حرکت‌های لاک‌پشتی اقتصاد مقاومتی را عملیاتی نمی‌کند
کد خبر: 3759410
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۸

حرکت‌های لاک‌پشتی اقتصاد مقاومتی را عملیاتی نمی‌کند

گروه سیاست و اقتصاد ـ رئیس مرکز آمار ایران گفت: اقتصاد مقاومتی کتاب و شعر خواندن نیست بلکه عمل کردن است که هر فردی در حوزه کاری خود وارد عمل شود، زیرا حرکت‌های لاک‌پشتی و زیکزاکی اقتصاد مقاومتی را عملیاتی نمی‌کند بلکه به تصمیمات پایدار نیاز است.

به گزارش ایکنا از چهارمحال و بختیاری، به نقل از ایسنا، امیدعلی پارسا پنجم آبان‌ماه در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان، اظهار کرد: چهارمحال و بختیاری در دوازده ماه گذشته در نرخ تورم نقطه‌ای در کشور رتبه پنجم و در نرخ تورم ماهانه رتبه بیستم را دارد.
وی افزود: هزاران مشکل را نمی‌توان به اقتصاد مقاومتی ارتباط داد و هدف از تشکیل این جلسات حل گره‌هایی است که به دلیل اختلافات بخشی بین دستگاه‌های مختلف به هر دلیل مانده است و ارزش دارد که کار کارشناسی عمیق صورت گیرد تا کار‌ها جلو رود.
پارسا با اشاره به بستن چاه‌های غیرمجاز در استان قزوین، گفت: چهار تا پنج برابر یک دشت ممنوعه به یک دشت فشار آمده بود که نسخه کارشناسی عالمانه را جمع کردیم و در شورای تامین استان قزوین مصوبات لازم انجام شد و با همکاری متولیان مربوطه اقدامات مناسبی انجام شد.

وی گفت: در کلان کشور در زمینه اقتصاد مقاومتی ارزیابی‌هایی در حال انجام است، ادامه داد: ۱۴۲ شاخص در بُعد رشد پویای اقتصادی و تاب آوری اقتصاد که این دو مدل با این شاخص‌ها در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تصویب شده است و گزارش تمام ابعادی که آیا اقتصاد تاب آور می‌شود یا نه و آیا رشد اقتصادی داریم یا نه، در حال تهیه شدن است.
پارسا با بیان اینکه تمام اقتصاد مقاومتی شامل دو زیرشاخه رشد اقتصادی پویا و تاب آوری اقتصادی است، تصریح کرد: در دو بُعد تاب آوری اقتصادی و رشد اقتصادی پویا در مجموع جمع بندی انجام شده از سال ۸۴ تا ۹۴ روند کاهشی دارد و از ۹۴ به بعد روند افزایشی داشته است، اما هنوز به نسبت چیزی که باید باشند و توقع داریم پایین است.
وی اضافه کرد: در اقتصاد دانش بنیان روند صعودی است و از عدد پایینی در سال ۸۴ شروع شده و در سال ۹۱ به ماکسیمم خود و از همین سال رشد دانش بنیان شدن اقتصاد، روند کاهش دارد، اما در مجموع این روند رو به افزایش است.
پارسا با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی با بخشنامه و جلسات اداری عملیاتی نمی‌شود، این موارد لازم است، اما باید از دل بجوشد و ساز و کار‌ها و نظام انگیزشی لازم در کنار آن باشد تا اتفاقات مطلوبی رخ دهد، ادامه داد: مطابق فرمایش مقام معظم رهبری بدون مدیر جهادی متعهد و مدبر ممکن نیست و مدیر متخصصی نیاز دارد که بی قید و شرط، با شور و شوق از خود شروع کند و وظایف را انجام دهد و کار‌ها پیش. ببرد.
وی با اشاره به تغییر و تحولات و فشار‌های بیرونی در چهارمحال و بختیاری، گفت: این استان نوع دیگری از مدیریت را می‌طلبد و با مدیریت روزمرگی و محافظه کاری و جمع کردن مستندات اداری، بار به سامان نمی‌رسد.
پارسا ادامه داد: نسخه اقتصاد مقاومتی نسخه رستگاری و توسعه پایدار کشور است که به محیط زیست، اقتصاد، درآمد و جامعه و اعتماد عمومی و پایداری اجتماعی توجه دارد.
وی تاکید کرد: هر استان باید حداکثر مسائل استان را در داخل استان خود رفع کند و مدیران دستگاه‌های اجرایی باید در حوزه کاری خود چند مسئله مهم را حل کند و باید باور کرد که بسیاری از مشکلات ما ناشی از کم بودن هماهنگی‌ها است.
پارسا اظهار کرد: مدیران دستگاه‌های اجرایی استان‌ها باید پروژه‌هایی که گره‌گشا است و به دلیل عدم هماهنگی، قفل شده در ستاد اقتصاد مقاومتی آورده تا با کمک ستاد اقتصاد مقاومتی حل شود.
رئیس مرکز آمار ایران گفت: فرمانداران شهرستان‌های مختلف نیز در جایگاه خود باید بتوانند مسائلی را حل کنند.
وی با بیان تجربه موفق راه‌اندازی باشگاه‌های سرمایه‌گذاری در استان قزوین، گفت: بخش خصوصی برای توانمند شدن باید با هم یکپارچه شوند و بسیاری از آنان لای چرخ دنده‌های دستگاه‌های اداری ما گیر کردند که در سیستم بروکراسی اداری ما مسائل بسیاری وجود دارد.

انتهای پیام

captcha