قاریان از هشدارهای الهی درس بگیرند/ لزوم تدریس آفات تلاوت در کنار آداب آن
کد خبر: 3758949
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۶
عباس سلیمی:

قاریان از هشدارهای الهی درس بگیرند/ لزوم تدریس آفات تلاوت در کنار آداب آن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ پیشکسوت قرآنی با بیان اینکه اگر قاری تأثیری از هشدار‌ها و نهیب‌های الهی نگیرد خود را معطل کرده است، تأکید کرد: باید تمام تلاش خود را به کار بگیریم تا آفات این مسائل به حداقل برسد و راه‌حل این است که در جلسات قرآن در کنار تدریس آداب تلاوت، آفات تلاوت نیز تدریس و گوشزد شود.

قاریان، از هشدارهای الهی درس بگیرند/ لزوم تدریس آفات تلاوت در کنار آداب آن

عباس سلیمی، خادم‌القرآن و پیشکسوت قرآنی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، گفت: آفات صرفاً محدود به مسابقات قرآن نیست، حضرت علی(ع) فرمودند: «لكلِ شيءٍ آفةٌ»، با استناد به این حدیث هر چیزی ممکن است آفات داشته باشد، همان طور که بی‌توجهی به ضروریات کشاورزی زمینه بروز آفت را گسترش می‌دهد همه مباحث اجتماعی، فرهنگی و... نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

غرور بین برخی از قاریان و دیگر جامعه قرآنی به عنوان آفت مطرح می‌شود
وی تصریح کرد: گاهی مسابقات قرآن را آسیب‌شناسی کردند و غرور بین برخی از قاریان و دیگر جامعه قرآنی به عنوان آفت صرف اخلاقی مطرح بوده که باید از ابعاد مختلف به آن پرداخته شود. آن حدیث دلنشین از پیامبر(ص) که فرمودند: «اگر کسی قرآن را فرا گیرد برای ریا کاری، شهرت‌طلبی، فخرفروشی و طلب دنیا خداوند استخوان‌های او را در روز قیامت در هم می‌شکند» برای قاریان به‌ ویژه قاریان جوان و نوجوان باید تفهیم شود.

در کنار مسابقات در هر مقطع و سطحی کارگاه‌های آموزشی اخلاق برگزار شود
سلیمی ادامه داد: اگر همه قاریان عمق هشدار نبوی را متوجه شویم، جایی برای غرور و تکبر وجود ندارد. برای جلوگیری از بروز این مشکل باید در کنار مسابقات، در هر مقطع و سطحی کارگاه‌های آموزشی جذاب با حضور علما، مربیان و اساتید متخلق و عامل به اخلاق قرآنی برگزار شود تا تمام گرفتاری‌هایی را که ممکن است به دلیل بی‌توجهی به دستورات خدا دامنگیر حافظ، قاری، مترجم، کاتب، خادم، مدیر قرآنی و .. شود تذکر دهند؛ تذکر به موقع قطعاً از آثار و آفات غرور می‌کاهد.

لزوم تدریس آفات تلاوت در کنار آداب آن
قاری بین‌المللی اظهار کرد: قرآن حقیقی در هیچ زمینه‌ای تکبر ندارد. اگر قرآن و مبانی بلند آن یک دور با دقت خوانده شود متوجه می‌شویم. در آیه 63 سوره مبارکه «فرقان» آمده است «وَ عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذينَ يَمْشُونَ عَلَي الْأَرْضِ هَوْناً، و بندگان خداى رحمان كسانى‌اند كه روى زمين به نرمى گام برمى‌دارند». خداوند در آیه 18 سوره «لقمان» هم فرمودند؛ «وَ لا تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ، چهره خود را در برخورد با مردم در هم نکش و از آنان روی برمگردان» و یا در جایی دیگر در آیه 37 سوره«اسراء» می‌فرماید: «وَلَا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحًا، با غرور و تکبر روی زمین راه نرو». بی‌شک اگر قاری تأثیری از هشدارها و نهیب‌های الهی نگیرد خود را معطل کرده است. باید تمام تلاش خود را به کار بگیریم تا آفات این مسائل به حداقل رسد و راه حل این است که در جلسات قرآن در کنار تدریس آداب تلاوت آفات تلاوت نیز تدریس و گوشزد شود.
وی از فعالیت خبرگزاری ایکنا تقدیر کرد و افزود: این مجموعه تا حدی توانسته خدمت‌رسانی قرآنی را انجام دهد. البته وقت آن رسیده است که در آستانه چهلمین سال پیرزی انقلاب خبرگزاری ایکنا همایش یک روزه با عوامل داخلی خود برگزار کند. برای برپایی همایش باید نقاط ضعف و قوت از قبل احصا شود تا به محورهای مغفول پرداخته شود.

رسالت ایکنا؛ ارتقای فرهنگ عمومی با استفاده از آموزه‌های قرآنی
پیشکسوت قرآنی در پایان تصریح کرد: ارتقای فرهنگ عمومی مردم با استفاده از آموزه‌های قرآنی یکی از رسالت‌های خبرگزاری ایکناست که به این موضوع پرداخته نشده است. با توجه به تعداد قابل توجه کارگروه‌هایی که در سازماندهی ایکنا وجود دارد مدیرعامل به زیر مجموعه مأموریت دهد به این موضوع با تعریف چشم‌انداز 2 ساله پرداخته شود. برای رسیدن به جامعه قرآنی باید عوامل را شناسایی و موانع را رفع کرد. ایکنا با تشکیل کارگاه آموزشی و میزگردهای گفت‌و‌گو‌محور بسیار آزاد، صریح و شجاعانه در بُعد تحقیق و پژوهش مشکلات را بررسی و برای رفع آنان اقدام کند.
انتهای پیام

captcha