجارت و اتحادیه پوشاک می‌توانند در این زمینه تولید کنندگان را یاری کنند. این حمایت به صورت مادی نیست بلکه ستادهای مختلف می‌توانند با ایجاد نمایشگاه‌های مختلف در سایر کشورها و استقرار فروشنده زمینه را برای فروش مهیا کنند.

وی استقبال مردم از لباس‌هایی که به طرح‌های عاشورایی و آئینی زینت داده شده است را مثبت ارزیابی و عنوان کرد: مخاطب از دیکته کردن بیزار است، اگر یک لباس در عین زیبایی پوشش داشته باشد مورد استقبال قرار می‌گیرد. طرح‌هایی که سال گذشته در نمایشگاه لباس‌هاس عاشورایی عرضه شد به صورت مدام در طول سال تولید و به فروش رسید و منحصر به نمایشگاه نشد.

تولید کننده برتر سال 95 و نفر برگزیده جشنواره فجر سال 96 به سایر تولیدات خود اشاره و عنوان کرد: علاوه بر تولید لباس‌های عاشورایی در طول سال نیز نسبت به تولید پوشاک با پوشش ایرانی اسلامی اقدام می‌کنیم. تعبیه دگمه و قزن می‌تواند سلیقه مشتری‌های مختلف را در برگیرد. همچنین تگ‌هایی با لباس‌ها به فروش می‌رسد تا خریداران بعد از شش ماه نظر خود را نسبت به جنس، کیفیت و میزان انطباق با مد روز ارائه دهند؛ در دو هزار نامه ارسال شده فقط سه مورد نارضایتی وجود داشت.

انتهای پیام

captcha