تدابیر مربوط به «خلق پول» در الگوی پایه پیشرفت کارشناسی‌شده نیست/ اقدام مقام معظم رهبری هوشمندانه بود
کد خبر: 3758078
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۵
عضو اندیشکده اقتصاد مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت عنوان کرد:

تدابیر مربوط به «خلق پول» در الگوی پایه پیشرفت کارشناسی‌شده نیست/ اقدام مقام معظم رهبری هوشمندانه بود

گروه اقتصاد ــ بخشی‌دستجردی اظهار کرد: متأسفانه کسانی‌که الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت را تدوین کرده‌اند حساسیتی به پدیده خلق پول نداشته‌اند و با اهل فن هم مشورتی نکرده‌اند و به نظرم بدون تفکر مطالبی را در این سند گنجانده‌اند که پایه علمی ندارد. اساساً در این بند اشتباه املایی هم وجود دارد و شاید منظور نگارندگان چیز دیگری بوده است. شاید منظورشان توزیع منافع خلق پول بوده که البته این هم کاملاً اشتباه است.

به گزارش ایکنا، اخیراً رهبر معظم انقلاب در پی تدوین الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت که در آن اهم مبانی و آرمان‌های پیشرفت و افق مطلوب کشور در پنج دهه آینده ترسیم و تدابیر مؤثر برای دستیابی به آن طراحی شده است، دستگاه‌ها، مراکز علمی، نخبگان و صاحب‌نظران را به بررسی عمیق ابعاد مختلف سند تدوین‌شده و ارائه نظرات مشورتی جهت تکمیل و ارتقای این سند بالادستی فراخواندند. بخشی از مطالب این سند به مسائل اقتصادی و بانکی مربوط است اما یکی از مواردی که منجر به انتقاد برخی کارشناسان اقتصادی شده، اشاره به «توزیع عادلانه خلق پول بانکی» در این سند است.
خلق پول با اصول اقتصاد اسلامی ناسازگار است
رسول بخشی‌دستجردی، اقتصاددان و عضو اندیشکده اقتصاد مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و عضو هیئت‌ علمی دانشگاه اصفهان، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره مطالب منتشر شده مربوط به خلق پول در این سند گفت: این مطالب مربوط به بند 23 درباره تمهیداتی است که در الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت منتشر شده است. هیچ شکی ندارم که این بند کاملاً غیرکارشناسی تهیه شده و افرادی که در آن دخیل بوده‌اند هیچ تسلطی بر موضوع نداشته‌اند.
وی ادامه داد: خلق پول اساساً با اصول اقتصاد اسلامی ناسازگار است و به لحاظ اصول علم اقتصاد هم خلق پول به هر اندازه‌ای منجر به تورم، بیکاری و ایجاد فاصله طبقاتی می‌شود؛ بنابراین اشاره به اینکه خلق پول باید به شکل عادلانه در بین آحاد جامعه تقسیم شود، حرفی غیرکارشناسی و غیرعلمی است و به نظرم احتمال دارد کار افراد نفوذی باشد.
خلق پول و حذف ربای قرضی کاملاً بر ضد هم هستند
بخشی اظهار کرد: باید در این مورد بسیار دقت کرد. شاید کسی که این موضوع را در این سند آورده است نداند که چه کاری کرده است، اما باید دانست که این بند کاملاً صهیونیستی و دقیقاً متناسب با رباخواری است. در بند بیست و سوم این سند گفته شده که می‌خواهیم ربای قرضی را حذف کنیم، اما سپس اشاره شده که خلق پول را باید عادلانه تقسیم کرده و آحاد جامعه از آن بهره‌مند شوند.
عضو اندیشکده اقتصاد مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت افزود: این دو موضوع کاملاً بر ضد هم هستند؛ چراکه خلق پول همان ربای قرضی است و هیچ سازگاری با علم اقتصاد ناب ندارد و کسانی‌ که از خلق پول دفاع می‌کنند دو دسته هستند: نمی‌دانند در حال چه کاری هستند و یا می‌دانند که رباست و باید از این طریق اقدام به گرفتن ربا کنند. این واقعیتی است و مسئله بسیار جدی‌تر و وسیع‌تر از آن چیزی است که به آن اشاره کردم.
اشتباهی عجیب در تدوین الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت
وی بیان کرد: جریانی قوی در اقتصاد هست که معتقد است خلق پول باید وجود داشته باشد. خلق پول بسیار خوب است و اگر متناسب با تولید باشد عالی خواهد شد. همچنین این دسته معتقدند باید قیمت‎ها را ثابت نگه داشت و وقتی تولید زیاد می‌شود باید خلق پول هم زیاد شود. این حرف‌ها در ظاهر زیبا به نظر می‌رسد اما کاملاً با شیوه علمی می‌توان اثبات کرد که این‌چنین سخنانی منطق ندارد و دقیقاً در چارچوب جا انداختن رباخواری است.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان تأکید کرد: متأسفانه کسانی‌ که این سند را تدوین کرده‌اند حساسیتی در برابر پدیده خلق پول نداشته‌اند و با اهل فن هم مشورتی نکرده‌اند و به نظرم بدون تفکر مطالبی را در این سند گنجانده‌اند که پایه علمی ندارد. اساساً در این بند اشتباه املایی هم وجود دارد و شاید منظور نگارندگان چیز دیگری بوده است. شاید منظورشان توزیع منافع خلق پول بوده که البته این هم کاملاً اشتباه است.
بی‌اطلاعی اعضای اندیشکده اقتصاد مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از نحوه تدوین این سند
بخشی یادآور شد: بنده یکی از اعضای اندیشکده اقتصاد مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت هستم و اعضای این اندیشکده تعجب کرده بودند که چگونه این بند در این سند گنجانده شده است. بنده که با برخی از اعضای اندیشکده اقتصاد صحبت می‌کردم آن‌ها از این مسئله بسیار متعجب و معتقد بودند که کار کارشناسی برای نوشتن مسائل اقتصادی این سند انجام نشده است.
عضو اندیشکده اقتصاد مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در پاسخ به این پرسش که پس چه کسانی این سند را آماده کرده‌اند؟ گفت: واقعاً بنده اطلاعی ندارم چون از برخی اعضای اندیشکده اقتصاد سؤال کردم که آیا این مطالب را شما تهیه کرده‌اید که آن‌ها هم از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کردند و گفتند احتمالاً منظورشان چیز دیگری بوده به اشتباه این گونه بیان کرده‌اند.
هوشمندی رهبر انقلاب در برخورد با این سند
وی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب مطالبی را با دقت و هوشمندانه‌ در این‌ باره مطرح کردند و فرمودند که کارشناسان امر این سند را مطالعه کنند و در مورد آن به اظهارنظر بپردازند. این حرف بسیار خوبی بود که ایشان بیان کردند تا راه برای اصلاح باز شود. رهبر معظم انقلاب صریحاً این سند را تأیید نکردند، بلکه از متخصصان حوزوی و دانشگاهی درخواست کردند که این سند را بررسی و نقاط ضعف آن را برطرف کنند و این موضوع نشان می‌دهد که ایشان حواسشان جمع بوده است.
عضو هیئت‎علمی دانشگاه اصفهان در پایان تأکید کرد: باید با جدیت مانع خلق پول شویم، چون کسانی‌ که از این پدیده دفاع می‌کنند جاهل یا عامد هستند.
انتهای پیام

 

مطالب مرتبط
captcha