از گرانی کتاب‌ها در کنار کاهش قدرت خرید تا حضور ۹۰۰ ناشر داخلی و خارجی
کد خبر: 3758859
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۹
ایکنا از شانزدهمین نمایشگاه کتاب تبریز گزارش می‌دهد؛

از گرانی کتاب‌ها در کنار کاهش قدرت خرید تا حضور ۹۰۰ ناشر داخلی و خارجی

گروه فرهنگی - شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز در حالی از ۲۹ مهرماه شروع شد و تا چهارم آبان ماه ادامه دارد که گرانی کتاب‌ها در کنار کاهش قدرت خرید مردم و به خصوص دانشجویان به سوژه اصلی نمایشگاه امسال تبدیل شده است.

گزارش ایکنا از برگزاری شانزدهمین نمایشگاه کتاب تبریز

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز با گذشت تقریبا ربع قرن از عمر خود همچنان یک اتفاق بزرگ فرهنگی است که طی آن ناشرانی از سراسر کشور به همراه برخی از ناشران خارجی، به منظور عرضه ‌ جدیدترین تولیدات خود در موضوعات مختلف، حضور می‌یابند.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز به عنوان مهمترین رویداد فرهنگی شمال غرب کشور در حالی از چند روز گذشته شانزدهمین دوره خود را آغاز کرد که علاوه بر حضور 900 ناشر مختلف داخلی  و خارجی یکی از نقاط قوت نمایشگاه دوازدهم به شمار می‌آید.

در کنار نمایش و عرضه کتاب‌ها و آثار فرهنگی و هنری، اجرای بیش از 22 برنامه مختلف فرهنگی و هنری همچون تئاتر با موضوع‌های دفاع مقدس، نمایشگاه عکس و خوشنویسی با موضوع مشاهیر و طبیعت آذربایجان، کارگاه نقاشی، شعرخوانی و تجلیل از خادمان صنعت چاپ و پیشکسوتان این حوزه از مهم ­ترین برنامه ­های جنبی است که برای نمایشگاه در نظر گرفته شده است.

برای کسانی که برای اولین‌بار قدم به نمایشگاه کتاب بگذارند پیدا کردن غرفه مورد نظر سخت دشوار است، نتوانستیم کتابچه یا بروشوری پیدا کنیم که از همان ابتدا در اختیار بازدید کننده قرار بگیرد تا وی بتواند بدون سردرگمی ناشر و به دنبال آن کتاب مورد نظر خود را خریداری کند.

در صحن اصلی و حیاط نمایشگاه غرفه‌های بسیاری تعبیه شده و  از آهنگ‌های مطبوعاتی که در محوطه پخش می‌شود تا از غرفه‌های تبلیغاتی، فرهنگی، برای بازدید‌کننده جذاب و دیدنی است.

غرفه‌های اغذیه‌فروشی و ساندویچ فروشی و تنقلات فراوان که بی هیچ نظمی در حیاط نمایشگاه برپا شده‌اند، با یک گپ و گفت کوتاه با مشتری‌های این اغذیه‌فروشی‌ها متوجه می‌شویم کیفیت موادغذایی که در این محل‌ها فروخته‌می‌شود چندان رضایت‌بخش نیست.

در این هیاهو و ازدحام جمعیت پیدا کردن بیلبوردهایی که سالن‌ها و شماره هر غرفه بر روی آن نوشته خود کار دشواری است چه رسد به پیدا کردن نقشه کلی نمایشگاه. بازدید کننده باید آنقدر در محیط بچرخد تا بتواند با همه امکانات نمایشگاه آشنا بشود و این وقت بسیار می‌برد.

از ابتکارات این دوره از نمایشگاه کتاب تبریز، فروش بن کتاب به روش بانکی است، باجه‌های بانک شهر که به عنوان عامل فروش بن‌های کتاب در این دوره از نمایشگاه معرفی شده است، در سالن شهریار میزبان بازدیدکنندگان است، علاوه بر آن، فروش اینترنتی بن‌ کارت کتاب که پیش از آغاز به کار این نمایشگاه دایر بوده کمک زیادی به افراد کرده است.

دیگر نیاز نیست برای خرید بن کتاب، ساعت‌های طولانی در صف و سرپا ایستاد و منتظر ماند، خوشبختانه بازدیدکنندگان می‌توانند در صندلی بنشینند و منتظر باشند تا نوبت آنها برسد، هرچند مردم باز هم ناراضی‌اند، می‌گویند خرید بن کتاب زمان زیادی از آنها می‌گیرد و تخفیف‌ها کافی نیست!

 پرویز بهجت یکی از بازدید کنندگان این دوره از نمایشگاه کتاب تبریز است، از نبود فضا برای استراحت و نشستن گله می‌کند و می‌گوید: برای افرادی چون من که پا به سن گذاشته‌اند، زمان طولانی سرپا بودن و راه رفتن مقدور نیست.

به سراغ غرفه داران می‌رویم، برخی از عدم استقبال کافی حرف می‌زنند و برخی از فروش خود راضی هستند.

در یک غرفه متوقف شده و با مسئول آن غرفه هم‌کلام می‌شوم، غرفه وی متعلق به نشر تخصصی شعر است، استقبال را خوب ارزیابی می‌کند و می‌گوید: خوشحالم شعرخوانی جایگاه مناسبی بین ایرانی‌ها دارد، استقبال در نمایشگاه حاضر، تا به امروز خوب بوده و امیدوارم در سال‌های آتی از این هم بهتر شود.

وی می‌گوید: پیگیر پخش تیزر ۳۰ ثانیه‌ای در رادیوی نمایشگاه بودیم، به این صورت که با پرداخت هزینه، هر ناشر و کتابفروش بتواند، بسته‌ فرهنگی خود را که در نمایشگاه حاضر است، معرفی بکند، ولی موفق نشدیم و پیشنهاد ما با استقبال مسئولین همراه نشد.

وی افزود: در حال حاضر برنامه‌هایی که در سالن پخش می‌شود به معرفی غرفه‌های موجود نمی‌پردازد. در این روزها  در کل مشکل چندانی نداشتیم و برخورد با غرفه‌داران خوب بود.

کاظم‌زاده دیگر غرفه‌دار در سالن پروین اعتصامی نمایشگاه کتاب تبریز است، وی می‌گوید که از ۴ سال پیش در این نمایشگاه‌ها شرکت کرده است.

وی افزود: نمایشگاه تبریز جذابیت خاصی ندارد، جذابیت بصری خاصی در شکل و ظاهر غرفه‌ها، فضای سالن‌ها و حیاط نمایشگاه وجود ندارد، به نظر بنده باید از شیوه‌های مدرن و یا کلاسیک در این طراحی‌ها بهره گرفت.

کاظم‌زاده تبلیغات نمایشگاه کتاب تبریز را نیز ناکافی می‌داند و ادامه می‌دهد: تبلیغات کم است، این سطح از تبلیغات برای نمایشگاه کافی نیست.

یکی از دانشجویان کارشناسی مهندسی مواد دانشگاه تبریز که به گفته خودش چند سالی است به این نمایشگاه می‌آید، گفت: کتاب‌های علمی خاصی در نمایشگاه کتاب تبریز عرضه نمی‌شود و به نظر می‌رسد ناشران کتاب‌های باقیمانده نمایندگی‌های استانی خود را در این نمایشگاه عرضه می‌کنند و این موضوع تاسف برانگیز است.

احسان ارشی با تأکید بر اینکه باید مسئولان برگزاری نمایشگاه در خصوص کتاب‌های عرضه شده ناشران ورود پیدا کنند، ادامه داد: جایگاه نمایشگاه کتاب تبریز به عنوان دومین نمایشگاه بزرگ کتاب کشور بعد از نمایشگاه تهران وضعیت مطلوبی ندارد و باید علاوه بر بحث کمیت به کیفیت کتاب‌ها نیز دقت کرد.

وی با اشاره به اینکه نمایشگاه‌های کتاب رخدادهای فرهنگی ناب و مهمی هستند، افزود: در این چند سالی که به این نمایشگاه می‌آیم جمعیت خوبی را می‌بینم که مشخص است جایگاه نمایشگاه در استان و بین دانشگاه‌های مختلف استان بالا است ولی متاسفانه وضعیت رکود کیفیت کتاب‌ها موضوعی است که نمی‌توان به راحتی از کنارش گذشت و باید فکری برای این موضوع اندیشیده شود.

هاله یوسفی نیز غرفه‌دار دیگری است که اولین تجربه حضور خود در تبریز را پشست سر می‌گذارد، می‌گوید: انتظار نداشتم استقبال در شهر تبریز بدین نحو باشد، از فروش راضی هستیم.

وی می‌گوید: البته بازدیدکننده  خیلی بیشتر از خریدکننده است، بیشتر مردم تمایلی به خرید ندارند و فکر می‎کنم این مسئله به وضعیت معیشتی مردم برمی‌گردد.

صادقی بازدید کننده‌ای است که در این غرفه مشغول بررسی است، چندین کتاب برمی‌دارد و به نظر می‌رسد در حال مطالعه مقدمه این کتاب‌هاست، از او درمورد تجربه خرید در نمایشگاه می‌پرسیم، می گوید: قیمت کتاب‌ها بالا است، با وجود تخفیف ۲۰ درصدی نمایشگاه و برخی تخفیفاتی که خود ناشران در نظر گرفته‌اند، باز هم قیمت کتاب‌ها بالا است.

وی می‌گوید: دانشجوی کارشناسی ارشد هستم و چند کتاب درسی خریدم، به نظر من زمان برگزاری نمایشگاه کتاب مناسب نیست، نمی‌توان برای خرید کتاب‌های درسی و ترمی دانشگاهی از نمایشگاه تا ۲۶ مهر صبر کرد.بسیاری از همکلاسی‌های من کتاب‌های خود را از ماه پیش خریداری کرده‌اند.

به سراغ غرفه‌دار دیگری می‌رویم، به اصطلاح مشغول چانه زدن با یک مشتری است، کتاب‌هایی که مشکلات چاپی داشته باشند، با قیمت کمتری به فروش می‌رسند و اقای اکبری نیز دو سه کتاب دارد که از این مشکلات داشته باشد.مشتری بالاخره تخفیف ۴۰درصدی از او می‌گیرد و خوشحال از خرید خود از غرفه دور می‌شود. 

از دیگر بخش‎های این نمایشگاه، غرفه‌های مخصوص کودکان و نوجوانان است، کودکانی که پدران و مادران خود را تا زمان طولانی سرپا نگاه می‌دارند که نقاشی کنند و جایزه بگیرند، کتاب بخرند و یا سرود بخوانند.

ژاله نامدار، مادر امیرعلی ۷ ساله است، چند کتاب داستان در دست گرفته و می‌گوید: امیدوار بود چند نویسنده‌ کتاب عرصه کودک و نوجوان را در این نمایشگاه دیده و با آنها گفت‌وگویی داشته باشد.

از او درباره انگیزه این خواسته‌اش می‌پرسم، می‌گوید: چندین داستان مناسب برای این سن نوشته‌ام، البته این داستان‌های من در جایی چاپ نشدند و همیشه دلم خواسته با نویسندگان و ناشران این حوزه، در این مورد مشورتی بکنم.

وی دل‌مشغولی دیگری نیز دارد، بن کارتی به ارزش ۱۵۰ هزارتومان خرید کرده و تا کنون فقط ۵۰ هزار تومان از آن را خرید کرده است، می‌گوید: کاش بعد از نمایشگاه نیز بتواند با این بن کارت‌ها را از دیگر کتابفروشی‌های سطح شهر خرید بکند.

از یک غرفه‌دار در مورد این مسئله می‌پرسم، می‌گوید: 15 روز بعد از نمایشگاه هم بن کتاب‌ها اعتبار دارند و ۱۲ کتاب‌فروشی بزرگ تبریز این بن‌ها را می‌پذیرند.

 انتهای پیام

captcha