توجه به سیره پیامبر(ص) در رفتار با کودکان
کد خبر: 3757933
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۹

توجه به سیره پیامبر(ص) در رفتار با کودکان

گروه معارف- در میزگرد «هویت کودکان ایران اسلامی» که در ایکنای یزد برگزار شد، بر لزوم نهادینه شدن هویت ایران اسلامی در دوران کودکی و توجه به سیره تربیتی پیامبر(ص) در رفتار با کودکان تأکید شد.

به گزارش ایکنا از یزد، با توجه به برگزاری اولین همایش ملی «هویت کودکان ایران اسلامی در دوره پیش دبستانی» در آبان‌ماه به میزبانی استان یزد، میزگردی با حضور عباسعلی دانافر مدیرکل آموزش و پرورش استان، علیرضا جلالی مشاور مدیرکل، سعیده بهادرزاده معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان در محل ایکنا یزد برگزار شد.
هویت ایرانی و اسلامی در کودکی نهادینه شود
سعیده بهادرزاده، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان یزد در این میزگرد با اشاره به برگزاری اولین همایش ملی «هویت کودکان ایران اسلامی در دوره پیش دبستانی» در این استان اظهار کرد: این جشنواره در شش قالب مقاله، قصه‌گویی، فیلم کوتاه، عکس، آواها و نواهای بومی محلی، دکلمه‌خوانی در۳۰ آبان و یکم آذرماه سال جاری در این استان برگزار می‌شود.

ب

وی با اشاره به ارسال آثار تا 30 مهرماه گفت: این جشنواره در 12 محور برگزار می‌شود و سعی شده عوامل تاثیر گذار در هویت از نقش هنر و ادبیات گرفته تا نقش جامعه، خانواده، رسانه‌ها و... در محورهای همایش دیده شود.
بهادر زاده با اشاره به اینکه برای عموم نیز شرکت را آزاد گذاشتیم، گفت: هرکسی که می‌تواند در این حیطه موثر باشد و به نوعی بحث هویت دغدغه ذهنی او شود می‌تواند ورود کند و خاص فرهنگیان نیست، هر کسی که دغدغه کار کودک دارد می تواند ورود کند.
وی افزود: همچنین در این همایش بر عوامل تاثیرگذار روی هویت تاکید شد مثلا در عکس‌ها تاکید داشتیم در میراث فرهنگی ناملموس مثل آثار باستانی و.. توجه شود، در آواها و دکلمه‌خوانی آثار ملموس مثل لهجه دیده شود و حتی در داوری شیوه گویش، لباس محلی مورد تاکید است و باید در این زمینه با نمایش همراه باشد.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان یزد گفت: در پایان بسته آموزشی آماده می شود و به تمام کشور ارسال خواهد شد، در واقع جرقه ای باشد برای شروع کار و این جشنواره ذهنیت ها را به سمت مساله هویت ببرد و مردم را حساس کند و مقدمه ای باشد برای گام های بعدی که قرار است برداشته شود و در دستور کار مدارس باشد.
وی با اشاره به انتخاب استان یزد در میزبانی این همایش بیان کرد: معمولا به دوره پیش دبستانی کم توجه می شود و ارگان های مختلفی دست اندر کار هستند و جدیدا آموزش و پرورش در تلاش است تا این دوره زیر نظر این نهاد باشد تا آموزش ها یک دست باشد و گاها دیده می شود به خاطر اینکه حالت غیر دولتی دارد به سبک و سیاق های مختلف آموزش هایی را می دهند که ممکن است بعضا کودکان را از هویت و هدف اصلی دور کند.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان یزد گفت: هویت کودکان ایران اسلامی در 11 هدف خاص دوره پیش دبستانی است که سه هدف آن خاص هویت است و در برنامه ها باید دیده شود و این حساسیت را ایجاد می کند که بدانیم در این دوره شاکله شخصیتی کودک شکل می گیرد و اقدامات اثرگذاری زیادی بر روی کودک دارد پس این دوره باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
واگذاری کمیته معین هویت کودکان ایران اسلامی به یزد
وی ادامه داد: این اقدامات و شروع کار، در وزارت مورد توجه قرار گرفت و با توجه به اینکه یزد دو سال است کمیته معین هویت کودکان ایران اسلامی در کشور و استان‌های قزوین، فارس و کرمانشاه زیر مجموعه هستند و همچنین پیشنیه استان هم از لحاظ فضا و پیشینیه یزد هم از لحاظ آموزش و پرورش این همایش مقرر شد در این استان برگزار شود و امیدواریم همایشی در خور یزد و یزدی‌ها برگزار شود.

ب

بهادرزاده با اشاره به نقش معلم در هویت کودکان ایران اسلامی نیز گفت: در دوره پیش دبستانی و دبستان آموزش‌هایی که داده می‌شود، نقش الگویی معلم تاثیرگذار است که گاهی نوشته‌ها شاید اثرگذار نباشد ولی رفتار و منش معلم تاثیر زیادی بر روی دانش‌آموز خواهد شد و در این زمینه معلم‌ها باید دقت داشته باشند و هم مطالعه، اگر خدای نکرده حرف با رفتار متفاوت باشد نه تنها اثری مثبت ندارد بلکه اثرات مننی خواهد داشت .
وی با اشاره به نقش خانواده نیز گفت: در بحث خانوداه هماهنگی و هم سویی خیلی مهم است، در این برنامه و برنامه‌هایی که دو سه سال اخیر شروع شده، آموزش سه محور اولیا، مربیان و دانش‌آموز را مدنظر دارد و این سه مثلتی است که وقتی با هم شدند اثر گذاری دارد لذا ما هر اقدامی انجام دهیم با آموزش خانواده همراه است.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان یزد گفت: متاسفانه سرمایه گذاری در دوره متوسطه گذاشته می‌شود که شاکله شخصیتی بسته شده، در صورتی که شاکله شخصیتی دردوره پیش دبستانی شکل می‌گیرد.
آموزش هویت اسلامی به‌صورت غیرمستقیم باشد
وی با اشاره به اینکه سه هدف از 11 هدف خاص هویت در نظر گرفته شده افزود: این اهداف هم از لحاظ اخلاقی اعم از نوع دوستی، صداقت و راستی و همچنین مناسبت هایی که برگزار می شود و اعیاد مذهبی تاثیر گذار است، همان طوری که عزاداری ها مورد توجه است باید شادی های اهل بیت مورد توجه و اهمیت قرار گیرد.
بهادرزاده با توجه به واژه اسلامی بودن هویت بیان کرد: مخالف آموزش مستقیم در دوره پیش دبستانی هستیم، بعضی مواقع باعث زدگی کودک می شود و در عمل و به صورت غیرمستقیم باشد مثل آشنایی با آداب مذهبی که می تواند در قالب بادید از اماکن مذهبی صورت گیرد.
وی ادامه داد: در این همایش قرار است که این حساسیت‌ها ایجاد شود و شروعی باشد برای اینکه توجه به این وادی بیشتر شود و رفتار و آموزش با هم پیش برود و کودک در قالب آموزش غیرمستقیم نکات دارای اهمیت دو مدنظر را فرا گیرد.
علیرضا جلالی، مشاور مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد نیز در این میزگرد گفت: طبق سند تحول بنیادین هر باوری در مورد مدرسه، نحوه تعلیم و تربیت بوده، همه باید کنار گذاشته شود.

ب

وی ادامه داد: اگر نگاه کنیم به تعریف مدرسه دیگر نمی گوییم مدرسه بلکه عنوان می شود کانون فرهنگی اجتماعی و این کانون موظف است تربیت کانون محله باشد و هر نهادی که در حول و محور یک مدرسه وجود دارد و می تواند اثر تربیتی داشته باشد، مدرسه باید به سمت آن نهاد برود و آن را جذب تا در مشارکت همراه شود و باید سهم آن نهاد در تربیت مشخص شود.
شکل‌گیری هویت امری تدریجی و اختیاری است
جلالی با اشاره به اینکه طبق سند تحول بنیادین دیدگاه در تربیت، دیدگاه هویتی است گفت: در اسلام اصول دین تقلیدی نیست و خودت باید آن را بپذیری، در سند انواع هویت شامل فردی و  جمعی که بخش های انسانی، دینی، ملی، قومی، خانوادگی، جنسی و جنسیتی را شامل می شود، آمده است.
وی ادامه داد: در این سند آمده تو مسئول شدن خودتی لذا هویت اختیاری است و می توانی هویتی پیدا کنی در راستای هنجارهای جامعه یا نه، شکل گیری هویت کودکان ما و افرادی که در ساختار این سند دیده شده، امری تدریجی و اختیاری است و در این زمینه نقش همه مشخص می شود.
مشاور مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد گفت: شاه کلید در این سند بعد از هویت، حیات طیبه است که همان خوب زندگی کردن کودکان مهم است و هدف تعلیم و تربیت در این سند این است که کودک هویتی پیدا کند که خوب زندگی کردن در آن باشد و این همان قربه الی الله است.
وی ادامه داد: این هویت باید بر اساس شرایط محیطی و وراثتی باشد هر چند نا تمام است و فرد تا زنده است هویت در حال شکل گیری است پس باید تلاش کند به تعالی برسد.
توجه به سیره تربیتی پیامبر(ص) در رفتار با کودکان
جلالی افزود: در سیره پیامبر اکرم(ص) بازی با کودکان در کارهایشان بوده و برنامه ها و اهداف را بر این اساس در ذهن کودک نهادینه می کردند مثل اینکه پیامبر در سلام کردن حتی به کودکان پیشقدم بودند و این باعث می شد کودکان هر مکانی و هر زمانی پیامبر را ببینند سلام کنند.
وی بیان کرد: اگر هویتی که الان شکل گرفته مورد پسند ما نیست، به خاطر رفتار ما بوده که انجام شده، اگر از راهی بروی که تا حالا رفتی به جایی می رسی که تا حالا رسیدی و اگر می خواهی به جایی برسی که تا حالا نرسیدی باید از راهی بروی که تا حالا نرفتی.
جلالی با اشاره به اینکه برای کودکان بازی خوب است و تاثیرگذاری بسزایی دارد تصریح کرد: متاسفانه همه متخصص تعلیم و تربیت هستندو این باعث شده آنچه مد نظر است محقق نشود.

انتهای پیام

captcha