اجرای نمايش‌های ميدانی باعث بالا بردن انگيزه‌های مردمی می‌شود
کد خبر: 3759239
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۰
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس:

اجرای نمايش‌های ميدانی باعث بالا بردن انگيزه‌های مردمی می‌شود

گروه هنر ــ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اجرای نمايش‌های محيطی و ميدانی«رسول» در شهر تهران گفت: در گذشته نمایش‌های میدانی به شکل تعزیه اجرا می‌شد و اجرای نمایش‌های محيطی از این دست می‌تواند انگيزه‌ای برای جوانان باشد و باعث آشنايی بيشتر مردم با تئاتر ‌شود.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از روابط عمومی نمایش محیطی و میدانی «رسول»،حجت الاسلام نصرالله پژمانفر،عضو كميسيون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در آستانه اجرای نمايش «رسول» در منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد درباره تأثير اجرای اين نوع نمايش‌ها گفت: در کشور ما نمایش‌هایی به شکل تئاتر، تعزیه و نمایش میدانی سابقه دیرینه‌ای دارد و تجربیات ارزنده و موفقی در این زمینه به دست آورده‌ایم. می‌توانیم با حداقل امکانات و با وجود شرایط دشوار بهترین نمایش‌ها را با عالی‌ترین تأثیرات روی مخاطب داشته باشیم. متأسفانه این موضوع مورد حمایت جدی قرار نگرفته است و مشکلاتی در این عرصه داریم و زیرساخت‌های همه محلات برای برگزاری این‌گونه نمایش‌ها آماده نیست.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ممکن است در تهران به دلیل امکانات بهتر به موفقیت‌هایی در این زمینه دست یابیم، اما در شهرهای دیگر حتی بعضی از کلان‌شهرها محدودیت‌های زیادی داریم و به همین علت برگزارکنندگان نمایش‌ها نتوانسته‌اند از امکانات و ظرفیت‌ها استفاده کنند و توانمندی‌های خود را به نمایش بگذارند. اما لازم است اين گونه نمايش‌ها مانند «رسول» در ديگر شهر‌ها نيز اجرا شود.

وي درباره مشکلاتی که گاهی از سوی صاحبان سالن‌های نمایش ایجاد می‌شود؛ گفت: محدودیت‌های سالن‌های نمایش موجب ایجاد نوعی رانت در این فضا شده است و افرادی که صاحبان سالن یا مسئول واگذاری سالن برای نمایش‌ها هستند، در فضای تولید و به اجرا درآمدن این نمایش‌ها متأسفانه گاهی تأثیرات منفی ایجاد می‌کنند؛ یعنی اجازه اجرای نمایش‌هایی را که مطابق ذائقه آنها نیست، نمی‌دهند و محدودیت ایجاد می‌کنند. خوشبختانه شهرداری در اين زمينه می‌تواند به هنرمندان كمك زيادي بكند.

پژمان‌فر افزود: به طور کلی به نظرم اجرای نمایش‌هايی مانند «رسول» تأثیرات بسیار خوبی بر جامعه و در سطوح مختلف می‌گذارد و ضمن اینکه مردم استفاده زیادی از این برنامه‌ها دارند، برای جوانان و کسانی که استعدادهایی در این رابطه دارند، انگیزه ایجاد می‌کند.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به زمان کوتاه برگزاری این نمایش می‌توانیم با در نظر گرفتن ردیف بودجه‌ای مناسب به اشاعه و گسترش فرهنگ ایرانی و اسلامی کمک کنیم، گفت: لازم است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودجه‌ای برای این‌گونه موضوعات پیش‌بینی کند. به طور قطع، اعتباراتی برای این منظور وجود دارد، اما گاهی رویکردهای سیاسی موجود در این عرصه مانع استفاده ما از این ظرفیت‌ها شده تا بتوانیم در بخش‌های مختلف به‌صورت عادلانه از آن حمایت کنیم.

captcha