زائران اربعین نوشیدن دمنوش را جایگزین چای کنند
کد خبر: 3759155
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۱

زائران اربعین نوشیدن دمنوش را جایگزین چای کنند

گروه اجتماعی ـ سرپرست طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: زائران اربعین حسینی برای در امان ماندن از بیماری‌های احتمالی نوشیدن دمنوش را جایگزین چای کنند.

به گزارش ایکنا از همدان، به نقل از ایرنا، مامک هاشمی، سرپرست طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: زائران برای رفع مشکلات شایع در سفر دانه‌های خاکشیر همراه داشته باشند و با ترکیب آب جوش آن را بنوشند.
وی اضافه کرد: «یبوست» در سفر به علت مسائلی نظیر تغییر تغذیه، پیاده‌روی، تعریق فراوان و تحلیل بدن ایجاد می‌شود و خوردن خاکشیر در رفع این بیماری مؤثر است.
سرپرست طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی همدان تأکید کرد: زائران از خوردن پیوسته و مختلط غذاها و نوشیدنی مختلف پرهیز کرده تا به مشکلات گوارشی دچار نشوند.
هاشمی افزود: افرادی که داروهای مزمن مصرف می‌کنند باید به اندازه طول سفر و یک مقدار بیشتر دارو به همراه داشته باشند تا قطع ناگهانی دارو برای آنها ایجاد مشکل نکند.
وی گفت: در برخی از موکب‌ها دم نوش آویشن و نعناع به زائران داده می شود که خوردن این دمنوش‌ها برای رفع مشکلات گوارشی توصیه می‌شود.
سرپرست طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: نوشیدن آویشن به هضم غذاهای غلیظ و سنگین و دم نوش نعنا برای نفخ شکم خوب است بنابراین پس از خوردن غذاهای سنگین می‌طلبد این دمنوش‌ها را به جای چای مصرف کرد.
هاشمی توصیه کرد: زائران در زمینه نوع تغذیه رعایت دقت را داشته باشند و در صورت داشتن حق انتخاب، از غذاهای طبخ شده در ایستگاه‌های صلواتی ایران استفاده کنند.
وی توضیح داد: غذاهای طبخ شده در موکب های عراقی با ذائقه ایرانی ها همخوانی ندارد چراکه این غذاها بسیار چرب و سنگین بوده و به علت استفاده از گوشت گوساله در غذا، هضم آن سخت است.
سرپرست طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: درمانگاه طب سنتی برای نخستین بار با همکاری انجمن علمی طب سنتی ایران و سازمان هلال احمر در کربلا و مجاور بوستان «متنزه الحسین» برای بانوان و آقایان راه اندازی کردند.
هاشمی اضافه کرد: 6 پزشک متخصص طب سنتی زن و مرد به همراه 18 پرستار، ماما و ماساژور در این درمانگاه به مراجعه کنندگان خدمات ارایه می دهند.
وی بیان کرد: بیشتر مشکل مراجعان به این پایگاه، گرفتگی های عضلانی ناشی از پیاده رو طولانی است و آسیب به پوست کف پا، سائیدگی و تاول های کف پا شایع ترین علت مراجعه زائران به این پایگاه است.
سرپرست طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: برای تسکین درد زائران اربعین حسینی، رفع گرفتگی و دردهای عضلانی، اقداماتی نظیر بادکش و ماساژ صورت می گیرد همچنین داروها و مرهم هایی برای ترمیم پوست کف پا و رفع تاول به آنها ارائه شده است.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه بیشتر زائران در صورت نیاز دنبال حضور و مداوا در مراکز درمانی متعلق به ایران هستند در مجاورت پایگاه طب سنتی یک پایگاه پزشکی متعلق به هلال احمر ایران دایر است و از ساعت هشت صبح تا 11 شب به مراجعه کنندگان خدمات درمانی ارایه می دهند.
درمانگاه طب سنتی برای اولین بار ایام اربعین امسال در کربلا دایر شد.
انتهای پیام

captcha