تاریخ شفاهی واگویه‌ای از سنت‌ها است
کد خبر: 3757976
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۴
ابوالفضل حسن‌آبادی:

تاریخ شفاهی واگویه‌ای از سنت‌ها است

کانون خبرنگاران نبأ ــ مدیر مرکز اسناد آستان قدس رضوی، تاریخ شفاهی را واگویه‌ای از سنت‌ها دانست و گفت: تاریخ شفاهی روشی است که بر اساس آن دقیق‌ترین شیوه‌های ثبت و ضبط تاریخ، فرصتی ناب را برای آیندگان فراهم کند تا از تاریخ گذشته و سنت‌ها اطلاعاتی را کسب کند.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ ابوالفضل حسن‌آبادی، مدیر مرکز اسناد آستان قدس رضوی در کارگاه آموزشی تاریخ شفاهی که با حضور هیئت فرهنگی تاتارستان برگزار شد، گفت: تاریخ شفاهی با سنت‌های شفاهی ارتباط دارد که سینه به سینه از نسل‌های مختلف نقل شده است.
وی عنوان کرد: تاریخ شفاهی روشی است که بر اساس آن دقیق‌ترین شیوه‌های ثبت و ضبط تاریخ، فرصتی ناب را برای آیندگان فراهم کند تا از تاریخ گذشته و سنت‌ها اطلاعاتی را کسب کند.
حسن‌آبادی ادامه داد: تاریخ شفاهی، یکی از شیوه‌های پژوهش در تاریخ است که به شرح و شناسایی وقایع، رویدادها و حوادث تاریخی بر اساس دیدگاه‌ها، شنیده‌ها و عملکرد شاهدان، ناظران و فعالان آن ماجراها می‌پردازد.
وی به آرشیو تاریخ شفاهی سازمان اشاره کرد و گفت: تاریخ شفاهی سازمان دارای بیش از 1500 ساعت مصاحبه در زمینه تاریخ است و آستان قدس رضوی و مشهد به‌عنوان یکی از مراکز مهم تاریخ شفاهی کشور توانسته است اطلاعات با ارزش و مهمی را در این زمینه جمع‌آوری کند.
مدیر مرکز اسناد آستان قدس رضوی در ادامه به اهمیت تاریخ شفاهی در تحقیقات و پژوهش‌ها اشاره کرد و تنوع اطلاعات و عدم رعایت استانداردهای جمع‌آوری اطلاعات را از معضلات تاریخ شفاهی عنوان کرد.
وی تجربه فردی مصاحبه شونده در تاریخ شفاهی را رکن مهمی عنوان کرد و خاطرات گذشته را نیز جز تاریخ شفاهی دانست که از آن به خاطره‌نگاری تعبیر کرد.
مدیر مرکز اسناد آستان قدس رضوی در ادامه این کارگاه آموزشی، ابعاد مختلف این علم را تشریح کرد.
مهناز امیریان
انتهای پیام

captcha