ابلاغ آئین‌نامه جشنواره ملی قرآن دانشجویان/ معضلات افزایش مخاطبان
کد خبر: 3759581
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۶
حجت‌الاسلام افتخاریان بیان کرد:

ابلاغ آئین‌نامه جشنواره ملی قرآن دانشجویان/ معضلات افزایش مخاطبان

گروه مسابقات ــ مسئول مرکز قرآن، عترت و نماز نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها با اشاره به ابلاغ آئین‌نامه سی‌وچهارمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان به تشریح تغییر و تحولات صورت گرفته در این آئین‌نامه پرداخت.

دوشنبه/////ابلاغ آیین‌نامه جشنواره ملی قرآن دانشجویان / تغییر و تحولات دوره سی و چهارم / معضلات افزایش مخاطبان

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین افتخاریان، مسئول مرکز قرآن، عترت و نماز نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به ابلاغ آیین‌نامه سی‌وچهارمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور، گفت: بنا به درخواست دستگاه‌های عضو شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های کشور تلاش شد تا در اسرع وقت آئین‌نامه دوره آینده جشنواره ملی آماده و ابلاغ شود تا بتوانیم از فرصت ماه‌های اولیه ترم جدید برای ثبت‌نام و جذب بیشتر دانشجویان استفاده کنیم.
وی افزود: بر همین اساس با همکاری خوب همه اعضای مجمع مشورتی و دستگاه‌های دانشگاهی جلسات فشرده‌ای برگزار و آئین‌نامه دوره آینده جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان در نیمه دوم مهرماه به دستگاه ابلاغ شد و در اختیار آن‌ها قرار گرفت.
افتخاریان در مورد تغییرات انجام شده در دوره سی‌وچهارم این جشنواره بیان کرد: درباره تعداد رشته‌ها تغییر چندانی داده نشده است و بیشتر تغییرات متوجه عناوین رشته‌ها بوده است. در دوره سی‌وچهارم جشنواره همچنان مسابقات در 35 رشته و در شش بخش معارفی، آوایی، پژوهشی، فناوری، هنری و ادبی برگزار می‌شود.
مسئول مرکز قرآن، عترت و نماز نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها با اشاره به اینکه از سال قبل پیشنهاداتی برای تغییرات دریافت شده بود، تصریح کرد: قبل از اینکه یک رشته دانشگاهی تعریف شود به صورت پایلوت در یک یا دو دانشگاه به صورت داخلی برگزار می‌شود. پس از دریافت بازخوردها در مورد اضافه شدن آن رشته‌ها به جشنواره ملی تصمیم‌گیری می‌شود. سال گذشته این کار انجام شد و با توجه به اینکه دستگاه‌های دانشگاهی مانند اغلب دستگاه‌ها دچار مشکل مالی و کمبود امکانات هستند، امسال رشته‌های اجباری و تعریف شده را همان 35 رشته در نظر گرفته‌ایم، اما دستگاه‌ها مجاز هستند به اختیار خود رشته‌هایی که به صورت آزمایشی اجرا شده‌اند در مرحله درون‌دستگاهی اضافه کنند.
وی در ادامه در مورد زمان‌بندی جشنواره سی‌‌وچهارم نیز بیان کرد: طبیعتاً مرحله دانشگاهی در انتهای ترم اول برگزار می‌شود و مرحله درون‌دستگاهی یا همان سراسری دستگاه قبل از اتمام سال 97 و اوایل سال 98 برگزار می‌شود. همچنین مرحله ملی هم همچون سنوات قبل آبان‌ماه خواهد بود. با وجود این همیشه از دستگاه‌ها خواسته‌ایم تا چینش جشنواره‌های سراسری خود را به گونه‌ای ترتیب دهند که جریان قرآنی در دانشگاه‌های سراسر کشور نشان داده شود. سعی بر این باشد که تلاقی در زمان برگزاری جشنواره سراسری نباشد.
افتخاریان با تأکید بر اینکه همیشه مشکلاتی هست که بر روی این ایده سایه می‌اندازد، گفت: مسائل مالی، پشتیبانی، تعطیلات تابستان و ... باعث می‌شود تا این ایده کاملاً محقق نشود.
مسئول مرکز قرآن، عترت و نماز نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها در ادامه در مورد منابعی که برای این دوره از جشنواره در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: هر سال در زمان ابلاغ آئین‌نامه منابع و مشخصات مرحله ملی جشنواره را از همان ابتدای ابلاغ اعلام می‌کردیم، اما امسال با توجه به ایده‌هایی که در نحوه برگزاری مرحله ملی از قبل مطرح شده است و فضا را برای بهبود و کیفی شدن و جذاب شدن مرحله ملی مساعد کند، لذا منابع مرحله ملی را اعلام نکرده‌ایم تا بتوانیم از نظرات کارشناسی و ایده‌های خوب دانشجویان و اساتید فن استفاده کنیم تا تحولی را در نحوه برگزاری مرحله ملی شاهد باشیم.
وی افزود: لذا تصمیم‌گیری در مورد نحوه برگزاری رشته‌ها در مرحله ملی به آینده نزدیک موکول شده است. در رشته‌هایی همچون نهج‌البلاغه، تفسیر و صحیفه سجادیه به دنبال ایجاد هرم تخصصی هستیم. همان گونه که در رشته‌های آوایی در مرحله اول یک روان‌خوان و مجود خوب داریم و در ادامه ارتقا پیدا می‌کند به یک قاری ممتاز؛ در بخش‌هایی از قبیل معارف نیز به دنبال این هرم تخصصی هستیم.
افتخاریان بیان کرد: در حال حاضر در بخش‌های معارفی به عنوان پرمخاطب‌ترین بخش عمدتاً افرادی جزء رتبه‌های برتر هستند که حافظه قوی‌تر و تسلط بیشتر بر متن دارند. به دنبال این هستیم که مهارت‌ها و ویژگی‌های دیگر این افراد را در فضای مسابقاتی دخالت دهیم تا هرم تخصصی شکل بگیرد، یعنی نهج‌البلاغه‌دان نهج‌البلاغه‌گوی هم باشد.
مسئول مرکز قرآن، عترت و نماز نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌ها همچنین در مورد محوریت رشته‌ها و بخش‌های مختلف در جشنواره سی و چهارم، اظهار کرد: در بخش معارف کسی که از مرحله دانشگاهی به مرحله ملی راه پیدا می‌کند، نزدیک به 700 صفحه کتاب را با توجه به رشته‌ای که شرکت کرده است مطالعه می‌کند. در انتخاب این کتاب‌ها سعی شده است با مکاتبات و مذاکراتی که با پژوهشکده‌ها و دانشگاه‌های مهم شده است، به گونه‌ای باشد که هم مسائل روز را دربربگیرد و هم اینکه بهترین کتاب‌ها در حوزه خود باشد.
وی بیان کرد: در بخش پژوهشی نیز سعی شده است محورهای عناوین مقالات همچون فرمایشات مقام معظم رهبری، مطالبات معظم‌له از جامعه قرآنی، مسائل روز جامعه و نیاز علمی – معارفی دانشگاه‌ها باشد. به عنوان مثال امسال یکی از موارد بااهمیت این است که دانشگاه‌ها در آثار خود به اشرافی‌گری از منظر قرآن و عترت توجه کنند.
افتخاریان گفت: در بخش‌های هنری برای تنوع بخشیدن به رشته‌ها سعی شده است راهبری دانشجوهایی را که در این بخش شرکت می‌کنند با ارائه چند آیه و الهام از پیام آن آیات و ارائه حدد 10 موضوع برای خلق اثر در بخش ادبی و هنری شاهد باشیم تا در این رشته هم بتوانیم مخاطبان خاص خود را جذب کنیم.
مسئول مرکز قرآن، عترت و نماز نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها همچنین در پاسخ به این سوال که در سی و چهارمین دوره جشنواره ملی به دنبال افزایش آمار در مقایسه با سال‌های قبل هستید؟ گفت: طبق اعلام نظر مسئولان جشنواره‌های دانشگاهی، بیشترین استقبال در بین جشنواره‌های فرهنگی مربوط به جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاه‌هاست. با وجود این باز هم آمار در مقایسه با جمعیت دانشجویی می‌تواند قابل ارتقا باشد.
وی در مورد معضلات افزایش مخاطبان جشنواره نیز بیان کرد: اطلاع‌رسانی‌ها معمولاً زیاد نیست. همچنین فعالان کانون‌های قرآن و عترت و کانون‌های دینی در دانشگاه‌ها به خوبی مشغول جشنواره نمی‌شوند. مهم‌تر از این درک و اهمیت انس دانشجو با قرآن و معارف اهل بیت(ع) که باید از سوی مسئولان فرهنگی دانشگاه انجام شود، حقیقتاً باید این گونه باشد، همان طور که قرآن ثقل اکبر است در ذهن مسئول فرهنگی دانشگاه نیز پرداختن به قرآن و معارف هم سنگین‌ترین دغدغه ذهنی آن مسئول فرهنگی و دانشگاهی باشد.
افتخاریان بیان کرد: طبیعی است با توجه به ظرفیت پشتیبانی و مالی دانشگاه‌ها امسال نمی‌توانیم چندان امیدوار به جهش باشیم، اما نوع پیگیری مسئولان فرهنگی و همراهی دانشگاه‌ها در طول سال‌های گذشته و در دانشگاه‌های شاخص نشان داده است، هر جا همدلی مسئولان فرهنگی دانشگاه‌ها و دانشجوها بوده است بر مشکل مالی و پشتیبانی غلبه پیدا کرده و شاهد اتفاقات و رخدادهای خوب قرآنی در این دانشگاه‌ها بوده‌ایم.
یادآور می‌شود هر ساله جشنواره قرآنی در سطح دستگاه‌های دانشگاهی اعم از وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه فنی و حرفه‌ای  در بین دانشجویان این دانشگاه‌ها برگزار می‌شود و برگزیدگان این جشنواره به مرحله ملی این جشنواره که آبان‌ماه و در هفته قرآن و عترت دانشگاه‌ها برگزار می‌شود راه پیدا می‌کنند. این جشنواره طی روزهای آینده شاهد برگزاری مرحله ملی سی و سومین دوره خواهد بود و جزئیات اعلام شده مربوط به دوره سی‌وچهارم، که مرحله ملی آن سال آینده برگزار می‌شود، است.

انتهای پیام

captcha