وظیفه اصلی آموزش‌و‌پرورش مغفول مانده است/ لزوم گسترش وقف‌های مشارکتی در ایجاد مدارس قرآنی
کد خبر: 3758032
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۱

وظیفه اصلی آموزش‌و‌پرورش مغفول مانده است/ لزوم گسترش وقف‌های مشارکتی در ایجاد مدارس قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی - مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی گفت: متأسفانه وظیفه اصلی که مربوط به آموزش و پرورش است از این دستگاه گرفته شده است؛ که این مهم حاکی از این موضوع است که در کشور قانون مدون و تعریف‌شده‌ای از سوی دستگاه‌های قانون‌گذار وجود ندارد. دانش‌آموزان در آموزش و پرورش تحت تعلیم آموزش‌های دینی معارفی قرار دارند، اما با وجود فعالیت‌ها در حوزه حفظ و معارف قرآن اثرات آن بین نوجوانان و جوانان کم‌رنگ است.

وظیفه اصلی آموزش‌و‌پرورش مغفول مانده است/ لزوم گسترش وقف‌های مشارکتی در ایجاد مدارس قرآنی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام حسین دلاوری، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی، امروز، ۳۰ مهر در جلسه کارشناسان امور قرآن، عترت و نماز ادارات آموزش و پرورش استان که در دارالقرآن مرکزی عباسیان اراک برگزار شد، گفت: برنامه‌های قرآنی در حوزه حفظ و قرائت باید از طریق مجاری و کانال‌های رسمی انجام شود. دستگاه‌های مربوط از جمله مجلس به عنوان دستگاه قانون‌گذار در این حوزه گام بردارند تا زیرساخت‌های لازم را در دستگاه‌های اجرایی و مربوطه فراهم شود.
وی تصریح کرد: متاسفانه وظیفه اصلی که مربوط به آموزش و پرورش است از این دستگاه گرفته شده است. که این مهم حاکی از این موضوع است که در کشور قانون مدون و تعریف‌شده‌ای از سوی دستگاه‌های قانون‌گذار وجود ندارد. دانش‌آموزان در آموزش و پرورش تحت تعلیم آموزش‌های دینی معارفی قرار دارند اما با وجود فعالیت‌ها در حوزه حفظ و معارف قرآن اثرات آن بین نوجوانان و جوانان کم‌رنگ است‌ در این زمینه شما کارشناسان و وزارتخانه مقصر نیستید در شورای عالی انقلاب فرهنگی برای این موضوع باید فکری شود.
حجت‌الاسلام دلاوری اضافه کرد: بسته‌ای را رییس سابق سازمان اوقاف به عنوان دبیر شورای عالی قرآن به رهبری ارائه دادند که امیدواریم انجام شود. در این بسته پیشنهادی برنامه‌ها در راستای رفع موازی‌کاری‌ها منطبق با منویات رهبری تعریف شده است در این بسته پیشنهادی همه دستگاه‌ها باهم تعامل دارند. امید است با تصویب یا تغییرات جزیی به عنوان مصوبه متقن در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شود.
وی اضافه کرد: همانطور که توافق کردیم بخش شکوفه‌های مسابقات قرآن اوقاف به آموزش و پرورش محول شد زیرساخت‌های لازم برای اجرای این طرح باید از سمت مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده و در آموزش و پرورش اجرایی شود.
مدیر کل اوقاف استان تصریح کرد: زیرساخت کسب مدارج علمی قرآنی و ... در سطح ملی و بین‌المللی در آموزش و پرورش نهادینه شده است. همه ما اعتقاد داریم کسب مدارج باید بیشتر و بسته‌های حمایتی از نخبگان در عرصه‌های مختلف با جدیت بیشتر همراه باشد. خوشبختانه امروز با همین بضاعت می‌بینیم آموزش و پرورش زیرساخت‌ها را در کشور ایجاد کرده است، قطعا این دستگاه در زمینه قرآن هم خواهد توانست رسالت تعلیم و تربیت را به صورت متمرکز انجام دهد نه اینکه به صورت پراکنده در موسسات قرآنی. این موسسات نقش مکمل دارند که می‌توانند در حوزه کمتر از ۱۸ سال خدمت‌رسانی داشته باشند.
وی بیان کرد: خوشبختانه با توافقاتی که بین سازمان اوقاف و وزارت آموزش و پرورش انجام شد مسابقات کمتر از ۱۸ سال در آموزش و پرورش انجام می‌شود. کمک‌های قانونی از سوی مجلس و دولت صورت گیرد‌ تا آموزش و پرورش بتواند رسالت خود را به بهترین شکل به سامان رساند. بی‌شک دستگاهی جز آموزش و پرورش نمی‌تواند در این حوزه وارد شود.
حجت‌الاسلام دلاوری با اشاره به نداشتن موقوفه‌های قرآنی در استان، ابراز کرد: علی‌رغم نداشتن موقوفه‌های قرآنی با کمک خیرین از همکاری دریغ نخواهیم کرد. ایجاد وقف‌های مشارکتی در ایجاد مدارس قرآنی از جمله طرح‌هایی است که می‌توان در راستای همکاری انجام داد. ایجاد مجموعه‌های منفعتی که درآمد آن به قرآن اختصاص یابد از دیگر طرح‌های پیشنهادی است.
وی ادامه داد: معلمان و روحانیون از جمله اقشار تاثیرگذار در جامعه هستند این دو قشر می‌توانند در همه شهرستان‌ها جریان‌ساز باشند. از ظرفیت خیرین برای هرچه بهتر برگزار شدن مسابقات استفاده می‌کنیم. برای آموزش نیز از ظرفیت مربیان آموزش دیده بهره‌برداری می‌شود. امید است با توانمندی موجود در اداره قرآنی اداره‌کل اوقاف و اداره قرآنی آموزش و پرورش شاهد اتفاقات خوب قرآنی باشیم‌.
مدیر کل اوقاف استان در ادامه به خدمات ارائه شده قرآنی در زندان اراک و ساوه اظهار کرد: ۵ سال قبل فعالیت قرآنی را با شرکت ۲۵ نفر آغاز کردیم که این آمار امروز در ندامتگاه مرکزی به ۵۰۰ نفر در حوزه حفظ قرآن و ...‌ رسیده است. فعالیت‌ها در این مراکز ادامه دارد. فعالیت قرآنی در زندان‌ها خارج از برنامه‌های سازمانی بود که امروز به عنوان سند راهبردی به کل کشور ابلاغ شده است.

وی افزود: مسابقات قرآن اوقاف به میزبانی اراک به گفته ارزیابان ستاد عالی کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی نقطه مبهمی نداشت آنان جایگاه مسابقات اراک را جایگاه مسابقات بین‌المللی دانستند. ستاد عالی مسابقات پیشنهاد داد برخی استان‌ها توان وظرفیت مسابقات بین‌المللی قرآن را دارند که در آینده برای برگزاری مسابقات بین‌المللی در این استان‌ها برنامه‌ریزی می‌شود. برگزاری مسابقات قرآن به میزبانی اراک دارای استاندار‌های لازم بود که این امکان را می‌دهد این مسابقات را در حد بین‌المللی میزبان باشیم.
انتهای پیام

captcha