نقش سالمندان در اقتصاد کشور باید مورد توجه قرار گیرد
کد خبر: 3758232
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۷
اسحاق جهانگیری:

نقش سالمندان در اقتصاد کشور باید مورد توجه قرار گیرد

گروه اقتصاد ــ معاون‌ اول رئیس‌جمهور اظهار کرد: جامعه‌ای كه جمعیت سالمندان سهم عمده‌ای در هرم جمعیتی آن داشته باشد باید تأثیراتش در رشد اقتصادی كشور، بودجه دولت، هزینه‌های صندوق های بازنشستگی و سن بازنشستگی مورد بررسی قرار گیرد و نقش سالمندان در تمام ابعاد سیاسی،‌ اقتصادی،‌ اجتماعی و فرهنگی جامعه به طور دقیق دیده شود.

نقش سالمندان در اقتصاد کشور باید مورد توجه قرار گیرد

به گزارش ایکنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، اسحاق جهانگیری صبح امروز سه شنبه در كنفرانس منطقه آسیا ـ اقیانوسیه نقش خانواده، اجتماع و دولت در جوامع رو به سالمندی، از برگزاری این همایش قدردانی كرد و افزود: این گردهمایی فرصتی برای تأمل و بازاندیشی درباره موضوع سالمندی و سالمندان است كه امیدوارم آغاز یك اقدام بزرگ و جدید برای توجه به سالمندان بوده و دستاوردهای خوبی را به همراه داشته باشد.
معاون اول رییس جمهور با تاكید بر اینكه موضوع جمعیت و آینده نگری برای برنامه های آتی كشور بسیار مهم و تعیین كننده است، اظهار کرد: ایران در دوره ای رشد جمعیت بالای ۴ درصد را تجربه كرده است و تامین نیاز آن رشد بالای جمعیتی، برنامه ریزی دقیق و منسجم را می طلبد.
وی ادامه داد: رشد جمعیت در مقاطعی باعث شد كه مدارس كشور سه شیفت و ۴ شیفت باشند و وقتی كه این جمعیت به سن دانشگاه رسید، كنكورهای بزرگی برای رقابت جهت ورود به دانشگاه ها در كشور برگزار شد كه البته یكی از بركات این جمعیت زیاد، در اقصی نقاط كشور دانشگاه و مراكز دانشگاهی احداث گردید.
جهانگیری خاطر نشان كرد: جمعیت سالمند كشور براساس سرشماری سال ۹۵، حدود ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر است كه براساس پیش بینی ها تا سال ۲۰۵۰ جمعیت سالمند كشور سه برابر و حدود ۳۰ میلیون نفر می شود. ایران تاكنون با چنین جمعیت سالمندی مواجه نبوده و لازم است با استفاده از تجربیات كشورهایی كه در این زمینه موفق بوده اند، برنامه های دقیقی در جهت تامین نیازهای سالمندان انجام دهیم.
معاون اول رییس جمهور با تاكید بر ضرورت برنامه ریزی جهت ارتقاء منزلت و كرامت سالمندان گفت: این برنامه باید با سلامت اجتماعی و توسعه كشور مرتبط باشد و با توجه به جایگاهی كه سالمندان در كشور دارند و اندوخته بزرگی كه این بخش جامعه با خود دارد، هر برنامه ای كه تدوین كنیم حتماً به برنامه های توسعه ای كشور كمك خواهد كرد.
وی با اشاره به اینكه قدرت نظام سیاسی و مدنی در استفاده از ظرفیت و توان سالمندان است، خاطر نشان كرد: دولت باید با كمك نهادهای مدنی بتواند از ظرفیتی كه در جمعیت سالمندی كشور وجود دارد استفاده مطلوب كند.
جهانگیری در ادامه با بیان اینكه دوره سالمندی دوره كمال و بلندای زندگی هر انسان است، تصریح كرد: انبوهی از تجربیات در سالمندان نهفته است كه می تواند گویای اتفاقات گذشته و راهنمای آینده جامعه باشد.
معاون اول رییس جمهور با بیان اینكه نهادهای مدنی بعنوان حلقه های ارتباطی بین سالمندان و دستگاه های دولتی نقش تعیین كننده ای در برنامه ریزی برای ایجاد رفاه و امنیت سالمندان ایفا می كنند، از ایجاد بنیاد فرزانگان قدردانی كرد و افزود: این بنیاد می تواند با استفاده از ظرفیتی كه در سالمندان وجود دارد و از طریق ارتباطی كه با دولت برقرار می كند، نقش موثری در این زمینه داشته باشد.
وی ادامه داد: سیاست ها و برنامه های عملی در جهت توانمند سازی سالمندان، حفظ و ارتقاء سلامت جسمی، روانی و اجتماعی آنها و ایجاد زیرساخت های مورد نیاز برای امنیت سالمندان و ارتقاء سطح امید به آینده در میان این بخش از جامعه است.
جهانگیری گفت: ما باید از برنامه هفتم توسعه با تاكید بیشتری در برنامه ریزی های خود سرفصل مشخصی در ارتباط با نیازها و برنامه های سالمندان داشته باشیم زیرا جامعه ای كه جمعیت سالمندان سهم عمده ای در هرم جمعیتی آن داشته باشد باید تأثیراتش در رشد اقتصادی كشور، بودجه دولت، هزینه های صندوق های بازنشستگی و سن بازنشستگی مورد بررسی قرار گیرد و نقش سالمندان در تمام ابعاد سیاسی،‌اقتصادی،‌ اجتماعی و فرهنگی جامعه به طور دقیق دیده شود.
معاون اول رییس جمهور با یادآوری اینكه صندوق های بازنشستگی در كشور در مقطع فعلی بعنوان یكی از ابر چالش ها پیش روی كشور قرار گرفته اند و به بودجه دولت متكی هستند، افزود: در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد منابع مورد نیاز صندوق بازنشستگی كشوری و حدود ۱۰۰ درصد هزینه های صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح توسط دولت تأمین می شود و این در حالی است كه در سالهای آینده با انباشت نیروی انسانی كه به سن بازنشستگی می رسند، هزینه های آنها باید از طریق این صندوق ها تأمین شود.
وی تصریح كرد: خوشبختانه از اوایل دهه هشتاد شمسی با قانون و آیین نامه ها و نهایتاً‌ سندی كه دردولت تدبیر و امید تدوین شد تا حدودی به این موضوع پرداخته شده است و علاوه بر آن در برنامه های توسعه‌ای و نیز سیاست های كلی جمعیت و سیاست های خانواده كه از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد و بندهایی به مسائل سالمندان و نیازهای آنان اشاره داشته است.
جهانگیری با بیان اینكه در فرهنگ ایرانی، سالمندی مترادف با فرزانگی است، تصریح كرد: همانطور كه تاكنون نهادهای مختلف و مرتبط با نیازهای جامعه در كشور ایجاد شده اند، انسان های شریفی در كشور به صحنه آمده اند و با ایجاد نهادهای مدنی فعال در زمینه موضوعات اصلی جامعه نظیر ساخت مدرسه، بهداشت و درمان و ازدواج، سعی كرده اند بخش وسیعی از بار دولت را بر دوش بگیرند.
معاون اول رییس جمهور از رسانه ها، صدا و سیما، شخصیت های موثر و نخبگان جامعه خواست وضعیت آینده جمعیتی كشور را برای مردم تبیین كنند تا خیرین تمركز بیشتری در این حوزه داشته باشند تا در سالهای آینده دغدغه كمتری برای تأمین نیازهای سالمندان داشته باشیم.
در این مراسم وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی نیز با اشاره به اینكه جمعیت سالمندی كشور در سالهای آینده افزایش خواهد یافت، گفت: بسیار مهم است كه اثرات ناشی از سالمند شدن جامعه را در دستور كار قرار داده و برای آن برنامه ریزی كنیم.
قاضی زاده هاشمی افزود: امید ما این است كه همه سالمندان كشور با هر سطحی از وضعیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سلامتی این امكان را داشته باشند كه بصورت فعال زندگی كنند و كارهای خود را انجام دهند.
سرپرست وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی هم در این كنفرانس با بیان اینكه افزایش جمعیت سالمندی پدیده ای جهانی است و مختص كشور ایران نیست، گفت: در سال ۱۹۸۰ جمعیت سالمندان جهان ۳۸۲ میلیون نفر بود كه این عدد در سال ۲۰۱۷ به ۹۶۲ میلیون نفر افزایش یافت.
وی ا فزود: در ایران شاخص رشد جمعیت ۱.۲ درصد و شاخص رشد جمعیت سالمندی ۷.۸ درصد است كه این یعنی در برنامه های خود باید حمایت های اقتصادی و اجتماعی از سالمندان را دو چندان كنیم.
انتهای پیام

captcha