انتخاب اثر شاخص دفاع مقدس با دو رویکرد متفاوت
کد خبر: 3758454
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۱
فروغی جهرمی اظهار کرد:

انتخاب اثر شاخص دفاع مقدس با دو رویکرد متفاوت

گروه ادب ــ دبیر جایزه کتاب سال دفاع مقدس از انتخاب اثر شاخص ملی دفاع مقدس با دور رویکرد متفاوت خبر داد و گفت: در این راستا با فقر اثر در حوزه ادبیات کودک و نوجوان مواجه هستیم.

انتخاب اثر شاخص دفاع مقدس با دو رویکرد متفاوت/فقر اثر در ادبیات کودک و نوجوانمحمدقاسم فروغی جهرمی، دبیر هجدهمین دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره این دوره از جایزه کتاب سال دفاع مقدس گفت: حساسیت‌های این دوره از جایزه کتاب سال دفاع مقدس با دوره‌های گذشته متفاوت است، چراکه در این دوره انتخاب اثر شاخص یا کتاب تراز فرهنگ دفاع مقدس را در دستور کار داریم و حساسیت جلسات داوری بیش از دوره‌های قبل است، چراکه باید اثر شاخص ملی انتخاب شود.

وی افزود: انتخاب اثر شاخص با دو رویکرد متفاوت در این دوره برگزار می‌شود؛ اثر شاخص ملی را دبیرخانه مرکزی و استان‌ها انتخاب می‌کند و هر یک به صورت مستقل این کار را انجام می‌دهند. با توجه به اینکه داوری آثار آغاز شده، تا سه هفته آینده این داوری‌ها به پایان می‌رسد.

فروغی جهرمی با بیان اینکه در این دوره کتاب‌های سال‌های 95 و 96 داوری می‌شوند، ادامه داد: تعداد عناوین در این دوره در مقایسه با دوره‌های قبل افزایش چشمگیری دارد. در واقع در دوره قبل، که کتاب‌های منتشر شده سال‌های 93 و 94 را شامل می‌شد، حدود 1700 عنوان اثر بررسی شد و در این دوره بیش از 3 هزار عنوان اثر بررسی می‌شود، یعنی بیش از 70 درصد افزایش داشته و طبیعی است که تعداد جلسات داوری و تمرکز بر روی آثار و هر موضوعی بیشتر باشد.

دبیر این جایزه گفت: با توجه به اینکه برای اولین بار در این دوره داوری در استان‌ها به صورت مستقل برگزار می‌شود؛ از این رو نباید توقع داشته باشیم، داوری مشابه دوره‌های پیش باشد، زیرا این دو رویکرد از نظر اختصاص زمان، دقت و حساسیت بسیار متفاوت از دوره‌های قبل است و ما نمی‌توانیم ادعا کنیم که این کار را با تمام ویژگی‌ها و شاخص‌ها در سطح بالایی برگزار کنیم.

وی از این دوره به عنوان دوره گذار یاد کرد و گفت: گذار از آنچه هست به آنچه باید باشد. از این رو این دوره مستلزم سازوکارهایی است که باید به طور طبیعی آن‌ها را سامان دهیم.

فروغی جهرمی در ادامه این‌چنین گفت: از نشست‌هایی که قول برگزاری آن‌ها را داده بودیم، تاکنون چهار جلسه در گروه‌های شعر و داستان در کنار داوری‌ها برگزار شده که جلسات بسیار پرمحتوایی بود. برای ادامه نشست‌ها برنامه‌ریزی شده تا با همکاری مراکز پژوهشی و رسانه‌ها انجام شود و نتیجه این نشست تدوین و در قالب مجموعه‌ای منتشر خواهد شد.

وی با اشاره به معیارهای انتخاب اثر ملی بیان کرد: در هر گروه شاخص‌هایی از سوی گروه‌های داوری تعیین و تصویب شده که هر یک با گروه‌های دیگر متفاوت است. همچنین دیدگاه‌های داوران در مورد اثر شاخص به صورت مستقل در قالب کتاب منتشر خواهد شد تا نگاهی که به یک اثر شاخص وجود دارد، به مخاطبان و نویسندگان منتقل شود و کتاب‌هایی که در آینده چاپ می‌شود خود را به این شاخص نزدیک‌تر کنند.

وی در ادامه به تعداد آثار داوری شده در گروه‌های مختلف اشاره و بیان کرد: تعداد آثار استانی در مقایسه با تهران بسیار زیاد بود و شعر، خاطره، داستان و مستند (زندگینامه‌ها) بیشترین آثار استانی را داشتند؛ از این رو انتخاب کتاب استانی نیز در این چهار گروه انجام می‌شود، یعنی همه گروه‌های داوری مانند پژوهش گروه‌های سیاسی نظامی، هنر و تاریخ شفاهی در استان‌ها وجود ندارد.

فروغی جهرمی ادامه داد: از میان گروه‌های مختلف بیشترین افزایش عنوان در گروه مستند است که سه برابر شده و در دوره قبل 451 اثر بود و اکنون 1371 اثر داوری می‌شود. در بخش خاطره نیز 496 بود و اکنون 684 اثر وجود دارد. تعداد آثار در بخش پژوهش فرهنگی از 94 به 220 رسیده است. آثار درباره هنرهای نمایشی و شهدای مدافع حرم نیز افزایش چشمگیری داشته است. البته برخی موضوعات مانند تاریخ شفاهی کاهش پیدا کرده یعنی از 31 به 19 رسیده است.

دبیر هجدهمین دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس تصریح کرد: در حوزه ادبیات کودک و نوجوان با فقر آثار مواجه‌ایم و در مقایسه با دوره گذشته 40 درصد کاهش داشته است، یعنی از 180 اثر در دوره قبل به 62 عنوان اثررسیده است. به نظر می‌رسد باید ناشران سرمایه‌گذاری بیشتری در این زمینه انجام دهند و متأسفانه از مخاطبان کودک و نوجوان در این حوزه غفلت شده است.

وی در پایان درباره برگزاری مراسم اختتامیه این جایزه گفت: مراسم پایانی این جایزه اواخر آذرماه یا اوایل دی‌ماه برگزار می‌شود.

انتهای پیام

captcha