انصراف از عضویت در هیئت امنای بنیاد جدید‌التأسیس مسابقات قرآن
کد خبر: 3758330
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۵
انجم‌شعاع همراه با بیان دلایل خبر داد:

انصراف از عضویت در هیئت امنای بنیاد جدید‌التأسیس مسابقات قرآن

گروه مسابقات ــ یکی از اعضای هیئت امنای بنیاد مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان برخی دلایل به عضویت خود در این بنیاد پایان داد.

انصراف از عضویت در هیئت امنای بنیاد مسابقات قرآن / دلایل انصراف

به گزارش ایکنا؛ یکشنبه 29 مهرماه بود که حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، طی جلسه‌ای احکام اعضای بنیاد مسابقات قرآن این سازمان را، که از سوی حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی، رئیس پیشین سازمان اوقاف، صادر شده بود، خبری کرد تا بنیاد مسابقات قرآن که در روزهای اخیر شاهد بحث‌های زیادی  در این باره بود، وارد فاز جدیدی از فعالیت خود شود.
در حالی که به نظر می‌رسید معرفی هیئت امنای این بنیاد که در بین اعضای آن اسامی افرادی همچون‌ حجت‌الاسلام علی مقنی نصرآبادی، محمدتقی میرزاجانی، سلمان روحی و محمد انجم‌شعاع به چشم می‌خورد، آخرین اقدامات برای استقرار آن باشد، اما امروز با چالش جدیدی به اسم انصراف یکی از اعضای هیئت امنا مواجه شده است.
تازه‌ترین خبرها از بنیاد مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه حکایت از انصراف یکی از اعضای این هیئت دارد. «محمد انجم‌شعاع» امروز اول آبان‌ماه از عضویت در بنیاد مسابقات سراسری قرآن انصراف داده است. خبرنگار ایکنا برای اطلاع از دلایل این انصراف گفت‌وگویی انجام داده که در ادامه آمده است.
محمد انجم‌شعاع، معاون هماهنگی و نظارت شورای توسعه فرهنگ قرآنی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا ضمن اعلام خبر انصراف خود از عضویت در بنیاد مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه به بیان دلایل این تصمیم پرداخت و گفت: اولین دلیل این است که موقعیت زمانی احکام صادره و اهدای آن‌ها مناسب نبود. منطقی‌تر این بود در دوره‌ای که ریاست قبلی سازمان اوقاف در ثبات کاری بودند، این کار عملی شود نه ‌اینکه در واپسین روزهای حضور خود احکام صادر شود.
انجم‌شعاع با اشاره به اینکه این احکام بعد از تودیع و معارفه رؤسای قدیم و جدید اجرا شده است، افزود: به نظر می‌رسد این موضوع وفق چندانی با اخلاق قرآنی نداشته باشد، اگرچه عضویت بنده لطف رئیس سازمان بوده و از آن قدردانی می‌کنم.
عضو سابق هیئت امنای بنیاد مسابقات قرآن در ادامه به حضور خود در کمیته نظارت ستاد عالی مسابقات قرآن اشاره و اظهار کرد: دلیل دوم این انصراف وظیفه خطیری است که در ستاد عالی مسابقات برعهده من گذاشته شده است. به حَسَب این وظیفه مسئولیت نظارت بر اجرای فعالیت‌ها در دستگاه‌های مختلف از جمله سازمان اوقاف و امور خیریه را دارم و منطقی نیست که ناظر خود مجری کار باشد.
وی با تأکید بر اینکه در نظر گرفتن یک موقوفه برای پشتیبانی مادی از مسابقات قرآن کار ارزشمندی است، گفت: به هر جهت جنس بنیاد قرآن از جنس ساختارهای قرآنی است که باید مباحث مطرح شده در آن بر مبنای مدلی که در هیئت مطرح و بحث می‌شود، تصویب شود [استقلال در تصمیم‌گیری]. این فرایند باید طی می‌شد. البته با شکل‌گیری ساختار مردمی به نام بنیاد قرآن و با مدلی که در برخی کشورها همچون مالزی وجود دارد به شدت موافق هستم.
انجم‌شعاع با تأکید بر اینکه در دوره جدید مدیریت سازمان اوقاف از این ساختار دفاع خواهم کرد، گفت: به اعتقاد من راه برون‌رفت از بزرگ شدن مجموعه‌های دولتی این است که کارها به بخش مردمی واگذار شود و مجموعه‌های دولتی کارها را به مردم واگذار کنند. بنابراین این اِشکال به بنیاد وارد است که رابطه و نسبت آن با بخش مردمی شفاف نیست. یعنی میزان نفوذ مجموعه اوقاف و امور خیریه بر این مجموعه مشخص نشده است و معلوم نیست هیئت امنا تا چه میزان می‌تواند در مسیر مسابقات تصمیم بگیرد.

مسئول کمیته نظارت و ارزیابی ستاد عالی مسابقات قرآنی کشور با بیان اینکه برخی رویکردها در اوقاف قابل قبول و قابل دفاع است، گفت: اینکه عناصر جوان و کارآمدی در هیئت حضور دارند از نقاط مثبت است، اما آنچه باید گفته شود این است که در حال حاضر عنوان این بنیاد مسابقات قرآن سازمان اوقاف است و در آینده باید تبدیل به مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران شود. لذا به اعتقاد من در این بنیاد باید همه جریانات قرآنی کشور در هیئت امنا نقش داشته باشند. این نقیصه ممکن است در آینده برطرف شود، اما هم اکنون نیز قابل رفع است.
وی آخرین دلیل برای انصراف از حضور در هیئت امنای این بنیاد را باز گذاشتن دست رئیس جدید سازمان اوقاف و امور خیریه برای تصمیم‌گیری‌های جدید بیان کرد و گفت: یکی دیگر از دلایل انصراف این است که این فرصت را در اختیار ریاست قرار دهیم تا در مورد عضویت‌ها تصمیم بگیرد، چراکه با نگاه‌های جدید باید طراحی شود. به احترام مدیریت جدید و اختیار داشتن رئیس جدید سازمان این کار را انجام داده‌ام.
انجم‌شعاع در پایان با تأکید بر اینکه استقرار چنین بنیادی از آرزوهای دیرین بوده است، اظهار کرد: امیدوارم اصل بنیاد در کمیسیون تبلیغ و ترویج و در صورت لزوم در شورای توسعه فرهنگ قرآنی مورد تأیید قرار بگیرد و هیئت امنایی فراگیر اما چابک در آن حضور داشته باشد تا بتواند کارهای بزرگ ملی و بین‌المللی را پذیرا باشد.

انتهای پیام

captcha