سوغات باید زمینه ایجاد ارزش افزوده را فراهم کند
کد خبر: 3759597
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۷
دبیر کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی:

سوغات باید زمینه ایجاد ارزش افزوده را فراهم کند

گروه سیاست و اقتصاد ــ دبیر کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: بسته‌بندی‌های ما باید بر اساس سلیقه، ذائقه و بودجه طراحی شود، زیرا سلیقه و بودجه هر فردی با یکدیگر متفاوت است. در نتیجه بسته‌هایی که طراحی می‌کنیم، باید آن قدر انعطاف‌پدیر باشد که در قالب‌های مختلف قابل ارائه باشد.

سوغات باید زمینه ایجاد ارزش افزوده را فراهم کندبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی مژگان ثابت تیموری ظهر امروز در همایش طراحی و بسته‌بندی سوغات ویژه خراسان رضوی در اتاق بازرگانی استان اظهار کرد: سوغات و بسته‌بندی از سال گذشته به درخواست شورای گفت‌وگوی دولت با بخش خصوصی استان به کمیسیون گردشگری و خدمات واگذار شد.

وی ادامه داد: از آن زمان کارگروه سوغات ذیل این کمیسیون شکل گرفت و جلسات متعددی نیز در این راستا برگزار شد تا به یک جمع‌بندی جامع در خصوص بسته‌بندی سوغات دست پیدا کنیم که متناسب و در شان امام رضا(ع)، شهر مشهد و خراسان رضوی باشد.

دبیر کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی افزود: با توجه به وجود حجم 31 میلیون نفری زائران که به مشهد مشرف می‌شوند، به این نتیجه رسیدیم که با ارائه برندی در زمینه سوغات بتوانیم محصولات استان خود را برای زائران به یادگار بگذاریم.

تیموری با بیان اینکه گردشگران داخلی و خارجی به مشهد و خراسان رضوی به عنوان زائر و سرمایه‌گذار مراجعه می‌کنند و بر اساس نیاز خود تحفه‌ای را به یادگار خواهند برد، تصریح کرد: بنابراین صنایع دستی و سوغات خراسان رضوی باید در بسته‌های شکیل و قابل توجه قرار گیرد که تمامی اجزای سوغات استان ما را نیز در برداشته باشد.

وی با بیان اینکه خراسان رضوی قطب کشاورزی و تولیدات خشکبار و زعفران است، تاکید کرد: بنابراین بسته‌ای که طراحی خواهد شد، باید دربردارنده این ویژگی باشد که در کنار خشکبار و گوهر و سنگی که در این ظرف قرار خواهد گرفت، یک کالا از صنایع دستی استان قرار نیز قرار گیرد.

دبیر کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: مساله دیگر این است که ما دارای سه دسته از گردشگران هستیم که شامل گردشگران داخلی، خارجی عرب و خارجی غیرعرب است؛ بنابراین باید به سطوح مختلف زائر و گردشگر توجه شود؛ یعنی حداقل برای بسته‌های سوغاتی در نظر گرفته شده، سطح درآمدی نیز لحاظ شود. 

تیموری با اشاره به اینکه بسته‌بندی‌های ما باید بر اساس سلیقه، ذائقه و بودجه طراحی شود، بیان کرد: زیرا سلیقه و بودجه هر فردی با دیگری متفاوت است. در نتیجه بسته‌هایی که طراحی می‌کنیم، باید آنقدر انعطاف‌پدیر باشد که در قالب‌های مختلف قابل ارائه باشد.

وی گفت: نکته اصلی و کلید واژه ما، بسته سوغات است؛ یعنی ما علاوه بر کالایی که درون آن قرار دارد، برای ما ارزش افزوده نیز ایجاد کند. گاهی ما محصولی را به خاطر بسته‌بندی آن خریداری می‌کنیم اما زیبایی بسته گاهی آنقدر ارزش دارد که حاضریم هزینه‌ای برای آن پرداخت کنیم. امیدواریم با این اقدامات سوغات مشهد و خراسان رضوی را برند کنیم.

در ادامه نیز محمد قانعی، رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی، گفت: موضوع بسته‌بندی و سوغات دو مقوله تخصصی است و ما گاها بسته‌بندی‌هایی را ملاحظه می‌کنیم که محتوای آن بسیار آن ارزشمند است و به کالا اعتبار می‌دهد. با بسته‌بندی بسیار مناسب می‌توانیم کالای خود را به بهترین شکل به مخاطب معرفی کنیم اما در حوزه بسته‌بندی همواره با ضعف همراه بوده‌ایم.

رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی افزود: امید داریم که خروجی این همایش زمینه ایجاد فعالیت‌هایی چشمگیری را در حوزه سوغات ایجاد کند.

انتهای پیام

captcha