پیاده‌روی اربعین؛ بزرگترین تجمع مردمی گرد سفره امامت
کد خبر: 3758842
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۹
استاد حوزه:

پیاده‌روی اربعین؛ بزرگترین تجمع مردمی گرد سفره امامت

کانون خبرنگاران نبأ ــ حجت‌الاسلام تخاوری گفت: اگر همه مردم بر سر سفره اهل‌ بیت(ع) می‌نشستند، دیگر فرقه‌های مختلف پیش نمی‌آمد. شاید فلسفه پیاده‌روی اربعین، همین نشان دادن بزرگترین تجمع مردمی بر سر سفره امامت باشد؛ در روز اربعین همه عالم این تجمع را می‌بینند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی تخاوری، استاد حوزه علمیه آیت‌الله حق‌شناس تهران در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ پیرامون اربعین حسینی به فلسفه این کنگره عظیم انسانی و کسانی که توفیق حضور در این رویداد و برنامه فرهنگی را ندارند به ایراد مطالبی پرداخت که شرح آن از نظر می‌گذرد:

ایکنا: فلسفه اربعین حسینی چیست؟

حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه می‌فرمایند: «و امامتنا امانا من الفرقه: خداوند متعال امامت ما را به خاطر دوری از فرقه فرقه شدن قرار داده است» یعنی اگر همه مردم بر سر سفره اهل‌ بیت(ع) می‌نشستند، دیگر فرقه‌های مختلف پیش نمی‌آمد. شاید فلسفه اربعین، همین نشان دادن جمع شدن مردم بر سر سفره امامت باشد. در روز اربعین همه عالم این تجمع را می‌بینند.

ایکنا: کسانی که سعادت هم‌جواری در کنار مرقد اباعبدالله(ع) در روز اربعین را ندارند چگونه به این ثواب دست پیدا کنند؟

اشخاصی که توفیق زیارت را در روز اربعین ندارند اگر نیت رفتن هم داشته باشند، طبق روایت إن‌شاءالله ثواب زیارت را می‌برند. ضمن اینکه خواندن زیارت عاشورای صد لعن و سلام، همچنین زیارت وارث می‌تواند ما را به ثواب زیارت برساند. شخصی به خدمت امام صادق(ع) رسید و به حضرت بیان کرد که نمی‌تواند به زیارت اباعبدالله(ع) برسد، حضرت فرمودند: «هر وقت اراده زیارت اباعبدالله کردی و نتوانستی بروی به پشت بام خانه برو رو کن به قبله و بگو «السلام علیک یا اباعبدالله. السلام علیک و رحمةالله و برکاته» خداوند ثواب زیارت اباعبدالله(ع) را به این شخص می‌دهد.

زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) هم یکی از بهترین کارها برای رسیدن به ثواب زیارت سیدالشهداء است؛ روایت داریم که امام هادی(ع) می‌فرمایند: «مَن زارَ عَبدالعَظیمِ الحَسَنی(ع) بِرِی کَمَن زارَ الحُسَین(ع) بِکَربَلا» امام هادی(ع) به مردی از اهالی ری فرمودند: اگر قبر عبدالعظیم را در شهر ری زیارت کنید، چنان است که گویی امام حسین(ع) را در کربلا زیارت کرده‌اید. (مستدرک الوسائل، جلد سوم، صفحه ۶۱۶).

ایکنا: درسی که امروز باید از اربعین حسینی بگیریم؟

درس‌های زیادی از اربعین حسینی گرفته می‌شود؛ همدلی، همبستگی و بی‌توجهی به ظواهر دنیایی. همچنین همه اقشار با همه تفاوت‌ها در محضر امام(ع) جمع شدند؛ درس نوکری کردن برای اباعبدالله ولو با کمترین دارایی و درس از خود گذشتگی و سختی را به جان خریدن در راه رضایت اباعبدالله الحسین(ع) از دیگر درس‌هایی است که می‌توان از اربعین حسینی گرفت.

علیرضا برومند

انتهای پیام

captcha