تسبیح و دعا سرود عمومی عالم خلقت است/ هفت سوره با ذکر تسبیح
کد خبر: 3758081
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۳
آیت‌الله صفایی بوشهری:

تسبیح و دعا سرود عمومی عالم خلقت است/ هفت سوره با ذکر تسبیح

کانون خبرنگاران نبأ ــ مفسر مدرسه علمیه امام خمینی (ره) بوشهر با اشاره به اینکه تسبیح به سه نمونه تسبیح انسانی، تسبیح فرشتگانی و تسبیح پدیده ها تقسیم می شوند، بیان کرد: تسبیح، ذکر و دعا سرود عمومی تمامی عالم خلقت است.

تسبیح و دعا سرود عمومی عالم خلقت است/ هفت سوره با ذکر تسبیح/ هدیه خدا به حضرت زهرا (س)

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ دومین جلسه تفسیر قرآن آیت‌الله صفایی بوشهری ویژه سال جاری، شامگاه 30 مهرماه با حضور دانشجویان و طلاب در سالن اجتماعات دانشگاه علامه طباطبایی منطقه 1 شهر بوشهر برگزار شد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر در این آئین با ابراز اینکه ان شاء الله خداوند توفیق فهم قرآن، ایمان به مفاد وحیانی آن و عمل به آیات آن را به همه ما عنایت کند، گفت: سوره‌های صلاة سوره‌هایی هستند که در نماز از آنها استفاده می‌شود و سوره «جمعه» یکی از سوره‌های مستحب است که در نماز شب جمعه و نماز جمعه خوانده می‌شود که در رابطه با مفاد اجمالی و هندسه بیانی این سوره در جلسه قبل سخن گفتیم و نکاتی تفصیلی پیرامون تسبیح بیان شد.

وی با اشاره به اینکه تسبیح رفع منفیات است، افزود: مبرا داشتن شی‌ء از تمامی رذائل، نیازها و کمبودها یعنی فردی که متکلم می‌شود به ذکر تسبیح، در اندیشه او این است که شیئی که او تسبیحش را می‌گوید مبرا از نقائص و رذائل است.

مفسر قرآن دانشگاه خلیج فارس بندر بوشهر در ادامه اظهار کرد: تحمید شخص حامد که حمد کسی می‌گوید شخصی را مورد تحمید قرار می‌دهد که محمود است و فضائل عالیه را دارد.

امام جمعه بوشهر عنوان کرد: تسبیح در رابطه با یک شخص که منفیات ذاتیه و منفیات نواقص دارد را رفع و رد می‌کند.

آیت‌الله صفایی بوشهری با بیان اینکه همیشه تسبیح مقدم بر تحمید است زیرا در ابتدا رفع رذائل باید اثبات شود و بعد ذکر فضائل شود، گفت: شخصی که حمد می‌گوید در پی حمد و ستایش شی‌ء و در راستای تعالی است و تسبیح و تحمید در کنار هم یک تجلیل کامل می‌شود.

منزه داشتن خداوند؛ تسبیح در حوزه معرفت دینی

رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه استان بوشهر با اظهار اینکه تسبیح حرکت به شکل مداوم است، ادامه داد: تسبیح در حوزه معرفت دینی یعنی منزه داشتن خداوند از تمامی رذائل صفاتی و نواقص ذاتی به شکل مدام و مستمر است و لذا اینقدر تسبیح در عرصه معرفت دینی مهم است که حتی مقدم‌تر از حمد است.

تمامی فرشته‌ها «كُلٌّ فِي فَلَكٍ يَسْبَحُونَ» هستند

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه تسبیح به سه نمونه تسبیح انسانی، تسبیح فرشتگانی و تسبیح پدیده‌ها تقسیم می‌شوند، بیان کرد: تسبیح، ذکر و دعا سرود عمومی تمامی عالم خلقت است و ما ذکر تسبیح فرشتگانی داریم و حتی فرشتگان نیز حمد پروردگار سبحان را می‌گویند و همانطور که در آیه چهلم سوره «یس» آمده است تمامی فرشته‌ها «كُلٌّ فِي فَلَكٍ يَسْبَحُونَ» هستند و انسان نیز اینگونه است و لذا اگر مشکلی هم هست از ناحیه انسان‌ها است و از ناحیه خداوند رحمان هیچگونه اشکالی وجود ندارد.

شروع هفت سوره با ذکر تسبیح

مفسر مدرسه علمیه امام خمینی‌(ره) با عنوان اینکه هفت سوره قرآن «اعلی، حدید، جمعه، حشر، اسراء، تقابون، صف» با تسبیح شروع شده است، گفت: یکی از فرمان‌های خدا این است که انسان‌ها شب و روز تسبیح قادر متعال بگویند.

هدیه خدا به حضرت زهرا(س)

وی تسبیح را موجب ارتقای سطح تقوای انسان عنوان کرد و افزود: تسبیح هدیه‌ای است که خداوند شکور به حضرت فاطمه زهرا‌(س) اهدا کردند.

محبوب ترین ذکر نزد خداوند متعال

امام جمعه بوشهر با اشاره به اینکه «سُبْحَانَ رَبِّیَ الْأَعْلَی وَ بِحَمْدِهِ» محبوب ترین ذکر نزد خداوند متعال است، بیان کرد: ذکر محبوبان خدا، بخشش گناهان، ذکر روزانه صدر بار «سُبْحَانَ رَبِّیَ الْأَعْلَی وَ بِحَمْدِهِ»، ذاکر تسبیح برترین مردم، دفع بلا و فقر و رسیدن به مقام بهشتی را از شش ویژگی ذکر تسبیح است.

ذکر سه میلیون ثوابی

نویسنده کتاب «انوارالهدی (زندگی نامه چهارده معصوم)» اضافه کرد: هر کس روزانه صدر بار ذکر «سُبْحَانَ رَبِّیَ الْأَعْلَی وَ بِحَمْدِهِ» بگوید تمامی گناهان او بخشیده و پاک می‌شود و یک میلیون ثواب برای او می‌بخشد و نیز یک میلیون گناهان او را می‌بخشد و همچنین درجه به او می‌دهد و کسی که استغفار کند خدا او را می‌بخشد و با بیان ذکر مذکور، خداوند سه میلیون حسنه، بخشش گناهان و مقام بهشتی به انسان ذاکر این ذکر عطا می‌کند و برای او ثواب می‌نویسد و لذا چه خوب است که انسان دریای ذکر باشد.

وی عنوان کرد: هر کس که صد بار در روز تسبیح خدا بگوید او برترین مردم در آن روز است مگر اینکه فردی به میزان او آن ذکر را گفته باشد و یا بالاتر از آن فرد ذکر و تسبیح گفته باشد و همچنین نیز کسی که 30 بار تسبیح خداوند سبحان را بگوید پروردگار متعال هفتاد بلا را از او دفع می کند و کمترین بلا فقر است که از او دفع می‌کند.

آیت‌الله صفایی بوشهری با ابراز اینکه تسبیح گفتن دارای آثار وضعی مهم در نظام معرفتی و تکوینی است، گفت: کسی که ذکر عبارت «سُبْحَانَ رَبِّیَ الْعَظِیمِ وَ بِحَمْدِهِ» در رکوع و سجده نماز بگوید خداوند قادر صد ثواب برای او می‌نویسد و یک درخت نخل در بهشت برای او می‌کارد و بدین جهت است که تسبیح یعنی منزه داشتن ذات اقدس باری‌تعالی از نقایص است.

نطق تمامی موجودات بر حسب ابزار بیان است

وی با عنوان اینکه بزرگان معرفت دینی سه نوع نظریه در بحث تسبیح «انسانی، فرشتگانی و پدیده‌ها» دارند، بیان کرد: هر فرد در ذکر تسبیح به مقتضای ذات خود یک نوع نطق دارد و آیه اول سوره جمعه «يُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ الْمَلِكِ الْقُدُّوسِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ» یعنی نطق تمامی موجودات بر حسب ابزار بیان است و این نظر علامه طباطبایی و بزرگان عرفان است.

پرده حجاب دنیا و کشف شهود

نویسنده کتاب قرآنی «پایان دنیا در کلام خدا» ادامه داد: اگر انسانی از پرده حجاب دنیا و کشف شهود عبور کند همه چیز را می‌تواند ببیند و یک بیان فلسفی داریم که حال انسان‌ها بیان تسبیح خداوند رحیم است.

تمامی موجودات تسبیح گوی پدیدآورنده سبحان هستند

وی در پایان با اشاره به اینکه اولین کمبودی که موجودات دارند آن است که پدیده هستند و عدم یک نقص است زیرا نبوده‌اند و بعد بود شدند، اظهار کرد: تمامی موجودات در ذات خودشان دو نقص دارند که نبوده‌اند و نخواهند بود و آن پدیدآورنده منزه از این دو وجود و اشکال است زیرا آن پدیدآورنده؛ خداوند سبحان است و او «الْحَیُّ الْقَیُّومُ» است و در این رابطه کسی که تسبیح می‌کند در لغت یعنی جریان شناور به سمت خاص است و به مانند تمامی موجودات عالم هستی بر یک منظومه و محور و بر حول پروردگار سبحان حرکت می‌کنند و همه در حرکتند و همه ذکر منزه خداوند دارند و تمام چیزهایی که در آسمان و زمین هستند همه آنها بر یک مدار مستمر حرکت شناور تسبیح و تنزیه خداوند را می‌گویند.

حامد فکوری

انتهای پیام

captcha