آموزش، رکن اصلی پرورش زنان توانمند است
کد خبر: 3757853
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳

آموزش، رکن اصلی پرورش زنان توانمند است

گروه اجتماعی- معاون پژوهشی، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی ناحیه دو اردبیل با اشاره به اینکه آموزش رکن اصلی پرورش زنان توانمند است، افزود: بانوان نقش تاثیر‌گذاری در کاهش آسیب‌های اجتماعی دارند و با آموزش‌های مناسب می‌توانند در این زمینه موفق عمل کنند.

آموزش، رکن اصلی پرورش زنان توانمند استبه گزارش ایکنا از اردبیل، فریبا ابراهیمی، معاون پژوهشی، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی ناحیه دو اردبیل روزگذشته ۲۹ مهرماه در همایش «پیشگیری از رفتار‌های پرخطر» و «مهارت‌های نه گفتن» که مناسبت ناسبت هفته ملی سلامت بانوان و به همت اداره آموزش و پرورش ناحیه دو اردبیل، برگزار شد، با اشاره به اینکه آموزش رکن اصلی پرورش زنان توانمند است، افزود: بانوان نقش تاثیر‌گذاری در کاهش آسیب‌های اجتماعی دارند و با آموزش‌های مناسب می‌توانند در این زمینه موفق عمل کنند.
ابراهیمی با بیان اینکه برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی موجود در جامعه خانواده به تنهایی نمی‌تواند موفق باشد، بلکه جامعه نیز باید به این امر توجه کند، اظهار کرد: برای موفقیت در انجام این مأموریت مهم باید بین خانواده، مدیران مدارس، انجمن اولیاء و مربیان مدارس و مشاور بانوان دستگاه‌های اجرایی پلی زده شود تا با همکاری و هماهنگی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های یکدیگر بتوانند در کاهش رفتار‌های پرخطر نوجوانان در جامعه گام اساسی بردارند.
معاون پژوهشی، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی اداره آموزش و پرورش ناحیه ۲ اردبیل با اشاره به اینکه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و تأمین سلامت جامعه در گرو آگاه‌سازی و توانمند کردن بانوان است، اضافه کرد: حفظ سلامت جسمی در افراد به تنهایی کافی نیست و باید در کنار آن سلامت روانی نیز وجود داشته باشد که لازمه تحقق این دو آموزش‌های تخصصی و مستمر است.
ابراهیمی با بیان اینکه روحیه مطالبه‌گری در زنان می‌تواند در تکامل نقش تربیتی آن‌ها مؤثر باشد، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بانوان مسئولیت خطیری در امر تربیت فرزند، تحکیم نهاد خانواده و پرورش نسل آینده بر عهده دارند لذا این قشر می‌تواند با شناخت هویت و وظایف خود به بهترین شکل عمل کند.
مهری مولایی، دکتری تخصصی روانشناسی نیر در این همایش، با اشاره به اینکه برخی از مشکلات روانی در جامعه ناشناخته مانده است، تصریح کرد: رفتار‌های پرخطر نه تنها سلامت جسمانی بلکه سلامت اجتماعی افراد جامعه را نیز به خطر می‌اندازد.
وی با بیان اینکه گرایش نوجوانان به انواع رفتار‌های پرخطر یکی از اصلی‌ترین منابع نگرانی در جامعه است، اضافه کرد: گرایش به این رفتار‌ها محصول تعامل عوامل شناختی، هیجانی، اجتماعی و خانوادگی است.
دکتری تخصصی روانشناسی، حضور روان‌شناسان در طول سال تحصیلی در تمام مدارس را از ضروریات جهت کنترل رفتار‌های نوجوانان عنوان و تصریح کرد: شناسایی دقیق عوامل مؤثر در گرایش به رفتار‌های پرخطر در نوجوانان و همچنین تدوین برنامه‌های مربوط به پیشگیری و کنترل، امری ضروری است.
مولایی اظهار کرد: گرایش به مصرف دخانیات، سوء مصرف مواد، خشونت، سبک‌های زندگی نابهنجار و تأثیرپذیری از فضا‌های مجازی از جمله رفتار‌های مخاطره‌آمیز و زندگی در محل‌های مخاطره‌آمیز منجر به رفتار‌های پرخطر می‌شود.
وی با اشاره به اینکه والدین نقش مهمی در تربیت نوجوانان و مراقبت از آن‌ها در برابر رفتار‌های پرخطر و آسیب‌های اجتماعی دارند، ادامه داد: شناخت ویژگی‌های رشد نوجوانان، تغییرات جسمی، روانی واجتماعی آن‌ها در سنین مختلف، آشنایی با خطراتی که نوجوانان را تهدید می‌کند، شیوه‌های فرزند پروری و راهکار‌های مراقبت از آن‌ها می‌تواند موجب ارتقای نقش خانواده‌ها جهت پیشگیری از اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی در بین نوجوانان شود.
انتهای پیام

captcha