مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ خبرهایی با رنگ و بوی اربعین حسینی
کد خبر: 3759245
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۷

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ خبرهایی با رنگ و بوی اربعین حسینی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مراسم اربعین حسینی محور اصلی اخبار صفحات معارفی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف کشور را طی امروز، 5 آبان‌ماه تشکیل می‌دهد.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ خبرهایی با رنگ و بوی اربعین حسینی

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ صفحات معارفی رسانه‌ها و خبرگزاری‌های کشور طی امروز شنبه، پنجم مهرماه اخبار متنوعی را مخابره کردند که اغلب این خبرها تحت‌الشعاع مراسم عظیم اربعین حسینی(ع) قرار دارد.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز شنبه، پنجم آبان‌ماه و تا ساعت 14:30 تعداد 10 خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که در این میان از اخبار قرآنی خبری نیست و اکثر قریب به اتفاق خبرهای این صفحه تحت‌الشعاع مراسم بزرگ اربعین حسینی منعکس شده است.
علی‌رغم اینکه خبر تخصصی قرآنی در میان اخبار امروز صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم وجود ندارد، اما این صفحه به دلیل نزدیکی به مراسم اربعین حسینی، خبری با عنوان «اربعین تنها دلیل امیدواری به آینده انسان و جهان است/بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر مسلمان شدم» را منتشر کرده که در گفت‌و‌گو با دیوید فیلیپ، آمریکایی مسلمان شده انعکاس یافته و در بخش‌هایی از آن آمده است: «به‌ اذعان برخی از اندیشکده‌های آمریکایی ــ غربی رشد و گسترش رویکرد افکار عمومی جهان به دین اسلام پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران انکارناپذیر است، به‌گونه‌ای که دین اسلام در دهه‌های آینده دین اول مردم جهان خواهد بود؛ زیرا انقلاب اسلامی احیاگر اندیشه‌های ناب اسلام بود؛ اندیشه‌هایی که مبتنی بر فطرت انسانی است. آموزه‌های انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن هرچند توسط برخی شبه‌روشنفکران لیبرال مورد تحریف قرار گرفت و آن را همچون دین اسلام در نظرها ناخرسند نشان داد، اما با پشتوانه معنوی خود همچنان مسیرش را به‌سوی آرمان‌های اسلام ادامه داده است که این مسئله را در عمل مشاهده کرده‌ایم.
در دهه‌های اخیر نه‌تنها موج انقلاب اسلامی متوقف نشده، بلکه شاهد نفوذ اندیشه‌های دینی در سایر بلاد اسلامی بودیم که از آن با تعبیر «بیداری اسلامی» یاد می‌شود. همچنین در 5 سال اخیر شاهد سومین موج بیداری ملت‌ها این بار در سطح جهانی بودیم که از آن به‌عنوان پدیده "پیاده‌روی اربعین حسینی(ع)" یاد می‌شود. حضور گسترده مردم دنیا با هر دین و مذهبی و بدون توجه به اختلافات مذهبی و قومیتی و با یک هدف و مقصد واحد که همان زیارت سید و سالار شهیدان است، طلیعه‌های یک رویداد بسیار بزرگ در پهنه عالم است که تاکنون نظیر نداشته است. شنیدن و خواندن خاطرات مسلمانان یا تازه‌مسلمانانی که از کشورهای اروپایی و آمریکایی در این همایش بین‌المللی حضور یافته‌اند و یا در آرزوی این سفر سپری می‌کنند، درس‌آموز و عبرت‌انگیز و برای ما جالب توجه خواهد بود.
دیوید فیلیپ از کشور آمریکا از جمله افرادی است که حدود 15 سال قبل به دین اسلام گرایش یافت. وی درباره روند مسلمان شدن خود و حس حضورش در راهپیمایی اربعین سخن گفت. دیوید در بخشی از این مصاحبه می‌گوید: بزرگ‌ترین تغییری که پس از پذیرش اسلام در زندگی‌ام احساس کردم، تغییر نگرش نسبت به دنیا بود، یعنی دریافتم ارتباطی بین انسان، دنیا و آخرت وجود دارد».
فارس
تلاوت ترتیل صفحه 493 قرآن کریم توسط شهریار پرهیزکار، حافظ بین‌المللی کل قرآن کریم، تنها خبری است که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس منتشر شده و خبر دیگری تا این ساعت بر روی خروجی این صفحه منعکس نشده است.
مهر
«هدف طلوع برکت، حرکت به سمت توسعه و کسب ایده‌های خلاق اسلامی است»، عنوان تنها خبری است که صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر طی امروز و تا این ساعت بدان پرداخته که خبری قرآنی بوده و در گفت‌و‌گو با رحیم خاکی، سرپرست مرکز رشد واحدهای فناور هنر قرآنی جهاددانشگاهی منتشر شده است.
در بخش‌هایی از این گفت‌و‌گوی قرآنی آمده است: «رحیم خاکی سرپرست مرکز رشد واحدهای فناور هنر قرآنی جهاددانشگاهی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص رویدادهای استارتاپی طلوع برکت، گفت: جهاد دانشگاهی با راه‌اندازی مرکز تخصصی فعالیت‌های قرآنی دانشجویان و تبدیل آن به سازمان قرآن دانشگاهیان در جهت خلق ایده‌های جدید و کمک به توسعه فعالیت‌های قرآنی در کشور و جهان اسلام پیشگام بود.
وی ادامه داد: با شکل‌گیری این سازمان و ایجاد مراکز تخصصی قرآنی از جمله خبرگزاری قرآن، شکل‌گیری مسابقات بین‌المللی دانشجویان، تشکیل جشنواره ملی دانشجویان کشور و تبدیل پژوهش‌های قرآنی به پژوهش‌های میان‌رشته‌ای قرآن و تولیدات متنوع دیگر این سازمان شکل گرفت.
خاکی با تاکید بر اینکه در حوزه اشتغال و بازار کار اسلامی مرکزی تحت عنوان مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی تاسیس شد، افزود: این مرکز پیوسته در جهت کمک به شکل گیری استارتاپ‌های اسلامی قرآنی با راه‌انداختن رویدادهای استارتاپی تحت عنوان طلوع برکت در دانشگاه‌ها و مراکز تخصص از جمله نمایشگاه قرآن و یا اربعین و برخی مراکز دینی اسلامی قرآنی زمینه ای را برای کشف ایده‌های برتر مهیا کرده است».
تیتر اصلی این صفحه از خبرگزاری مهر نیز که خبری با عنوان «رییس بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم منصوب شد» را شامل می‌شود، مربوط به روز اول آبان‌ماه بوده و از آن زمان تاکنون نیز هنوز به‌روزرسانی نشده است.
ایرنا
«امواج اربعینی رادیو»، «گرد و غبار آسمان چذابه را تیره کرد»، «یک میلیون و 634 هزار زائر راهی عراق شدند» و «پخش فیلم «سیاحت غرب» در یک مدرسه»، عناوین چهار خبر امروز صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی را تشکیل می‌دهند که هیچ‌کدام از این اخبار قرآنی نیست و بیشتر در حال و هوای اربعین حسینی منعکس شده‌اند.
ایسنا
از 16 خبری که صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان طی امروز و تا این ساعت به آن‌ها پرداخته، تعداد 15 خبر به صورت ویژه مربوط به مراسم عظیم اربعین حسینی است.
«اربعین وحدت‌آفرین و جلوه‌ای از مدل اقتصادی زمان ظهور امام زمان(عج) است»، «صفحه اینترنتی ویژه اربعین راه‌اندازی شد»، «تردد 1 میلیون و 114 هزار نفر از مرز مهران»، «از «رسولِ» جاهل تا رسولی که دیوانه حسین(ع) شد»، «استمرار خدمات درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایلام تا ورود آخرین زائر اربعین حسینی»، «اعزام بیش از 18 هزار زائر کرمانی به مرزها توسط ناوگان اتوبوسرانی»، «صدور بیش از 61 هزار ویزای اربعین در استان کرمان»، «خروج زائران اربعین حسینی از شهر نجف»، «زائران اربعین مراقب گروه‌های انحرافی باشند»، «ارزش معنوی مراسم اربعین نباید تحت‌الشعاع برنامه‌ریزی‌های مادی قرار بگیرد»، «مسابقه‌ عکس موکب کربلا فراخوان داد»، «کاهش شمار ثبت‌نام‌کنندگان اتباع بیگانه برای سفر به اربعین»، «افزایش ۱۰ درصدی تردد زائران در پایانه مرزی مهران»، «آغاز موج بازگشت زائران اربعین» و «جنگ و تحریم در عزم و بصیرت راهیان کربلا خللی ایجاد نکرده است»، عناوین 15 خبر اربعینی امروز این صفحه از خبرگزاری ایسنا را تشکیل می‌دهند.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان نیز طی امروز و تا این لحظه تعداد 9 خبر را بر روی خروجی خود منعکس کرده که هیچ‌کدام از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار نداشته و اغلب در حوزه عترت و در چارچوب مراسم اربعین حسینی انعکاس یافته‌اند.
ایبنا
دو خبر امروز صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران نیز که عناوین «کتاب «گمشده در اربعین» رونمایی می‌شود» و «همراه با کاروان حسینی از مدینه تا مدینه» دارند، مربوط به ایام اربعین حسینی بوده و در حوزه عترت قرار دارند.
میزان
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان نیز که زیر نظر قوه قضائیه فعالیت دارد، طی امروز و تا این ساعت هیچ خبری بر روی خروجی خود منعکس نکرده و آخرین خبر این صفحه نیز مربوط به روز گذشته است.
کیهان
روزنامه کیهان نیز در صفحه معارف شماره امروز خود اقدام به انتشار مطلبی با عنوان «عادت از منظر آموزه‌های دینی» به قلم خلیل منصوری کرده که در بخش‌هایی از این مطلب خواندنی که همراه با نکات و آموزه‌های قرآنی بیان شده، آمده است: «عادت از ریشه عود به معنای بازگشت است. بنابراین، عادت رفتاری کاری است که انسان بارها به آن باز می‌گردد و تکرار می‌کند. رفتاری که بارها و بارها تکرار می‌شود تا به یک معنا جزء طبیعت ثانوی انسان در می‌آید، می‌تواند خوب یا بد باشد. گاه چنان انسان گرفتار عادت رفتاری است که ترک آن دشوار خواهد بود و اگر به زور و اجبار ترک داده شود، موجب بیماری می‌شود؛ چنانکه در ضرب المثل فارسی آمده است: ترک عادت موجب مرض است.
واژه عادت در فرهنگ قرآنی به کار نرفته ، بلکه واژه الفت به همین معنا به کار رفته است(بقره، آیه 170)؛ البته در فرهنگ اسلامی و روایات و احادیث واژه عادت به همین مفهوم پیش گفته ذکر شده و احادیث بسیاری در تبیین حقیقت و نیز آثار مثبت و منفی آن بیان گردیده است.
از نظر آموزه‌های قرآن، انسان باید به کارهای خوب و پسندیده چنان عادت کند که ترک آن شدنی نباشد، اما نسبت به کارهای بد نه تنها باید عادت نکند، بلکه اگر عادت شده آن را به هر شکلی شده ترک کند.
همچنین از نظر قرآن، گاه طبیعت انسانی چیزی است که می‌بایست آن را به یک معنا مذموم و ناپسند دانست؛ بنابراین باید آن طبیعت را ترک کرد و عادتی دیگر جایگزین آن ساخت. مثلا طبیعت انسان، هلوع (حریص)(معارج، آیات 19 تا 21) و عجول(اسراء، آیه 11) بودن است که البته باید آن را با عادت‌های دیگری چون احسان و بخشندگی و صبر و حلم تغییر داد.
امیرمومنان علی(ع) مطلق عادت‌ها را طبیعت ثانوی انسان دانسته و می‌فرماید: العادَهْ طَبعٌ ثانٍ؛ عادت، طبيعت دوم است.(غررالحكم:۷۰۲ )
بنابراین، فرقی میان عادت خوب و بد نیست و انسان اگر به چیزی عادت کرده باشد، همانند خلقت و طبیعت او خواهد بود. پس در ناخودآگاه شخص این عادت رسوخ می‌کند و شخص ناخواسته و بی‌اراده در کنش‌ها و واکنش‌ها بر اساس همان عادت عمل می‌کند».
انتهای پیام

captcha