بنگاه‌های اقتصادی دارای ضعف مدیریتی است
کد خبر: 3759596
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۶
رییس انجمن بانوان تولیدکننده صنایع دستی:

بنگاه‌های اقتصادی دارای ضعف مدیریتی است

گروه سیاست و اقتصاد ــ رییس انجمن بانوان تولیدکننده صنایع دستی گفت: متاسفانه واحدهای صنعتی و نیمه‌صنعتی با ظرفیت کامل کار نمی‌کنند، در حالی که در کشورهای توسعه‌یافته با تمام ظرفیت فعالیت دارند.

بنگاه‌های اقتصادی دارای ضعف مدیریتی استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی پروین دلیری ظهر امروز در همایش طراحی و بسته‌بندی سوغات ویژه خراسان رضوی، در اتاق بازرگانی استان در خصوص جایگاه سوغات در کسب و کارهای کوچک و مشاغل خانگی اظهار کرد: این سوال همواره برای ما مطرح است که سهم تولید داخلی در بازار سوغات چه میزان است؟ از دیدگاه خود باید اعلام کنم که این سهم حدود 20 درصد از بازار سوغات بوده و حدود 80 درصد کالاهای خارجی است که در بازار سوغات مورد فروش واقع می‌شود.

وی ادامه داد: چرا بازار سوغات ما عمدتا در اختیار تولیدکنندگان خارجی است و راهکار باز پس گیری آن وجود دارد؟ به این جهت که کالاهای خارجی ارزان، متنوع و از نظر مردم دارای کیفیت بالایی است. رییس انجمن بانوان تولیدکننده صنایع دستی افزود: این موارد همه دست به دست هم دادند که بازار تولید داخلی ما در اختیار تولیدکنندگان خارجی قرار گیرد. 

دلیری خاطرنشان کرد: سیاست کلی کشور به نوعی نیاز به یک بازنگری اساسی دارد زیرا همه می‌دانند اولین پله توسعه یک کشور، توسعه اقتصادی است و تا زمانی که توسعه سیاسی را اولویت قرار دهیم، همیشه با مشقت فراوان همراه خواهیم بود.

وی تاکید کرد: این موضوع باعث شده به جای اقتصاد صادرات محور، به دنبال اقتصادی وارداتی باشیم اما در واقع اقتصاد صادراتی است که ارزآوری را برای یک کشور فراهم می‌آورد. 

رییس انجمن بانوان تولیدکننده صنایع دستی اضافه کرد: به طور کلی در بازارها کالاهای ایرانی به لحاظ کیفی قابل قیاس با نمونه خارجی آن نیست. به همین دلیل تنها مزیتی که می‌توانیم بر روی آن حساب کنیم، قمیت کالاست.

دلیری بیان کرد: اما متاسفانه قیمت کالاها در ایران گران تمام می‌شود و این موضوع باعث شده که مزیت قیمت را نیز در صادرات کالا از دست بدهیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی ما دارای ضعف مدیریت است، خاطرنشان کرد: متاسفانه واحدهای صنعتی و نیمه صنعتی با ظرفیت کامل کار نمی کنند در حالی که در کشورهای توسعه‌یافته با تمام ظرفیت فعالیت می‌کنند.

رییس انجمن بانوان تولیدکننده صنایع دستی ادامه داد: موضوع دیگر، سهولت اخذ مجوزهاست که در کشورهای توسعه‌یافته به راحتی رخ می‌دهد اما در کشور ما با دشواری‌های خاص خود همراه است. در کشورهای توسعه‌یافته سودهی بالا به تولید اختصاص پیدا کرده و خلاف کشور ماست.

دلیری گفت: در کشورهایی که دارای اقتصاد صادراتی هستند، سودهی بالایی در امر تولید وجود دارد. همچنین موضوع مهم دیگر که باعث گران‌تر شدن کالاهای ایرانی می‌شود، واسطه‌های زیاد است که این مساله در صنایع دستی نیز به طور جد به چشم می خورد.

انتهای پیام

captcha