۱۰۰۰ اثر تاریخی در استان اردبیل شناسایی شده است
کد خبر: 3759385
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷

۱۰۰۰ اثر تاریخی در استان اردبیل شناسایی شده است

گره اجتماعی - رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی استان اردبیل گفت: یک هزار اثر تاریخی و باستانی در استان شناسایی شده که بیش از نیمی از آنان قابلیت ثبت ملی دارند.

۱۰۰۰ اثر تاریخی در استان اردبیل شناسایی شده استبه گزارش ایکنا از اردبیل، علیرضا علیپور، رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی استان اردبیل، روزگذشته پنجم آبان‌ماه در مراسم معارفه فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی استان اردبیل تصریح کرد: استان اردبیل جزو استان‌های پیشرو در راستای حفاظت از آثار باستانی و تاریخی و ارزشی است که در این زمینه اردبیل توانسته جزو استان‌های امن کشور در زمینه قاچاق میراث فرهنگی شناخته شود.
وی با اشاره به اینکه حوزه پیشگیری در نیروی انتظامی نوبنیاد است و در پنج دستگاه اجرایی یگان حفاظت تعریف شده که بین یگان‌های حفاظت عملکرد میراث فرهنگی استان مطلوب ارزیابی می‌شود، افزود: خوشبختانه هم‌اکنون از مجموع یک هزار آثار باستانی و تاریخی شناسایی و ثبت شده در سطح استان بیش از نیمی از آن قابلیت ثبت ملی دارند که در این زمینه در تلاش هستیم تا این موضوع را پیگیری کنیم.
رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی استان اردبیل تصریح کرد: استان اردبیل از لحاظ امنیت در مرز‌ها جزو استان‌های امن کشور بوده و در این زمینه در زمینه قاچاق میراث فرهنگی نیز جزو استان‌های برتر کشور شناخته شده است.
نادر فلاحی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل نیز در این مراسم بر لزوم چابکسازی و اشرافیت اطلاعاتی در مرکز اردبیل تاکید کرد و گفت: به منظور صیانت بهینه از آثار تاریخی، تاکید بر تعامل شهرستان‌ها با یگان حفاظت بوده و معاونت توسعه مدیریت نیز نسبت به تجهیز سخت افزاری و نیروی انسانی اقدام خواهد کرد.
وی ادامه داد: در کنار برخورد با حفاران غیرمجاز، نیازمند فرهنگسازی در صیانت از آثار تاریخی هستیم و ضروری است با فعال‌سازی انجمن‌های میراث فرهنگی این مهم دنبال شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل اظهار کرد: استان اردبیل دارای سایت‌ها و محوطه‌های تاریخی ارزشمندی از جمله محوطه باستانی شهریئری، گیلوان، بوینی یوغون و اولتان است که با قدمت هزاران ساله، نشان از اهمیت تاریخی و علمی این استان دارد.
وی همچنین بر شناسایی و وجود یک هزار اثر تاریخی، فرهنگی در این استان اشاره کرد و گفت: تعداد زیادی از آن‌ها قابلیت ثبت در فهرست آثار ملی ایران را دارند.
انتهای پیام

captcha