حقوق فرهنگی از منظر حقوق شهروندی
کد خبر: 3758030
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۰

حقوق فرهنگی از منظر حقوق شهروندی

گروه جامعه ــ پنجمین نشست از سلسله نشست‌های علمی تخصصی حقوق فرهنگی از منظر حقوق شهروندی با عنوان «بایدها و نبایدهای سیاست‌گذاری فرهنگی» به همت دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی برگزار شد.

رد نشود/// حقوق فرهنگی از منظر حقوق شهروندیبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی؛ علی اصغر کاراندیش مروستی، دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور حقوق شهروندی، ضمن قدردانی از دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی و همکاران وزارت فرهنگ برای برگزاری این سلسله نشست‌ها از تدوین گزارش عملکرد وزارت فرهنگ و نهادهای تابعه در حوزه حقوق شهروندی خبرداد و گفت: پس از انتصاب اینجانب به عنوان دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور حقوق شهروندی در اولین اقدام از تمامی معاونت‌های تخصصی و واحدهای تابعه درخواست معرفی رابطین حقوق شهروندی را داشتیم که این رابطین معرفی و مقرر گردید تا گزارش اقدامات و عملکرد نهادها منطبق با مفاد منشور حقوق شهروندی در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه تنظیم و تدوین شود که این اقدام در حال انجام است.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ارشاد ادامه داد: اهتمام دولت و اعتقاد ما در وزارتخانه بر آن است که دولت موظف است تا زمینه‌هایی را برای فعال شدن بخش خصوصی وغیردولتی در تمام زمینه‌ها فراهم کند و اگر در کشور روزی را شاهد باشیم که در تمام حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی وعمرانی از ظرفیت نهادهای غیردولتی بهره ببریم قطعا روند توسعه پایدار کشور نیز سرعت خواهد یافت.

وی در پایان افزود : فرهنگ‌سازی در زمینه حقوق شهروندی و دیدن آثار و نتایج آن در بین شهروندان و جامعه پروسه‌ای مستلزم مرور زمان است. در پروژه‌های عمرانی تمامی فعالیت‌ها منطبق با جدول زمان‌بندی پیش‌بینی شده انجام می‌شود و گاه زودتر از موعد مقرر هم می‌تواند به ثمر بنشیند در حالی که موضوعات فرهنگی ابتدا باید در ذهن شهروندان و جامعه هدف تثبیت شود تا نمود عینی پیدا کند، این امر قطعاً مستلزم گذر زمان است و امیدواریم اقدامات وزارت فرهنگ در حوزه حقوق شهروندی آثار و برکات ماندگاری برای کشور در پی داشته باشد.

مونس کشاورز، رئیس دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی و دبیر نشست در ادامه گفت: یکی از جنبه‌های مغفول در حوزه حقوق شهروندان حق دسترسی به کالا، آثار و محتوای مطلوب فرهنگی است. از آنجائی که دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی رسالت خود را جریان‌سازی علمی و فرهنگی درعرصه حقوق شهروندی مطرح  و در این مسیر تلاش می‌کند، پیشنهادی مبنی بر برگزاری سلسله نشست‌های حقوق فرهنگی از منظر حقوق شهروندی به وزارت ارشاد ارسال شد که با موافقت جناب کاراندیش موفق به برگزاری پنج نشست تخصصی با حضور صاحب نظران حوزه حقوق فرهنگی شدیم.

وی در ادامه از چاپ کتاب حقوق فرهنگی از منظر حقوق شهروندی توسط انتشارات حقوق شهروندی خبرداد که قرار است شرکت‌کنندگان جلسات به تدوین گزارش نهایی جلسات و ماحصل مباحث مطرح شده بپردازند و دستاوردها درقالب کتاب به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه شود تا به منظور سیاستگذاری در عرصه فرهنگ از نتایج حاصله استفاده شود.

 انتهای پیام

captcha