مستکبران عالم «وقود» جهنم هستند
کد خبر: 3758322
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۶
آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی:

مستکبران عالم «وقود» جهنم هستند

گروه حوزه‌های علمیه ــ مفسر قرآن کریم گفت: گاهی فرد خودش در رأس کفر و جزء ائمه نفاق است و گاهی جزء پیروان است؛ اگر جزء رهبران بود در حد وقود و اگر جزء پیروان بود، هیزم جهنم است.

مستکبران عالم «وقود» جهنم هستندبه گزارش ایکنا؛ آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی در ادامه تفسیر خود در مسجد اعظم با اشاره به تعبیر «طلاق» که حضرت علی(ع) خطاب به عایشه گفته است، گفت: در اینجا مراد از طلاق تعبیر فقهی است؛ یعنی من تعبیر «ام‌المومنین» را از تو برمی‌دارم.

وی با بیان اینکه رسول اکرم(ص) بارها به همسران خود درباره عدم ورود به فتنه‌ها هشدار دادند، افزود: این هشدارها در مورد سقیفه و بعد از آن مصداق دارد، ولی برخی از زنان ایشان توجه نکردند.

این مفسر قرآن با بیان اینکه پیامبر(ص) در طول عمرشان به دست خودشان معدود افرادی را کشتند و به هلاکت رساندند، بیان کرد: سرّ و رازش این بود که خدا او را به عنوان رحمةللعالین معرفی کرد و رحمت خدا نه‌تنها بیش از غضب او بلکه پیشتر از غضب اوست؛ همان طور که فرمود «یا من سبقت رحمته غضبه» «برحمتک التی وسعت کل شیء»؛ پیامبر(ص) هم باید تابع این مسئله باشند؛ لذا ایشان دستور می‌دادند و دیگران آن را انجام می‌دادند.

وی با بیان اینکه کسی در ابدیت بهشت اختلاف ندارد و اختلاف در مورد خلود در جهنم است، ادامه داد: این مسئله نشان می‌دهد که غضب خداوند تحت رهبری رحمت اوست؛ بنابراین اگر در قیامت خدا مظلوم را خوشحال و انتقام از ظالم می‌گیرد، مصداق رحمت است؛ همان طور که رحمت جامعه در عدل و قطع ید و تازیانه است.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه شجاعت پیامبر(ص) قابل مقایسه با امام علی(ع) نیست، عنوان کرد: وقتی آتش جنگ سنگین می‌شد امام به پیامبر(ص) پناه می‌بردند؛ البته امام نفرمود که ما وقتی می‌ترسیدیم بلکه فرمود وقتی آتش جنگ تشدید می‌شد  به سنگر وجود پیامبر(ص) پناه می‌بردیم.

این مفسر قرآن با بیان اینکه انسان هر عمل و فکری داشته باشد نابودشدنی نیست، اظهار کرد: به محض اینکه انسان عملی را مرتکب شود در خط تولید افتاده و دیر و زود به بیماری بدخیم تبدیل خواهد شد؛ درست همانند کسی که غذائی سمی بخورد بعد از چند ساعت وارد خط تولید شده و بیماری منجربه افتادن فرد می‌شود؛ اگر کسی دزدی کند و دروغی بگوید و آبروی کسی را ببرد و حرفی بزند، نباید فکر کند تمام شده است؛ مگر می‌شود چیزی وجود یابد و معدوم شود؟ به همین دلیل گاهی بعد از 20 سال قتل و دزدی فاش می‌شود.

این مرجع تقلید بیان کرد: البته توبه می‌تواند سیئات را از بین ببرد و حتی تبدیل به حسنه بکند؛ توبه مانند درمان یک بیماری است و اگر کسی علاج کند مشکل حل می‌شود، ولی اگر توبه نکند تبدیل به نار و وقود نار خواهد شد و خود شخص هیزم گر گرفته می‌شود و عذاب با او هست؛ لذا قرآن فرمود ما چیز تازه‌ای نیاورده‌ایم، بلکه عمل است که شما را می‌سوزاند.

وی افزود: گاهی فرد خودش در راس کفر و نفاق و ائمه نفاق و کفر است و گاهی جزء پیروان است و اگر جزء رهبران بود در حد وقود و اگر جزء پیروان بود هیزم جهنم است؛ ائمه کفر هم بار ضلالت خود و هم بار اضلال دیگران را بر دوش می‌کشند.

این مفسر قرآن عنوان کرد: دنیا جای تغییر است؛ کدام بت‌پرست است که نظیر اباذر و مقداد و سلمان که با توبه موحد نشدند؟؛ همان طور که در دنیا، طیب آلوده می‌شود آلوده نیز طیب می‌شود ولی در قیامت دار تبدیل و تغییر نیست.

وی با تاکید بر اینکه هیچ دلیلی نداریم که انسان نیمه مرده هم توبه‌اش پذیرفته نیست، عنوان کرد: البته معلوم نیست که چنددرصد مشمول این هستند که در هنگام مرگ (که انسان نیمه مرده است) بتواند یاد خدا باشد و توبه کند همچنین انسان مومن در قیامت نوری دارد که کفار آرزوی آن را دارند و درخواست می‌کنند ولی به آنان اعطا نمی‌شود.

انتهای پیام

captcha